Anotace
Příklad dobré praxe je ukázkou využití metody kooperativního vyučování v hodině matematiky v prvním ročníku. Skupinová práce v hodinách matematiky je nejen oživením, ale i možností, jak rozvíjet některé klíčové kompetence žáků. Dvoufázová práce s kooperativními prvky, která je popsána v tomto příkladu, zajišťuje, aby pracoval i ten žák, který se při běžné práci ve skupinách takzvaně veze. Žáci se pro práci s goniometrickými funkcemi seznamují s použitím kalkulátoru. Kromě kompetence k učení a k řešení problémů rozvíjejí hlavně kompetenci komunikativní, sociální a personální.
Kontext
Výuka probíhá v prvních ročnících SŠ. Ve třídách je maximálně 28 žáků, většinou chlapců z různých základních škol regionu. Žáci se adaptují v novém prostředí, v novém třídním kolektivu, vytvářejí nové sociální a personální vztahy a vazby.
Východiska
Uskutečnění této vyučovací hodiny vyžaduje předchozí teoretickou i praktickou přípravu.
Předchází definování základních goniometrických funkcí v pravoúhlém trojúhelníku (opakování a rozšíření učiva ZŠ), odvození tabulkových hodnot goniometrických funkcí ostrého úhlu, způsoby vyjadřování velikosti ostrého úhlu a odvození vztahů pro vzájemné převody velikostí úhlů v míře stupňové a obloukové.
Pro praktickou práci je nutné, aby všichni žáci měli své kalkulátory, seznámili se s manuály, porovnali typy, značky kalkulátorů a na základě typologie vytvořili maximálně čtyřčlenné skupiny. Při přípravě a realizaci této vyučovací jednotky žáci uplatňují případné zkušenosti a dovednosti ze skupinového vyučování, aplikují prvky kooperativního učení a současně rozvíjejí občanské, klíčové i odborné kompetence při řešení úkolů.
Tato hodina byla připravena se záměrem zaujmout a zaměstnat žáky takovým způsobem, aby si každý uvědomil zodpovědnost za svoji práci a byl motivovám k dalším aplikacím v matematice a odborných předmětech.
Naše škola je pilotní školou pro tvorbu ŠVP v oboru Strojírenství a Technické lyceum. Vlastní ŠVP ověřujeme druhým rokem a snažíme se aplikovat takové metody, které by vedly k rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Metoda skupinové práce s kooperativnimi prvky je jednou z možností, jak zefektivnit a zpestřit průběh vyučovací hodiny a podpořit aktivní učení žáků.
Cíle
Hlavní vyučovací cíle:
- prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti ze základní školy
- aplikovat informace z odborných textů, manuálů a vzájemně si je předávat
- osvojit si základní postupy a principy pro práci s goniometrickými funkcemi s využitím kalkulátoru
- třídit a propojovat informace, pracovat s odbornými termíny a symboly
- tvořit vývojové schéma záznamu postupu
- určit hodnoty goniometrických funkcí ostrého úhlu
- určit velikost úhlu z hodnoty goniometrické funkce
- převádět velikost úhlu z míry obloukové do stupňové a obráceně
- určit hodnoty výrazů s goniometrickými funkcemi - základní matematické operace,
- pořadí operací, závorky, zaokrouhlování,...
Hlavní výchovné cíle:
- učit se pracovat a jednat ve skupině, spolupracovat s ostatními
- vytvářet pravidla práce v týmu a příjemnou pracovní atmosféru
- adaptovat se na nové podmínky, tvořivě do těchto podmínek zasahovat
- učit se zodpovědnému, cílevědomému, soustředěnému, vytrvalému a pečlivému přístupu k práci
- respektovat stanovená pravidla při plnění úkolů
- učit se správně zvažovat své možnosti a schopnosti a respektovat možnosti a schopnosti druhých
- rozvíjet dovednosti a schopnosti potřebné k diskusi, k obhájení svého stanoviska i přijímání stanoviska jiných
- chápat pracovní činnosti jako příležitost k seberealizaci a sebeaktualizaci
- prohlubovat sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení
- přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a předcházet osobním konfliktům
- volit při řešení úkolů odpovídající postupy techniky
- vytvářet grafický záznam postupů - schéma kroků při práci s kalkulátorem
- aplikovat dovednosti a postupy při řešení technických problémů v odborných předmětech
- vytvářet pozitivní postoj k matematice a aplikačním oborům
- motivovat k celoživotnímu vzdělávání.
Realizace
- úvod - učitel žáky seznámí s cíly vyučovací hodiny a s jejím plánovaným průběhem.
- program hodiny je připraven (tabule, zpětný projektor, vizualizer, dataprojektor,...):
- vytvoření skupin
- charakteristika kalkulátoru ve skupině
- práce ve skupině podle pracovního listu
- samostatná práce
- kontrola samostatné práce
- reflexe
- závěr
- učitel zdůrazní důležitost zručné práce s kalkulátorem a širokou aplikovatelnost matematických znalostí a dovedností v odborných předmětech i technické praxi.
- žáci vytvoří připravené skupiny, uspořádají lavice pro pracovní místa tak, aby byly vždy dvě lavice u sebe a u nich čtyři až pět pracovních míst (většinou vyžaduje pomoc
- a koordinaci vyučujícího)
- jeden zvolený žák z každé skupiny stručně popisuje a charakterizuje typ kalkulátoru ve skupině
Práce ve skupině podle pracovních listů
- Každý žák obdrží od vyučujícího 1. pracovní list se zadanými úkoly.
- V 1.části práce jsou úkoly včetně výsledků pro kontrolu správnosti práce.
- Jednotlivé úkoly žáci postupně řeší, pomáhají si při realizaci správného postupu a vytvářejí schémata postupů s využitím označení tlačítek kalkulátoru do pracovního listu.
- Učitel je v roli pozorovatele a případného konzultanta.
- Jakmile se všichni žáci ve skupině dopracují k daným výsledkům, měli by být připraveni
- na samostatnou práci.
Samostatná práce
- Žáci obdrží od vyučujícího 2. pracovní list s úkoly pro samostatnou práci.
- Tento pracovní list je bez výsledků.
- Pokud žák dokončí samostatnou práci v kratším čase, obdrží od učitele list se správným řešením, provede zpětnou kontrolu a vyhodnotí úspěšnost své práce. Popřípadě se snaží o opravu výsledků a rozbor chyb.
Reflexe
- Vybraní zástupce skupin popíší, jak se jim ve skupině pracovalo.
- Zhodnotí, co se jim dařilo a hlavně upozorní na problémy, se kterými se při práci setkali a vysvětlí, jak je řešili.
- Pomocí škály ohodnotí míru úspěšnosti při práci v plnění zadaných úkolů.
- Společně s učitelem hledají cesty k úspěšnější práci jednotlivců v dané oblasti.
Závěr
- Závěrečné shrnutí provede učitel.
- Stručně zhodnotí práci skupin i jednotlivců a poděkuje za spolupráci.
Výsledky příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení
- Kolektiv třídy si vyzkoušel práci v nově vytvořených pracovních skupinách a jednotlivci si prověřili své schopnosti pracovat s ostatními i samostatně na zadaném úkolu.
- Žáci při plnění úkolů živě diskutovali, komunikovali, vzájemně si pomáhali při práci na společném úkolu.
- Zároveň vytvářeli pravidla společné práce ve skupině tak, aby práce probíhala efektivně a plynule.
- Poznatky a dovednosti si vzájemně předávali a zapisovali.
- Předávané informace musely být stručné, srozumitelné a věcně správné.
- Všichni tak pociťovali zodpovědnost vůči ostatním i k vlastní práci.
- V hodině se tak podařilo zapojit každého žáka.
Pohotová a bezchybná práce s kalkulátorem je potřebná nejen při výuce matematiky, ale i v dalších technických předmětech již v prvním ročníku.
V dalších tematických celcích a aplikacích je možno práci s kalkulátorem dále rozšířit užítím grafických a programovatelných kalkulátorů.
Spolupráce a využití mezipředmětových aplikací, spolu se zvládnutím dalších dovedností s použitím ,,nového pomocníka", je silnou motivační složkou při učení.
Kontakt
Skolnikova.Darja.sspst@seznam.cz
SŠPST a VOŠ
Čáslavská 973,
537 01 Chrudim