Třídy, ve kterých je projekt zadán, má cca 28 žáků. Žáci se již navzájem poznali a jsou schopni vytvořit pěti- až šestičlenné pracovní skupiny, do kterých jsou zapojeni všichni žáci třídy. Žáci mají zkušenost se skupinovým vyučováním v hodinách laboratorních cvičení, včetně rozdělení práce v průběhu měření i v průběhu zpracování úlohy. V žádné ze tříd, ve které byl projekt zadán, nejsou mimořádně nadaní jedinci ani jednoznačně vůdčí typy.
Projekt je zadán v posledním čtvrtletí školního roku, tedy v době, kdy žáci probrali značnou část učiva tématických celků mechanika, elektřina a magnetismus, termodynamika. Jsou seznámeni se základními jednotkami soustavy SI, s celou řadou jednotek hlavních i vedlejších, s jejich násobky a díly. Znají použití jednotek ve slovních úlohách a nyní si všímají jejich využití i v praktickém životě.
Žáci zároveň musí
Žáci na příkladech z praxe opakují fyzikální veličiny a jejich jednotky. Například:
Žáci k sobě přiřazují fyzikální veličiny a příslušné jednotky.
Všímají si použití jednotek soustavy SI, jednotek vedlejších, jednotek stále používaných v technické praxi, jednotek, se kterými se setkávají v anglosaských zemích atd.
S využitím Matematických, fyzikálních a chemických tabulek se pokoušejí jednotky, které nejsou u nás povoleny, vyjádřit pomocí soustavy SI nebo jednotek vedlejších.
Pozorují počet případů, ve kterých se mluví např. o jednotkách rychlosti, času, elektrického proudu, teploty,...
Zadání projektu a příklady tabulek dostanou žáci písemnou formou. Písemný návod jim slouží jako podklad, který mohou dále přetvářet, rozvíjet a obměňovat podle plánu, který si v průběhu času vytvoří.
Žáci jsou vyzváni, aby v průběhu nejméně dvou týdnů sledovali výskyt fyzikálních veličin a příslušných jednotek ve svém okolí - doma, v médiích, ve svém volném čase, ve škole (kromě hodiny fyziky), atd. Vlastní pozorování zapisují do tabulky, ve které vyznačí, o jakou fyzikální veličinu šlo, zda byla použita jednotka v souladu se soustavou SI nebo vedlejší, zda byl název veličiny či jednotky použit správně nebo chybně apod. Například
Údaj |
Veličina |
Pozorováno kde |
Poznámka |
Vítr 5 metrů |
rychlost |
předpověď počasí |
CHYBA - 5 m/s |
Spotřeba 15 kubíků vody |
objem |
odečet v domácnosti |
hovorově 15 m3 |
... |
|
|
|
Dále jsou žáci vyzváni, aby vytvořili pěti až šestičlenné pracovní týmy, ve kterých se dohodnou, jakou formou budou výsledky dále zpracovávat, jaké budou mít jednotliví členové skupiny postavení v rámci týmu a jaký bude jejich podíl na zpracování úlohy. Například:
Pracovní skupina:
Jméno a příjmení |
|
Podíl na projektu |
Jan Novák |
vedoucí skupiny |
Zpracování výsledků do tabulek |
Josef Novotný |
člen skupiny |
Záznam pozorování, pomoc při tvorbě fólií |
... |
|
|
Práce probíhá po dobu 4 - 6 týdnů. Část této doby je věnována sběru dat, zbytek doby připadá na volbu strategie při zpracování pozorování a přípravu materiálů pro prezentaci výsledků.
Skupina má možnost kdykoli konzultovat svůj postup s vyučující.
Zpracování údajů skupiny může mít například formu tabulky:
Veličina |
Jednotka v SI |
Používané jednotky |
Počet výskytů |
Počet nesprávných užití |
rychlost |
m.s-1 |
km/h, m |
38 |
5 |
objem |
m3 |
m3, l, ml, cm3 |
57 |
0 |
... |
|
|
|
|
Skupina může zvolit i jiná hlediska při tvorbě tabulky, například, v jakých souvislostech se s jednotkami setkávali nejčastěji (při výuce v dílnách, doma v kuchyni, při četbě časopisů,...)
Skupina se schází v průběhu přestávek ve třídě nebo ve společných prostorách školy a diskutuje o formách zpracování zaznamenaných pozorování.
Skupina je po celou dobu vedena záměrem prezentovat výsledky své práce před spolužáky takovou formou, která by byla nejen přehledná, ale i zajímavá.
Skupiny vytvořily nejen tabulky podle výše uvedeného vzoru, ale i fólie s grafy frekvence používání fyzikálních veličin. Některé skupiny připravily pro spolužáky úlohy, ve které se hledaly chyby v jednotkách. Jedna ze skupin předvedla scénku, ve které jeden ze žáků překládal věty druhého tak, aby formulace využívaly pouze jednotky soustavy SI a zdůraznila tak vhodnost používání vedlejších jednotek. Například:
Cesta do školy mi dnes trvala 23 minut. - Cesta do školy mi dnes trvala 1380 s.
Závěrečné zhodnocení je provedeno učitelkou společně s celou třídou - zhodnotí se, pokud ve výsledcích jednotlivých skupin došlo ke shodě, hodnotí se i obsah a forma prezentace. Protože skupina odevzdává podklady pro prezentaci i v písemné formě, hodnotí se následně i grafická úprava, pravopis atd.
Při hodnocení je přihlíženo i k názorům žáků.
Žáci:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.