Naše škola byla vybrána do práce na projektu Pilot S, jehož cílem bylo ověřit koncepci RVP a metodiku tvorby ŠVP -podmínky a připravenost škol na vlastní tvorbu a realizaci ŠVP.
I když jsme se v minulosti zabývali přípravou pedagogických dokumentů (alternativním - ekologickým zemědělstvím, ekologickým potravinářstvím, agropodnikáním, rostlinolékařstvím, přírodovědným lyceem), přivítali jsme možnost podílet se na zpracování a ověřování ŠVP.
S výše uvedenými cíli souvisely tyto aktivity projektu
Sociální klima školy:
Velkou pomocí pro nás byla tzv. SWOT analýza - stanovení silných a slabých stránek, příležitostí a rizik, které jsme si dříve ani moc neuvědomovali a neuměli je řešit. Jedná se o stanovení změn a jejich důvodů, určení priorit pro další práci školy a tvorbu ŠVP.
Pomocí dotazníků jsme zjistili, že uplatnění našich absolventů v praxi a studiu VOŠ a VŠ je velmi příznivé.
Pomocí ankety jsme prověřovali také zájem našich žáků o volitelnou složku společné (státní) a profilové (školní) maturitní zkoušky.
Významným přínosem pro tvorbu ŠVP byl seminář - workshop se zaměstnavateli a pracovním týmem projektu k vzájemné spolupráci a řešení výchovy a vzdělávání žáků a jejich uplatnění na trhu práce. Byly projednány otázky profilu absolventa, charakteristiky ŠVP, učebního plánu, praktické výuky, odborných předmětů, klíčových kompetencí, průřezových témat,....
Pro další spolupráci se sociálními partnery bylo doporučeno společné hodnocení ŠVP, pomoc při praktické výuce, účast zástupců zaměstnavatelů u maturitních zkoušek, návrh dalšího vzdělávání zemědělců, podpora zájmové činnosti žáků a další.
Výsledkem jednání byla konečná podoba analytické studie, která je přílohou ŠVP.
Při analytické studii jsme se zamýšleli nad situací zemědělského školství v našem regionu i v porovnání s ČR (demografický vývoj, vzdělanost, uplatnění absolventů na trhu práce, % nezaměstnanosti v porovnání s nabídkou volných pracovních míst, další možnosti uplatnění absolventů a rozšíření naší vzdělávací nabídky,...).
Problémem je horší spolupráce s některými ZŠ ( výchovnými poradci) při volbě povolání žáků posledních ročníků. Dobré zkušenosti máme se získáváním žáků a jejich rodičů při akcích, které pořádáme ve škole, případně na školním statku ( Dny otevřených dveří, Dny zemědělky, významné jezdecké závody - finále Zlaté podkovy, Dny botanické zahrady, zapojení v projektech - Leonardo, Klub ekologické výchovy, projekty krajské a místní, různé soutěže mezi školami v regionu a podobně). Při těchto akcích názorně předvádíme teoretické znalosti i praktické dovednosti našich žáků a současně zapojujeme do těchto činností i žáky ZŠ, případně i děti mateřských škol. Tyto aktivity názorně působí i na zaměstnavatele našich absolventů.
Při společných seminářích organizovaných NÚOV jsme si vyměnili se zástupci jiných škol a pracovníky NÚOV poznatky a zkušenosti a obohatili se o nové pohledy, což je přínosem pro naši další práci. Ujasnili jsme si slabé a silné stránky naší práce a nastínili si vhodná řešení v rámci přípravy ŠVP.
Kladně hodnotíme, že analytická studie je otevřeným dokumentem, který lze průběžně doplňovat a upravovat.
Práce podle ŠVP je pro nás příležitostí uplatnit vlastní přístupy ke vzdělávání podle konkrétních podmínek naší školy, požadavků sociálních partnerů regionu zájem a schopností žáků, i když jsme si vědomi náročnosti těchto úkolů.
Ze strany sociálních partnerů jsou často velké požadavky na přípravu absolventů ( více dovedností při praktických činnostech, lepší jednání - komunikace s lidmi, týmová práce, vedení a řízení kolektivů, detailní znalosti zemědělské a zpracovatelské problematiky).
Na druhé straně někteří sociální partneři nevytváří vhodné podmínky pro praktické činnosti žáků. Často v nich vidí levnou pracovní sílu pro pomocné práce. Chybí vhodná motivace pro uplatnění absolventů v oboru. Někdy je nevhodné nejen pracovní prostředí, ale i výchovné působení. Nedostatečné je materiální vybavení, společenské i finanční ohodnocení pracovníků v zemědělství, a to především v prvovýrobě.
Sociální partneři mají velké požadavky, ale málo pro přípravu absolventů dělají.
Dobrá spolupráce je s těmi sociálními partnery, která je založena na dlouhodobých osobních kontaktech se školou.
Sociálním partnerům se osvědčily návštěvy školy při získávání budoucích absolventů do
svých podniků.
Bez existence školního statku si neumíme představit kvalitní praktickou přípravu našich žáků pro budoucí uplatnění na trhu práce i v životě.
Vzděláváná bylo pro nás velkým přínosem, jak pro rozvoj pedagogických kompetencí, rozvoj sociálních, komunikativních a týmových dovedností učitelů, evaluaci a hodnocení vzdělávacích programů, informací k profesnímu rozvoji učitelů odborných předmětů i specifika všeobecného vzdělávání v odborném školství.
Bylo využito závěrů z inspekce (ČŠI) a hospitací:
Významnou úlohu by zde měly sehrát předmětové komise (výměna názorů a zkušeností s výukovými metodami). Problémem jsou vzájemné hospitace vyučujících.
Velkým přínosem pro tvorbu ŠVP bylo vzdělávání učitelů jak individuální, tak hlavně skupinové. Velmi poučné byly semináře se zástupci NÚOVu k jednotlivým aktivitám a týmové spolupráci. Osvědčilo se nám vzdělávání k moderním metodám výuky, které bylo zajištěno pracovníky Institutu vzdělávání a poradenství České zemědělské univerzity Praha pod vedením Prof. Ing. Milana Slavíka, CSc. Obsahem semináře byla témata:
Seminář byl velmi zajímavý, poučný a přínosný. Významná byla i diskuse k přednesené problematice a výchovně vzdělávací práci s žáky.
V závěru minulého školního roku jsme se s některými členy našeho školního týmu zúčastnili Krajské konference SOŠ k tvorbě ŠVP v OA Pelhřimov, kde jsme předávali zkušenosti k uvedené problematice. Podobný seminář byl zorganizován Asociací vzdělávacích zařízení pro rozvoj venkovského prostoru u nás v Humpolci za stejným účelem. Bohatá byla diskuse k jednotlivým oblastem a kapitolám ŠVP.
ŠVP by měl být ideálním průnikem požadavků jednotlivých vzdělávacích oblastí - přijatelným kompromisem. Ve většině předmětů dochází průběžně k aktualizaci a inovaci vzdělávací nabídky, která vychází z nejnovějších poznatků teorie i praxe.
Shrnutí, zhodnocení
Zemědělské školství v Humpolci má dlouholetou tradici. V roce 2007 uplynulo 120 let od založení zemědělské školy a následně i školního statku. Za tuto dobu připravila škola velké množství absolventů, kteří se velmi dobře uplatnili v praxi i životě. Z rozhodnutí kraje Vysočina došlo od 1.7.2004 ke sloučení čtyř škol a to ISŠ Světlá nad Sázavou, SZeŠ Havlíčkův Brod, SOU technického a Učiliště Humpolec a SZeŠ Humpolec. Tento subjekt nabízí ve spolupráci se Školním statkem Humpolec ty nejlepší podmínky pro vzdělávání žáků v celé řadě studijních a učebních oborů denní i dálkovou formou, poradenskou činnost i vzdělávání dospělých. Uplatnění absolventů školy je velmi dobré. U oboru agropodnikání je to práce manuální i technická v zemědělských a zpracovatelských provozech, ve službách i státní správě, ale i jinde. V současné době asi polovina absolventů tohoto oboru pokračuje v dalším studiu na VOŠ nebo VŠ.
Škola organizuje nebo spolupořádá mnoho aktivit regionálního i celostátního významu:
V přípravě ŠVP vidíme příležitost školy ke kvalitativní proměně vzdělávání, prověření vzájemných vztahů v učitelském sboru a schopnosti týmové práce a lepší přípravě žáků pro život.
Důležitá bude spolupráce mezi učiteli, žáky, rodiči a zaměstnavateli.
Příprava našeho pilotního ŠVP oboru Agropodnikání.
Postupovali jsme podle doporučené metodiky, respektovali jsme požadavky RVP, zohledňovali podmínky a záměr školy i potřeby regionálního trhu práce. Snažili jsme se o aktuální profil absolventa včetně kompetencí, specifických výsledků vzdělávání - našeho zaměření a podmínek ukončení studia. Charakteristiku ŠVP jsme upřesnili podmínkami pro přijetí ke studiu, cíli vzdělávání, kompetencemi, průřezovými tématy, organizací výuky, hodnocením a diagnostikou žáků. Domluvili jsme se na učebním plánu včetně dálkového studia. Určitý problém nám z počátku dělala transformace RVP na ŠVP u přepočtu hodin.
Při tvorbě učebních osnov jednotlivých předmětů jsme se snažili o doporučené pojetí, rozpis učiva a přesnou formulaci výsledků vzdělávání žáků.V rámci pracovního týmu se nám osvědčilo stanovit garanta za učební osnovu každého předmětu.
V závěru jsme rozpracovali klíčové kompetence a průřezová témata, i když jsou začleněna v jednotlivých předmětech.
Stanovili jsme materiální a personální zajištění výuky. Uvedli jsme spolupráci se sociálními partnery a jako přílohu analytickou studii trhu práce a požadavků zaměstnavatelů a ukázku žákovského projektu.
V současné době probíhá ověřování pilotních ŠVP.
Velké pochopení, podporu a pomoc pro naše záměry máme ve školské radě. Důležitá pro naší činnost je příkladná spolupráce a pomoc našeho školního statku.
To vše je teprve začátek naší práce. Čeká nás mimo vlastní výuky a ověřování ŠVP mnoho dalších úkolů - inovace, změna myšlení pedagogických pracovníků, upevňování vzájemné spolupráce, prosazování změn v metodách a formách práce a příprava ŠVP pro další obory vzdělání na škole.
Na závěr bych chtěl poděkovat za možnost účasti v uvedeném projektu, za získání cenných poznatků a zkušeností a za vedení a pomoc při realizaci projektu příslušným pracovníkům NÚOV.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.