Činnosti se účastní dvě paralelní třídy rozdělené na 4 dílčí týmy - pracovní skupiny. Uvedená pracovní skupina, se kterou probíhá výuka, je polovinou původní třídy, tj. 15 žáků. Činnost probíhá v učebně IKT, každý žák má k dispozici počítač, na kterém stabilně pracuje a může si své projekty průběžně připravovat a zdokonalovat. Výuka probíhá kombinovanou metodou doprovodného výkladu učitele, průběžného promítání alternativních inspirativních projekcí automobilových designérských studií jednotlivých automobilových firem na plátno a vlastní tvůrčí aktivity a nápadů studentů. Studenti pracují naprosto individuálně - cílem je navodit atmosféru konkurence a tvůrčího soupeření.
Realizace tematicky provázaných hodin bere základ v koordinaci několika činností:
Následující syntézou svrchu uvedených aktivit směřuje závěr studijního celku ke schopnosti jednoho každého studenta prosadit svůj realizační záměr v konkurenci ostatních projektů a zúčastnit se objektivním způsobem výběru nejlepšího projektu v rámci zmíněné skupiny. Poté se celá skupina studentů zúčastní výsledné optimalizace vítězného tuningového projektu pro případnou malosériovou produkci či pokusné úpravy reálného automobilu do tuningové podoby.
Naučit studenty aktivně využívat možnosti vlastního tvůrčího potenciálu, prosazovat své názory a hledat optimální cestu pro řešení konstrukčních, výrobních a designérských postupů.
Posilovat své schopnosti individuálního jednání, konfrontovat své nápady s výrobní praxí a účinně koordinovat své úsilí v rámci realizačního týmu.
Realizovat předpokládané výstupní kompetence sociální, interpersonální i kompetence ergonomického charakteru s přihlédnutím k psychologii práce a výrobní činnosti.
Vycházet z kompetencí k učení (výběr informací, optimálně zvolená metoda postupu, taktika a realizační strategie projektu).
Vytvářet naplnění kompetencí sociálních rolí v oblasti pracovního mikroprostředí v rámci kooperace a dělby práce zmíněného týmu. Následně fixovat kompetence komunikativní (hledání nejschůdnější varianty projektu, prosazování vlastních idejí s přihlédnutím k nutnému kompromisu při realizaci finálního produktu.
Na vlastní činnost je vyhrazeno 22 vyučovacích hodin s následující strukturou:
Výuka probíhá za využití dataprojektoru a připravené prezentace, učitel průběžně žáky motivuje a stimuluje. Kromě frontálního výkladu používá individuální přístup zaměřený na odstraňování dílčích nedostatků vzniklých v průběhu činnosti studentů. Základem je samostatná práce jednotlivců, pedagog funguje v roli koordinátora a neustále s žáky komunikuje. Cílem je vytvořit každému z účastníků programu dostatek času i prostoru na nezávislou práci.
Mgr. Dagmar Přibylová
SOŠ a SOU automobilní Ústí nad Orlicí
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.