Výuka probíhá ve třídě prvního ročníku oboru Hotelnictví a turismus v předmětu Kultura osobního projevu. Třída má třicet žáků. Žáci jsou v hodinách seznamováni s různými metodami výuky. S kolektivem se většinou dobře pracuje. V předcházejících vyučovacích hodinách jak Českého jazyka a literatury, tak Kultury osobního projevu, se žáci seznámili s pojmy verbální a nonverbální komunikace. Nyní si prakticky - na konkrétních příkladech popisu - ukáží, jak obtížné může být sdělit druhým informace tak, aby nám porozuměli bez problémů a nedocházelo ke komunikačnímu šumu. Ve třídě je integrován jeden žák s SPU.
Předpokladem pro úspěšné provedení PDP je
Z hlediska přístupu žáků:
a) Ochota spolupracovat s vyučujícím - např. při praktických ukázkách popisů připravených obrázků (viz příloha číslo 1-3) plus respektování daných pravidel.
b) Použití teoretických znalostí z výkladu verbální komunikace.
c) Využití přirozené potřeby mladého člověka ukázat své dovednosti.
Z hlediska přístupu pedagoga:
a) Pozitivně slovně i hodnocením známkou (dle situace) žáky motivovat.
b) Vybrat náročně odlišné obrazy, které by bylo vhodné použít.
c) Srozumitelně seznámit žáky s výkladem.
1) Žáci jsou seznámeni s tématem hodiny - zápis na tabuli.
2) Motivace - učitelem je položena otázka, zda si všichni myslí, že dokáží sdělit informace tak, aby jim druzí rozuměli => to je přece velmi jednoduché.
3) Tři žáci (nejlépe dobrovolníci) za sebou - po sobě popíší za přesně stanovených pravidel obrázek (každý jiný - viz příloha č. 1, 2, 3), který mají před sebou a který třída nevidí.
4) Ostatní žáci ve třídě nakreslí dle popisů žáků obrázek do zadní části sešitu.
Pravidla činnosti:
- žák s obrázkem sedí čelem ke třídě,
- žák s obrázkem může používat jakákoli vhodná slova, pojmy, ...,
- žák s obrázkem nesmí používat kromě mimiky žádný jiný prostředek nonverbální komunikace (např. gestikulaci, ...),
- třída naslouchá a kreslí, dle sdělovaných instrukcí, nikdo se však nesmí nikoho na nic ptát.
5) Žák, který obrázek popisoval, rozhodne, zda chce své informace doplnit či nikoli - pokud ne, otočí obrázek „čelem" ke třídě, aby ostatní viděli, jak vypadala předloha.
6) Žáci porovnávají svá díla se skutečností - viz příloha č. 1, 2, 3.
7) Žáci se snaží uvědomit si, proč se jejich obrázky více či méně liší od předlohy.
8) Učitel vede svými otázkami žáky k závěru, že chceme-li aby druzí porozuměli námi sdělovaným informacím, musejí být tyto také v pochopitelné a jasné podobě předkládány.
9) Učitel ve spolupráci se žáky na základě ukázek formuluje zásady srozumitelné komunikace, vysvětlí a popíše chyby, kterých se nejčastěji v mluveném projevu dopouštíme.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.