Kontext: 15 žáků, 3. (popř.4.) ročníku OA (HŠ)
Na práci ve skupině v hodinách německého jazyka nebyli studenti zvyklí, skupinu tvoří 4-5 studentů, ve skupině se učí nejen pracovat a plnit zadané úkoly, ale i respektovat názory ostatních, argumentovat a diskutovat. Úspěšnost je založena na zodpovědném přístupu každého jednotlivce.
Východiska:
- splnit úkoly zadané každému jednotlivci, a to jak předem (např. vyhledání potřebných materiálů), tak i přímo při práci ve skupině
- definovat společný cíl
Využití dovedností
- vzájemně spolupracovat
- naslouchat ostatním, respektovat jejich názory
- diskutovat
- argumentovat
- shrnout poznatky
- zhodnotit v rámci skupiny (přístup k práci, postup, zvolené metody, úroveň dosažení cíle)
- podat návrhy ke zlepšení
Cíle:
Vyučovací cíle:
Výchovné cíle:
Realizace: práce ve skupinách po 5 studentech, alespoň jeden z nich musí mít specializaci v oboru Cestovní ruch.
1. Cíle hodiny - studenti sami navrhnou cíle (po předchozí domluvě s ostatními členy skupiny je přednese mluvčí). Skupiny mohou použít návrhy druhých. (5 minut)
2. Motivace - videokazeta Pamětihodnosti Prahy (8 minut)
- losování témat (Staré Město, Karlův most a Malá Strana, Pražský hrad ad.) (2 minuty)
3. Práce ve skupině
a) výběr pamětihodností
vytváření excerpčních lístků (min. 8)
souvislé informace o jednotlivých pamětihodnostech (gramaticky a stylisticky správné)
prezentace - promyslet formu v rámci skupiny, dodržet časový limit 10-12 minut, úkoly
jednotlivých členů skupiny při prezentaci, pomůcky potřebné k prezentaci
b) podněty k hodnocení práce ve skupině, příprava pro vystoupení mluvčího v závěru hodiny (25 minut)
4. Reflexe - mluvčí každé skupiny uvede, zda se podařilo splnit cíle, popíše, jak si členové skupiny práci rozdělili, poukáže na klady a zápory práce ve skupině (3 minuty)
5. Závěrečná část - učitel provede hodnocení práce jednotlivých skupin, zaměří se na chování, přístup k práci, vztahy, dosažené výsledky (2 minuty)
Využité zdroje a pomůcky: učivo předmětů Dějepis, Literatura a kultura, Zeměpis cestovního ruchu, Dějiny kultury, Technika cestovního ruchu
Výsledky uskutečněného příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení: studenti si vyzkoušeli práci ve skupině a dokázali pohovořit o kladech a záporech práce ve skupině
Odkaz na kontaktní osobu: z.bicikova@oahs.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.