Využití teoretických znalostí a dovedností při realizaci exkurze
Kontext
Výuka probíhá v blocích v rámci semináře OSE ve čtvrtých ročnících hotelové školy. Žáci vytvoří skupinky , (podle náročnosti akce 2 až 4 žáci), vylosují si konkrétní akci cestovního ruchu a pod vedením garanta ji uskuteční v dané termínu. Akce jsou rozvrženy ve školním roce rovnoměrně od září do dubna a to tak, aby byl splněn požadavek odborné náplně 1. - 3. ročníků OAHŠ. Z dané exkurze vyhotoví závěrečnou práci, kterou obhajují. Obhajoba závěrečné práce je součástí praktické maturitní zkoušky.
Východiska
Uskutečnění akce (odborné exkurze) je vázáno na komplexní vědomosti z těchto výukových předmětů:
- český jazyk
- cizí jazyky
- efektivní komunikace
- informační a komunikační technologie
- zeměpis cestovního ruchu
- cestovní ruch
- dějiny kultury
- ekonomika
Cíle : Využití teoretických znalostí a dovedností při realizaci odborné exkurze v rámci semináře OSE
Realizace
Příprava akce zahrnuje:
- rozdělení funkcí v týmu
- vypracování pozvánky a informačního materiálu pro účastníky
- vyhotovení předběžné kalkulace
- oslovení účastníků (žáků), pro které je akce pořádána včetně vybrání zálohy a vystavení dokladů, přihlášky k akci včetně prohlášení o zásadách bezpečnost
- zajištění prohlídek v plánovaných objektech (hrady, zámky, výstavy, výrobní podniky, hotely,lázně
- napsání objednávek
- chronologická příprava - zpracování přesného časového plánu akce, výsledkem je harmonogram (itinerář). Harmonogram obsahuje časy příjezdů a odjezdů, navštívená místa. V případě exkurze, která je plánovaná na více dní ještě rozpis dle jednotlivých dní
- psychologická příprava - nácvik výkladu ve třídách, interpretace důležitých informací (na koho se obrátit v případě nouze - policie, zdravotní služba), interpretace organizačních informací (zastávky, parkování, délka rozchodu)
- topografická příprava - smyslem je stanovení trasy zájezdu, výběr správných informací z odborné literatury, (práce se zeměpisnou mapou, autoatlasem), určení zajímavých míst, vymezení pobytového místa. Výsledkem je transformace získaných informací do excerpčních lístků, které potřebuje žák (průvodce) k výkladu, (pro každý objekt si žák zpracuje samostatnou kartičku, kterou může libovolně řadit nebo doplňovat
- příprava dotazníku pro zhodnocení akce
Vlastní realizace:
- informace společenského protokolu průvodce - žák představí sebe, řidiče autobusu, garanta, oponenta akce,
- průvodcovská činnost v objektech, terénu (podle zaměření akce),
- shrnutí akce, rozloučení s účastníky,
- sestavení výsledné kalkulace
- vyúčtování akce
- finanční zúčtování s účastníky akce
Vyhodnocení akce:
- zhodnocení akce, klady a zápory akce
- vypracování závěrečné práce
Výsledky uskutečněného příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení
V závěrečné práci žáci formulují samostatné závěry. Realizovaná akce je vyhodnocena organizátory i účastníky. Hodnocení výsledků žáků probíhá na základě společného hodnocení garanta s oponentem, kteří o způsobu hodnocení vypracují protokol. Po návratu z akce je s použitím digitálního projektoru a záznamu z výkladu provázen rozbor výkladu. Vyučující jednotlivých předmětů směřují pozornost k výkonu žáka po stránce jazykové, rétorické, odborně metodické, geografické či historické.
Organizace akce podporuje především týmovou práci žáků. Každý žák má určitý úkol a svůj díl společné odpovědnosti. Žáci uskutečněním akce prokazují, že obsahově zvládli teoretické vědomosti z předmětů cestovní ruch, zeměpis cestovního ruchu,dějiny kultury i dílčí praktické dovednosti získané ve výuce ekonomických předmětů a efektivní komunikace.
Realizace odborné exkurze vede žáky k tomu, aby se dokázali vhodně prezentovat, formulovat srozumitelně a souvisle své myšlenky, obhajovat své názory i postoje a respektovat názory druhých. Tím rozvíjí komunikativní kompetence.
Také práce s běžným základním a aplikačním programovým vybavením, získávání informací z otevřených zdrojů, zejména pak ze sítě Internet vede žáky ke kompetenci efektivně pracovat s informacemi.
V odborných kompetencích si osvojuje poznatky o vývoji kultury a umění v průběhu dějin, vytváří nabídky služeb cestovního ruchu, umí je poskytovat a prezentovat. Organizačně i ekonomicky zajišťuje přípravu, (předběžná kalkulace, doklady o příjmu peněz), průběh a ukončení akcí cestovního ruchu, (práce s doklady, vyúčtování exkurze, výsledná kalkulace).