Hospodaření rodiny
Úvod
Kontext příkladu dobré praxe
Cíl výuky
Cílem příspěvku je přiblížit odborné i laické veřejnosti příklad vzdělávání středoškolských žáků s mentálním postižením v oblasti finanční gramotnosti. Cílem představené výuky je pak to, aby se žáci zorientovali v rozpočtu domácnosti a aby dokázali identifikovat příjmy a výdaje rodiny. Jedná se tedy o realizaci tematického celku Hospodaření domácnosti ze Standardu finanční gramotnosti. Podle rámcového vzdělávacího programu pro obory středního vzdělávání kategorie E se výuka vztahuje k Občanskému vzdělávacímu základu k tomuto výsledku vzdělávání: rozliší pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje.
Výukové metody:
Celý blok byl rozdělen na dílčí části. Každá část směřovala k určitému cíli, např. odpovědi na otázku, vyřešení úkolu, dle úrovní a postižení jednotlivých žáků.
Rodinný rozpočet (min 2 hodiny)
Učitel si s žáky vypráví o fungování rodiny, aplikací na zkušenosti z vlastní rodiny, o významu peněz, pomocí návodných otázek směřujeme k odpovědím na tyto otázky:
- Co jsou to peníze?
- Kdo sestavuje rodinný rozpočet?
- Jaký je rozdíl mezi příjmem a výdajem domácnosti?
Příjmy rodiny (min 2 hodiny)
Učitel používá výklad, návodné otázky. Dále společně s žáky přiřazuje kartičky (pomůcka při výuce) a odhaduje výši příjmů. Uplatňovány jsou také zkušenosti z rodiny. Poté se pokračuje hrou ANO – NE, kterou lze přizpůsobit pro různé úrovně a postižení jednotlivých žáků.
Pedagog s žáky směřuje k odpovědím na tyto otázky:
- Patří do příjmů plat?
- Patří do příjmů důchod?
- Patří do příjmů sociální dávky?
- Patří do příjmů půjčky?
- Patří do příjmů platba za nákup?
- Dokážeš vyjmenovat oblasti příjmů své rodiny?
V navazující aktivitě pak žáci hledají na kartičkách všechny příjmy.
Výdaje rodiny (min 2 hodiny)
Učitel používá výklad, návodné otázky, přiřazování kartiček. Společně s žáky odhaduje výši výdajů. Uplatňovány jsou také zkušenosti z rodiny. Poté se pokračuje hrou ANO – NE, kterou lze přizpůsobit pro různé úrovně a postižení jednotlivých žáků.
Pedagog s žáky směřuje k odpovědím na tyto otázky:
- Patří do výdajů nájemné?
- Patří do výdajů platba za elektřinu?
- Patří do výdajů nákup v obchodě?
- Patří do výdajů spoření?
- Patří do výdajů plat, mzda, výdělek?
- Dokážeš vyjmenovat oblasti výdajů své rodiny?
V navazující aktivitě pak žáci hledají na kartičkách všechny výdaje.
Upevnění poznatků (průběžně)
Tato oblast je zařazena na konec výukového bloku nebo při probírání jiných témat, které obsahově souvisí s probíraným tématem (např. mzdy, pracovní smlouva apod.). Tato část slouží také ke kontrole toho, zda si žák poznatky osvojil. Toto zjišťujeme pomocí všech použitých aktivit.
Reflexe
Aktivity ověřila ve výuce Mgr. Ivana Arnoštová ze SŠ a MŠ Aloyse Klara v Praze. Lekce byla odučena v 2. ročníku oboru vzdělání Keramická výroba v rámci předmětu Občanská výchova. Výuka byla realizována s žáky s tímto konkrétním postižením:
Žákyně 1
- těžké mentální postižení
- těžké tělesné postižení
- dětská mozková obrna – spastická, kvadruparéza, zraková vada, je na vozíku, zvládá drobné přesuny po rovném terénu – v interiéru, jinak potřebuje pomoc
Žákyně 2
- těžké tělesné postižení
- lehké mentální postižení
- těžké zrakové postižení
- tělesné postižení středně těžké
- zrakové funkce v pásmu těžké slabozrakosti, nutné zvětšování písma, potřebuje dopomoc při přesunech
Žákyně 4
- těžké zrakové postižení
- lehké mentální postižení
- dětská mozková obrna – frustní hemiparetická forma pravostranná, epilepsie, těžká porucha zraku – kortikální postižení zraku
Žákyně 5
- lehké mentální postižení
- vady řeči středně těžké
Žák 6
- lehké mentální postižení
- epilepsie s možnými záchvaty při změně režimu, silně narušená jemná vizuomotorická koordinace – projevuje se v písmu, při zvýšené snaze se objevuje intenční třes, počítá v úrovni desítek, vyžaduje trvale kontrolu a vedení i při základních sebeobslužných činnostech, je schopen samostatného pohybu po naučených trasách, nebezpečí sociálního zneužití
Žákyně 7
- střední mentální postižení
- Downův syndrom, špatná chůze, vada řeči, omezení způsobilosti k právním úkonům
Vzhledem k postižení žáků bylo nutné pracovat i s asistenty pedagoga, kteří pomáhali žákům při vysvětlování probíraného učiva. Zejména pomáhali žákyni 1 a 2. Žák 3 používal upravený počítač – zvětšené písmo a hlasový výstup. Ostatní žáci pracovali s pomocí učitele, či samostatně.
Složení výukových skupin je různé a je potřeba vždy vycházet z diagnóz žáků a podle toho volit metody výuky, kompenzační pomůcky a časovou dotaci jednotlivých částí výuky.
Při výuce v této skupině žáků panovala přátelská atmosféra, žáci byli aktivní, zajímali se o probíranou látku a snažili se pochopit probírané učivo.
Tento způsob výuky nelze aplikovat plošně na jakoukoliv skupinu žáků. Důležitá je znalost anamnézy každého žáka, znalost metod výuky a erudice učitele.
K článku přikládáme příklad pracovního listu, který je možné použít, ale ne pro všechny žáky, vždy závisí na daném postižení žáka.
Silnou stránkou tohoto výukového bloku byla erudice učitele, probírané téma a také aktivita žáků. Slabou stránkou byl různý stupeň postižení žáků v jedné třídě a nároky předepsané RVP – výsledek vzdělávání ve Standardu finanční gramotnosti v RVP je většinou nadhodnocen schopnostem žáků. Rizikem tohoto bloku bylo to, že při malé časové dotaci výuky nedojde k dostatečnému upevnění poznatků a i při veškeré snaze žáků i učitele je riziko finančního zneužití žáka stále vysoké.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 12 kB | Příjmy, výdaje | |
![]() | 13 kB | Příloha - Zvyšování finanční gramotnosti žáků |