Domů > Odborné články > Odborné vzdělávání > Mezinárodní veletrhy FIF v Praze a v Essenu - cesta k získání praktických zkušeností a dovedností žáků
Odborný článek

Mezinárodní veletrhy FIF v Praze a v Essenu - cesta k získání praktických zkušeností a dovedností žáků

9. 3. 2015 Odborné vzdělávání
Autor
Ing. Radomila Prokůpková ne

Anotace

Předmět FIF patří k nejoblíbenějším předmětům žáků obchodní akademie. Kromě zvládání běžných firemních činností žáci zde získávají obchodní dovednosti, a to především účastí na veletrzích FIF.

Na naší škole se ve třetím ročníku vyučuje předmět Fiktivní firma s dvouhodinovou týdenní dotací. Jeho náplní je simulace chodu běžné firmy s cílem demonstrace firemních procesů v návaznosti na reálie vnějšího podnikatelského prostředí ČR. Výuka tohoto předmětu ve studentech rozvíjí iniciativu, samostatnost a také poskytuje znalosti, jak založit a vést obchodní společnost.

Také v minulém školním roce studenti absolvovali tento zajímavý předmět. Někteří ze studentů se ve volném čase zabývají chovem koní, a tak v září 2013 založili fiktivní společnost s ručením omezeným Westhorse, která se zabývá poskytováním služeb: jízdy na koních a v kočáru. Trasy jsou vedeny ke známým pamětihodnostem v okolí našeho města. Studenti si tak upevnili měkké dovednosti jako je pracovat v týmu, přijímat odpovědnost za dílčí úkony a plnit termínované úkoly. Práce ve fiktivní firmě integrovala jednotlivé odborné ekonomické předměty a poskytla žákům znalosti a dovednosti, které upotřebí při zakládání vlastní firmy a při získávání zaměstnání po dokončení studia. 

Ve dnech 17.–19. března 2014 se uskutečnil na Výstavišti Incheba Praha 20. ročník Mezinárodního veletrhu fiktivních firem, kterého se firma zúčastnila a reprezentovala školu a město. Každoročně je vyhlášen Absolutní vítěz, Nejlepší katalog, Nejlepší prezentace, Nejlepší spot a Nejlepší stánek. Naše škola tradičně dosahuje na veletrzích velkých úspěchů. Letos obsadila firma Westhorse z celkového počtu 144 vystavovatelů vynikající 3. místo a zároveň 1. místo ze všech českých firem. Mezi další úspěchy naší firmy patří 3. místo v kategorii Nejlepší spot, ve kterém se žáci zaměřili na historii a pamětihodnosti Sedlčanska.

Centrum fiktivních firem při Národním ústavu pro vzdělávání, školské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Praha udělilo fiktivní firmě Westhorse certifikát s částkou 20 000 Kč k vycestování na zahraniční veletrh fiktivních firem. Tato částka byla určena ke krytí veletržních nákladů. Měli jsme zájem účastnit se jubilejního 50. ročníku Mezinárodního veletrhu fiktivních firem v německém Essenu, který se konal od 18. do 20. listopadu 2014.

Tým fiktivní firmy Westhorse, s. r. o., Sedlčany, se díky CEFIFu a sponzorům, kteří také finančně pomohli, mohl do Essenu vycestovat. Žáci se podíleli na reálném zajištění přihlášení se na veletrh, ubytování, dopravy, pojištění atd. Na cestu jsme se vydali den před samotným konáním veletrhu. Po příjezdu na místo uskutečnění jsme se ubytovali v moderním apartmánu s výhledem přímo na výstaviště. V prvním výstavním dnu jsme se hned ráno přihlásili na recepci výstaviště a dostali od pořadatelů veletrhu důležité informace k organizaci celé akce. Nyní naším úkolem bylo připravit stánek s přiřazeným č. 130.

Byli jsme dobře připraveni. Již několik týdnů předem žáci tiskli cizojazyčné vizitky a letáky. Zamýšleli se, jakou výzdobu zvolit, jestli „osvědčenou pražskou nebo novou“.  Polemizovali, jaké oblečení vybrat, aby dobře „reprezentovali“ sami sebe, aby druh oblečení jasně ukazoval předmět činnosti firmy. Teď žáky už čekalo obchodování. Na veletrhu zněla především němčina, angličtina a ruština. V naší firmě Westhorse jsme nabízeli vyjížďky na koních a v kočáru po okolí Sedlčanska.

Na veletrhu bylo více jak 170 vystavovatelů z dvaceti zemí světa. Měli jsme možnost seznámit se a obchodovat nejen s německými studenty, ale i se studenty z Argentiny, Belgie, Litvy, Španělska, Kanady, Itálie, USA, Jižní Koree, Černé Hory. Myslíme si, že naše služby přilákaly dostatek zákazníků, hlavně z města. Nejvíce je zaujal náš westernový víkend na ranči.  Několikrát si hosté veletrhu zapůjčili k prohlédnutí náš katalog, protože se jim jeho provedení líbilo. Po dobře vykonané práci přišel čas i na zábavu. Organizátoři veletrhu připravili pro účastníky kulturní akci -  seznamovací večírek - v místním disco klubu. Bylo to příjemné zpestření celého pobytu a spřátelení s dalšími fiktivními obchodníky.

Rádi také prozradíme, že si náš tým obchodující ve stánku vyfotili pořadatelé. Fotografie budou použity na propagační materiály příštího mezinárodního veletrhu fiktivních firem v Německu. Žáci obdrželi certifikáty za účast, které se jim budou jistě hodit při dalším studiu na vysoké škole nebo při přijímacím řízení u budoucího zaměstnavatele.

Můžeme říct, že to byla velká zkušenost a zážitek, na který jen tak nezapomeneme. Jednoznačně doporučujeme účast na těchto akcích.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Radomila Prokůpková ne

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna