Obchodní oddělení a marketing firmy
Obchodní oddělení
Zajišťuje nákup a prodej (odbyt) zboží či služeb. Sleduje poptávky po zboží či službě a připravuje nabídky svých produktů na tuzemském i zahraničním trhu. Vytváří databázi dodavatelů a odběratelů. Zajišťuje pravidelné obchodování a sleduje termíny tuzemských i zahraničních veletrhů.
Kalkulace cen
Pro jednotlivé výrobky nebo služby musíme vykalkulovat cenu, za kterou budeme nakupovat, a cenu, za kterou budeme prodávat.
Vzorce:
Nákupní cena = cena bez DPH + DPH
Prodejní cena = (nákupní cena bez DPH + režie + zisk) + DPH
Pokud je firma plátcem DPH, hraje DPH v kalkulaci cen specifickou roli, která se promítá do účetnictví a odvodu DPH finančnímu úřadu.
Tvorba ceníků
Pro jednotlivé výrobky nebo služby musíme vytvořit ceníky, které aktualizujeme podle potřeb zákazníků a ekonomické situace na trhu. Platné ceníky přikládáme ke katalogům, které obsahují aktuální nabídku zboží nebo služeb. Mohou být i součástí katalogu, nevýhodou je znehodnocení katalogu při změně ceny. U samostatných ceníků můžeme katalogy používat i nadále.
Druhy ceníků:
- prodejní ceník – obsahuje veškerý prodejní sortiment s aktuálními cenami,
- ceníky pro veletrhy – obsahuje akční ceny, zvýhodněné ceny, slevy apod.,
- ceníky pro zahraniční obchod – cizojazyčné prodejní a akční ceníky v dané měně.
Nákup – dodavatelé
Nákupčí firmy vytváří poptávky po zboží či službě, hledají nové dodavatele a obrací se na stávající dodavatele, které má firma ve své databázi. Prohlubují spolupráci s dodavateli, se kterými má firma dobré obchodní i platební zkušenosti. Odpovídají na vyžádané (případně nevyžádané) nabídky, zasílají objednávky.
- Nákup zboží – u výrobní firmy slouží zboží k výrobě, u prodejny k dalšímu prodeji.
- Nákup služeb – převážně provádíme na základě objednávky, průzkumu trhu apod.
Prodej – odběratelé
V odbytovém oddělení vytváří odbytáři vyžádané (případně nevyžádané) nabídky, zasílají je jak stávajícím, tak i novým odběratelům, od kterých očekávají objednávky, které potvrzují, a na jejich základě připravují kupní smlouvy.
- Prodej zboží – výrobní firmy prodávají hotové výrobky, prodejny prodávají zboží.
- Prodej služeb – převážně provádíme na základě objednávky, průzkumu trhu apod.
Zahraniční obchod
Postup je podobný jako u tuzemského obchodu, obtížněji se hledají zahraniční dodavatelé či odběratelé. Tento obchod vyžaduje nejen jazykové znalosti, ale také právní předpisy země, se kterou firma obchoduje. Kupní smlouvy musí odpovídat našim i zahraničním předpisům. Dovážené zboží musí odpovídat českým předpisům – hygienickým, technickým apod.
Marketing
Marketingové oddělení úzce spolupracuje s obchodním oddělením a podílí se na prosperitě firmy v oblasti nákupu a prodeje zboží nebo služeb, a tím i na zisku firmy.
Nabídka, poptávka a marketing
Nabídky firmy kreativně doplňuje propagačními materiály, katalogy nebo vzorky nabízených produktů. Připravuje poutavé materiály pro zviditelnění firmy na trhu a pro podporu prodeje.
Katalogy, letáky a propagační materiály
Marketingové oddělení vyhotovuje:
- katalogy – obsahují veškeré zboží nebo služby firmy, provádí jejich obměnu podle situace na trhu a strategie firmy,
- doplňuje je aktuálními ceníky, vytvořenými v obchodním oddělení,
- elektronické prezentace, reklamní spoty a fotografie z činnosti firmy,
- propagační materiály – logo firmy, vizitky a jmenovky zaměstnanců,
- drobné upomínkové a reklamní předměty firmy,
- návrhy na vybavení veletržních stánků,
- nástěnky a provádí výzdobu kanceláře.
Inzerce produktů
Úkolem marketingového oddělení je vymýšlet a realizovat inzerci produktů.
Formy inzerce:
- elektronické nabídky,
- elektronické nabídky fiktivním firmám uvedeným CEFIF v seznamu firem,
- webové stránky firmy,
- letáky s aktuální nabídkou pro veletrhy.
Příprava veletrhů
Firma se účastní pravidelně tuzemských veletrhů a mezinárodního veletrhu v ČR, může využít i účasti na zahraničních veletrzích. Účast na veletrhu vyžaduje důkladnou přípravu, na které se musí podílet všichni zaměstnanci firmy, především pak marketingové oddělení:
Před veletrhem musí firma včasně a dostatečně zajistit:
- nabídky produktů firmy, včetně akčních nabídek pro veletrh,
- katalogy a aktuální ceníky,
- letáky s aktuální nabídkou pro veletrhy,
- prezentace firmy – vlastní prezentace produktů, vystoupení reprezentující firmu,
- logo firmy – obvykle umístěné ve výstavním stánku na viditelném místě,
- vizitky a jmenovky zaměstnanců,
- drobné upomínkové předměty firmy,
- koncepci vybavení prodejního stánku – je závislá na velikosti pronajatého místa,
- podklady firmy – živnostenský list nebo koncesní listinu, razítko firmy, pojištění firmy, číslo bankovního účtu,…
- kancelářské potřeby a formuláře – VPD, PPD, faktury, objednávky, výčetku,…
- potřeby pro vybavení výstavního stánku, dekorační předměty,…
- elektronické prodejní programy, kalkulačku, tiskárnu,…
Nástěnky a výzdoba kanceláře
Pracovní prostředí vypovídá hodně o samotné firmě. Proto je třeba kancelář firmy vkusně a účelně opatřit poutavými materiály o firmě a rozmístit je v prostorách jednotlivých oddělení.
Můžeme použít:
- certifikáty o účasti firmy na veletrzích,
- fotografie pracovního kolektivu,
- obrazy, různé plakáty, katalogy a mapy,
- makety a atrapy zboží nebo jejich obaly,
- nástěnky s informacemi pro:
- zaměstnance – složení firmy, obsazení pracovních pozic, apod.
- zákazníky – lze je také použít do výstavního stánku
- plány a harmonogramy činnosti firmy, motivační soutěže,
- květinovou, případně jinou výzdobu – lze ji také použít do výstavního stánku.
Při omezených možnostech učebny, ve které má fiktivní firma kancelář, musíme doslova improvizovat. Přesto můžeme kancelář firmy rozdělit na jednotlivá pracovní oddělení:
- rozestavěním nábytku,
- optickým efektem při řešení výzdoby.
![]() |
Obrázek: Učebna fiktivní firmy Happy Go Lucky, SPŠ na Proseku Autor díla: Drahoslava Dítětová |
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 244 kB | Vizitky, jmenovky – vzor | |
![]() | 41 kB | Ceník HGL – vzor |