Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Jak rozpoznat své silné i slabé stránky? Sebehodnocením...
Odborný článek

Jak rozpoznat své silné i slabé stránky? Sebehodnocením...

13. 6. 2013 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Vlasta Kohoutová

Anotace

V rámci projektu K2 provedl Národní institut dětí a mládeže Analýzu úvodního dotazníkového šetření v organizacích poskytujících zájmové a neformální vzdělávání. Podrobná zjištění obsahuje závěrečná zpráva z šetření.

 


 Hodnotí střediska volného času a nestátní neziskové organizace svoji činnost a jaké k tomu používají nástroje?Co je motivuje k hodnocení poskytovaných služeb? Jaký je vztah zástupců těchto organizací k uznávání výsledků neformálního vzdělávání? Odpovědi na tyto a další otázky přináší závěrečná zpráva z Analýzy úvodního dotazníkového šetření projektu K2 v organizacích poskytujících zájmové a neformální vzdělávání.

Před zahájením každého projektu a poté i v jeho průběhu je nezbytné provést analýzy a šetření za účelem hlubšího poznání vybrané oblasti, cílové skupiny a identifikování dané problematiky. Také v rámci projektu „K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání“ provedl Národní institut dětí a mládeže (NIDM) dotazníkové šetření napříč organizacemi, jejichž hlavní činností je práce s dětmi a mládeží. Bylo zaměřeno na využívání nástrojů k hodnocení a řízení kvality a stav v oblasti uznávání výsledků neformálního vzdělávání v organizacích, které samy toto vzdělávání poskytují. Hlavním cílem šetření bylo zjistit, zdali vůbec organizace hodnotí svoji úroveň řízení a kvalitu poskytovaných služeb, a pokud ano, jaké nástroje k tomu používají, a jejich názor na problematiku uznávání neformálního vzdělávání. Výsledky šetření pak přinesly i důležitá data potřebná k celé realizaci projektu. Cílovou skupinou byla převážně střediska volného času (SVČ) a nestátní neziskové organizace dětí a mládeže nebo pracující s dětmi a mládeží (NNO), ale dotazník byl distribuován i další zainteresované veřejnosti – zástupcům státní správy či vysokých škol.

Sběr dat probíhal formou standardizovaného dotazníku v období od 5. Dubna do 30. dubna 2013. Celkem bylo osloveno na 500 respondentů. Odpovědělo 134, přičemž 126 z nich bylo z organizací, které tvoří cílovou skupinu projektu K2 (70 respondentů ze SVČ a 56 z NNO). Vzhledem k množství oslovených a specifiku zkoumané problematiky lze tento počet považovat k provedení analýzy za dostatečný.

Z šetření mimo jiné vyplynulo, že hodnocení vybraných procesů v organizacích poskytujících zájmové a neformální vzdělávání není tak zcela nepopulární činnost, jak by se na první pohled mohlo zdát. Většina oslovených organizací s hodnocením buď řízení organizace, nebo poskytovaných služeb určité zkušenosti má, další by nějaký systém hodnocení uvítaly. Hlavní motivací k provádění hodnocení je pak chuť zkvalitňovat nabízené volnočasové aktivity a poznávat silné a slabé stránky organizace. V případě středisek volného času je to ještě konkurenceschopnost.

Další podrobná zjištění z oblasti hodnocení činnosti v organizacích neformálního vzdělávání a k problematice uznávání neformálního vzdělávání naleznete v přiložené zprávě z šetření.

 

Realizátory dvouletého projektu K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání (www.ka2.cz) jsou od října 2012 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní institut dětí a mládeže. Je koncipován jako individuální projekt národní v celkové výši 57 665 324 Kč (spolufinancuje jej Evropský sociální fond a státní rozpočet České republiky). Jeho cílem je podpořit kvalitu organizací a konkurenceschopnost účastníků neformálního vzdělávání. Směřuje do oblasti nestátních neziskových organizací dětí a mládeže nebo pracujících s dětmi a mládeží a školských zařízení pro zájmové vzdělávání.

Vlasta Kohoutová, PR specialistka projektu K2


 


Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Vlasta Kohoutová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.