Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Expozice NIDM na Bambiriádě jako test naší společnosti
Odborný článek

Expozice NIDM na Bambiriádě jako test naší společnosti

29. 5. 2012 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Jiří Zajíc

Anotace

NIDM včetně projektu Klíče pro život se i letos prezentoval na největší celostátní akci představující oblast neformální výchovy a vzdělávání. Co jsme při tom zjistili?

          Poslední květnový víkend i letos patřil celorepublikové přehlídce volnočasových aktivit pro děti a mládež, Bambiriádě. 14. ročník akce pořádané Českou radou dětí a mládeže (ČRDM) se připojil k evropskému roku aktivního stárnutí a mezigenerační solidarity. S mottem Nadšení i zkušenost si chtěl letos připomenout důležitost propojení světa dětí a těch „dříve narozených“.
           „Co může mladý člověk nabídnout jiného než svoje nadšení? A to mnohdy stačí pro velkou věc. A starší člověk, plný zkušeností, často mladistvé nadšení již nechal za sebou. Spojením obou kvalit však získáme nádherné jin-jang vyvážení," vysvětlil pojetí hesla předseda ČRDM Aleš Sedláček. Bambiriáda proběhla v Praze a dalších osmnácti městech republiky: Českém Brodě,Českých Budějovicích, Českém Těšíně, Chebu, Chomutově, Chrudimi, Ivančicích, Jihlavě, Liberci, Náchodě, Ostravě, Třinci, Bohumíně, Plzni, Rychnově nad Kněžnou, Vlašimi, Zábřehu a Zlíně.

         A na té pražské měl svou expozici i Národní institut dětí a mládeže. Stála poblíž hlavního vchodu, a tak ji téměř nebylo možné minout. Také se v ní od čtvrtečního brzkého dopoledne až do nedělního podvečera vystřídalo minimálně osm set dětí a dvoustovka dospělých. Pro každou věkovou kategorii byly totiž připravené speciální úkoly, které současně vyjadřovaly vzdělávací poslání institutu a jeho hlavního projektu Klíče pro život, tak i schopnost zaujmout a pobavit.
         Předškolní mrňouskové hledali na obrázku dvojice rukaviček nebo smajlíků, ti krapet starší už tři rozdíly mezi dvěma skoro stejnými obrázky. Mladší školáci měli na výběr mezi testíky z pohádkových dvojic a postavami z českých pověstí, hledání pěti a deseti rozdílů, těm starším se zase nabízely testy o naší planetě, o české historii, o příslovích a samozřejmě těžší hledání rozdílů, u kterého se občas během vyhodnocování zapotili i sami zadavatelé. Jako jedni z mála vystavujících subjektů jsme ovšem pamatovali i na studenty a dospělé. Na ně čekaly testy z těch oborů, ve kterých NIDM pořádá dlouhodobě celorepublikové soutěže (olympiáda z češtiny, dějepisu, jazykové soutěže, Evropské srdce, Daniel) – tedy historické testy a otázky z češtiny i všeobecného přehledu o jazycích (včetně správného významu často používaných cizích slov).
          Zvláštní atrakci pro všechny generace pak připravily pracovnice oddělení neformálního vzdělávání, kde pod lákavým názvem „Člověče, neboj se“ si vícegenerační dvojice či skupinky podle bodů dosahovaných při hodu nepřehlédnutelnou deseticentimetrovou kostkou prošly dráhu s otázkami, jež se týkaly právě hlavně mezigeneračních vztahů. Na zvlášť úspěšné účastníky čekaly knihy darované partnerským nakladatelstvím Reader´s Digest, zkrátka nepřišli samozřejmě ani ti ostatní.

           Během těch čtyř dnů se nejen mnoho tisíc lidí (celková účast v Praze byla kolem padesáti tisíc návštěvníků) dozvědělo o NIDM i jeho činnostech včetně projektu Klíče pro život, ale i my jsme se mnohé dozvěděli o úrovni znalostí dnešních dětí i dospělých. Podobně jako v předchozích letech se tu a tam vyskytli děti či dospívající, jejichž míra zájmu i informovanost byla skutečně obdivuhodná. Představovali však výjimky v davu těch, pro které je velikým problémem zařadit Karla VI., určit, oč šlo ve Třicetileté válce nebo v bitvě u Lipan, dát dohromady vítěze 2. světové války nebo pět představitelů Charty 77. Také mezi generací dnešních třicátníků a čtyřicátníků je typická výrazná neschopnost orientovat se v historii i v současném světě (výjimkou nebyli ti, pro které se ukázalo jako nepřekonatelný problém určit, kde v Evropě leží Švédsko a kde Francie). Nejen faktografické vědomosti vykazovaly u našich návštěvníků značné deficity. Myšlení v souvislostech – časových, prostorových či věcných – bylo rovněž značně vzácné. Cenné ale je, že naprostá většina těch, kteří prošli naší expozicí, s povděkem přijala naše doplňující výklady a odcházela s předsevzetím aspoň něco pro své vzdělání ještě udělat.

          Kdyby naše společnost dokázala z těchto poznatků vyvodit potřebné závěry o nutnosti skutečné (nikoliv jen během volebních kampaní proklamované) podpory sektoru vzdělání – počínaje předškolními zařízeními a konče vzděláváním terciálním i neformálním – byla by snad šance, že jednou opravdu nastoupíme cestu ke „vzdělanostní společnosti“. I letošní Bambiráda ukázala, že se jí – navzdory všem proklamacím – vzdalujeme.

Foto: Svatava Šimková (1,2) a Elena Baumová (3)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jiří Zajíc

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu;
  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah.