Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Klíče pro život aneb praktické ověření přípravy vedoucích vodáckých zájmových útvarů
Odborný článek

Klíče pro život aneb praktické ověření přípravy vedoucích vodáckých zájmových útvarů

29. 5. 2012 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Vladimír Cvrček

Anotace

Co musím umět, abych mohl pomáhat při vedení svého oddílu zaměřeného na vodáckou činnost? Na to se přišlo koncem března zeptat a hlavně naučit dvacet chlapců a děvčat z Prahy i Karlových Varů, z Liberce i Nového Města nad Metují, z Protivína i České Třebové.
   Foto: Svatava Šimková

 Co tedy musí umět adepti vodáctví, kterým jsou svěřeny na vodě děti? „Znát vodu, sebe i všechny, se kterými budete na řeky vyrážet,“ odpovídali, ukazovali a nacvičovali lektoři z řad zkušených vodních skautů. „Nepodceňovat nebezpečí vodních toků a překážek, nepřeceňovat zdatnost svou ani doprovázených vodáků.“

V rámci realizace veřejné zakázky Tvorba, inovace a ověření vzdělávacích programů v oblasti uznávání neformálního vzdělávání projektu Klíče pro život připravil Kapitanát vodních skautů organizace Junák vzdělávací program pro vedoucí dětí a mládeže se zaměřením na vodácké aktivity. Tento vzdělávací program slouží nejen k předání zkušeností budoucím vedoucím, ale hlavně k ověření celého vzdělávacího programu sloužícího k získávání a upevňování kompetencí nezbytných pro bezpečné organizování atraktivní vodácké činnosti.

Přestože účastníci již většinou s vodáckými aktivitami osobní zkušenosti mají, pouhé přednášky bez praktických ukázek a nácviků by nestačily, stejně jako by nestačil jen výcvik v ježdění na vodě bez znalostí alespoň nejdůležitějších předpisů k činnosti na vodě se vztahujících. Vzdělávací program proto probíhá ve třech víkendových soustředěních, která se postupně konají na různých místech, aby si účastníci „ohmatali“ různé vody.

Při březnovém setkání v Praze zaměřeném na vysvětlení základních pojmů, názvů, map a kilometráže došlo na praktické ukázky jak na Vltavě, tak v bazénu. Na dubnovém setkání v Havlíčkově Brodu zkušení skautští vedoucí seznámili účastníky s metodickým vedením skupiny dětí a mládeže počínaje základy pedagogiky a psychologie, přes organizaci schůzek a vlastního vodáckého výcviku, základů bezpečnosti a zdravovědy zaměřených na vodácká rizika až po zásady hospodaření zájmového útvaru a účtování víkendových akcí.

Na praktickou činnost samozřejmě také došlo: Na Sázavě byly jako metodická ukázka i praktické ověření jízdy na kolektivním plavidle uspořádány závody pramic.

Domů si účastníci vezli domácí úkol: Připravit víkendovou akci na vodě od vytýčení trasy přes organizaci dopravy a stravování až po doplňkový nevodácký program.

Poslední soustředění čeká účastníky v květnu, kdy prokážou své kompetence pomáhat při vedení organizované vodácké činnosti.

Organizátorům z Kapitanátu vodních skautů tím však práce nekončí. Následovat bude zhodnocení uplatněných forem a metod výuky, předávání zkušeností a výstupů úrovně instruktora vodní turistiky a zvážení dalšího postupu při přípravě vedoucích vodáckých zájmových útvarů.

Vladimír Cvrček

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Vladimír Cvrček

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání.
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí;