Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Klíče pro život na vlnách televizního a rozhlasového vysílání
Odborný článek

Klíče pro život na vlnách televizního a rozhlasového vysílání

Anotace

Jak jsou v rámci projektu Klíče pro život poznatky z oblasti výchovy a vzdělávání prostřednictvím médií zprostředkovávány nejširší veřejnnosti.

Národní institut dětí a mládeže společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy od 1. dubna 2009 realizují národní projekt s názvem Klíče pro život - Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání. Projekt je určen těm, kdož pracují s dětmi a mladými lidmi v rámci jejich volného času v organizacích celé České republiky, jako jsou střediska volného času, školní družiny, školní kluby a nestátní neziskové organizace. Cílem projektu je výrazné posílení celoživotního vzdělávání lidí pracujících s dětmi a mládeží a hlavně zkvalitnění systému podporujícího trvalý a udržitelný rozvoj zájmového a neformálního vzdělávání. Podstatnou součástí projektu je zprostředkovávání poznatků z oblasti výchovy a vzdělávání nejširší veřejnosti prostřednictvím médií.

Jak si vedli zástupci projektu Klíče pro život v průběhu prvního čtvrtletí roku 2012 v televizi a v rozhlase? 15. ledna byly hosty pořadu Supermáma v televizi Metropol projektová manažerka Irena Hošková a garantka Studia pedagogiky volného času Vlasta Faiferlíková. Záznam pořadu můžete zhlédnout zde.

V pořadu Supermáma se Klíče objevily také při vysílání jubilejního dvoustého dílu, a to v pátek 9. března. Pozvání do studia přijaly tentokráte Danuše Netolická, garantka průřezového tématu Inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Martina Kučerová z Občanského sdružení Centrum pro všechny v Nymburce, ale také handicapované děti, které toto centrum navštěvují. Během rozhovoru seznámily diváky s problematikou začleňování dětí s handicapem do kolektivu zdravých dětí a jak se daří realizovat vzdělávací program v tomto průřezovém tématu, který vznikl díky projektu Klíče pro život. Pořad je k vidění zde.

Brněnské Rádio Petrov se věnovalo problematice týraných dětí. Hostem pravidelného pořadu Magazín byla opět Danuše Netolická, garantka průřezového tématu Zdravé klima v neformálním vzdělávání, jedné z aktivit projektu Klíče pro život. Podle statistik je v České republice ročně týráno až 40 000 dětí, z toho 50 dětí na následky týrání zemře. Toto jednání má přitom stoupající tendenci. Nejen učitelé ve škole, ale také pedagogové volného času mají velkou příležitost vypozorovat zvláštní chování svého svěřence a mohou odhalit, že dítě je týrané. S Danuší Netolickou na toto téma hovořila redaktorka Hana Tomaštíkovási udělala zastávku v Brně. Tam s ní natočila redaktorka Rádia Petrov Hana Tomaštíková. Rozhovor byl odvysílán v podvečerním Magazínu 14. března 2012 a můžete si jej poslechnout zde.

Danuše Netolická, garantka průřezového tématu Zdravé klima v zájmovém vzdělávání, vystoupila také na „jedničce“ české televize, a to 16. února  2012 v pořadu Sama doma. Již podruhé byla do tohoto pořadu pozvána také manažerka projektu Klíče pro život Irena Hošková. Diváci se dozvěděli o dalších aktivitách projektu z rozhovoru obou zúčastněných s moderátorkou, ale i prostřednictvím odpovědí na chatu. Na záznam pořadu a na průběh chatu se můžete podívat zde.

Aktivita diváků i účastníků chatu ukazuje, že ve veřejnosti je o výchovnou problematiku značný zájem, že si mnozí rodiče nevědí rady s řešením ani těch nejběžnějších výchovných situací a že takové pořady jsou velmi žádoucí, zejména pokud se jich účastní dostatečně kompetentní odborníci. I nadále jde tedy o dobrou příležitost pomoci těm, kterým budoucnost dětí a dospívajících leží na srdci.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Svatava Šimková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým.
  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;