Odborný článek

Změna je život

12. 12. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Vlasta Kohoutová

Anotace

V rámci klíčové aktivity Funkční vzdělávání projektu Klíče pro život vyšel sborník Změna je život. Nabízí tři závěrečné práce účastníků Funkčního studia, ve kterých popisují přípravu a realizaci změn ve svých organizacích. Autory příspěvků jsou lidé, kteří mají zkušenosti s vedením organizace například jako vedoucí oddělení školského zařízení pro zájmové vzdělávání nebo předseda nestátní neziskové organizace pracující s dětmi a mládeží.

titulní stránka

     Změny nás provázejí téměř každý den, ať chceme, nebo ne. Co platilo dnes, nemusí už platit zítra. Se změnou musíme zkrátka počítat, a to i v takových organizacích, jako jsou střediska volného času, nestátní neziskové organizace, školní družiny či školní kluby. A právě tomuto tématu je věnován sborník s názvem Změna je život, který vyšel v rámci klíčové aktivity Funkční vzdělávání národního projektu Klíče pro život. Jeho realizátorem se z pověření Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy stal Národní institut dětí a mládeže, odborná organizace řízená ministerstvem školství, která má dlouholeté zkušenosti v oblasti vzdělávání pedagogických pracovníků volného času.

     Sborník nabízí příspěvky tří autorů ze tří různých organizací, kteří předkládají praktické příklady toho, jak jejich organizace změnu připravovaly a následně ji uváděly do života. Všechny příspěvky vznikly jako závěrečné práce účastníků Funkčního studia v rámci projektu Klíče pro život. Ukazují, že nezáleží na velikosti organizace, počtu lidí, ale především na znalostech, dovednostech a zkušenostech jejích pracovníků. Přínosné na nich je to, že vycházejí z různorodých podmínek a z různorodého prostředí. Popisují změnu ve velkém domě dětí a mládeže, v pobočce domů dětí a mládeže, ale také změnu v malé „neziskovce“.

     Publikované práce mohou posloužit jako vodítko každému, aby lépe porozuměl dění ve své organizaci, získal nástroje, jak popsat současný stav organizace, prognózovat budoucí stav, naplánovat k němu potřebné kroky a uvést je do života s týmem motivovaných spolupracovníků. Jsou určeny ke studijním účelům nejen ředitelům a vedoucím pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání, ale také samotným účastníkům Funkčního studia.

     Pro čtenáře, který se nechá inspirovat a bude chtít udělat a zavést změnu, může být její realizace o mnoho snazší, neboť bude mít po ruce popsanou již vyzkoušenou cestu. Sborníkem si můžete listovat zde.

Vlasta Kohoutová, specialistka PR projektu Klíče pro život

Na další zajímavé závěrečné práce z Funkčního studia projektu Klíče pro život se můžete podívat v příspěvcích
     - Inspirace pro manažery SVČ a NNO
     - Inspirace pro manažery II

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Vlasta Kohoutová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání.
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;