Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Něco o mém vzdělávání
Odborný článek

Něco o mém vzdělávání

29. 11. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Markéta Machatá

Anotace

„Myslím, že způsoby výuky, které jsou zde zvoleny, mne nutí jít víc do hloubky problémů. Nutí mne si více uvědomovat a často si i sama prožít pocity těch, se kterými pracuji.“ říká o Studiu pedagogiky volného času v rámci projektu Klíče pro život absolventka Markéta.

Jsem vychovatelkou ve školní družině, ale zároveň učím v malotřídní škole. Při každém studijním modulu Studia pedagogiky volného času v rámci projektu Klíče pro život jsem získávala nové znalosti a dovednosti, které nyní mohu uplatnit nejenom při práci ve družině, ale i při běžné výuce.

 Jenže stejnou větou bych mohla zhodnotit i kterékoliv jiné vzdělávací programy. Co je tedy to jiné, co mi na "klíčové" formě výuky vyhovuje víc než různé vzdělávací programy, které jsem absolvovala dříve? Je to způsob vystavení jednotlivých modulů, metody učení, metody ověřování mých znalostí. Myslím, že způsoby, které jsou zde zvoleny, mne nutí jít víc do hloubky problémů. Nutí mne si více uvědomovat a často si i sama prožít pocity těch, se kterými pracuji.

To vše dohromady mne posunulo v přístupu k mé práci, ale hlavně (a v to věřím) v mém myšlení. Začínám nad svou prací a nad těmi, pro které tu práci dělám, více přemýšlet. Přemýšlím nad jejich problémy a potřebami i nad tím, jestli program nebo způsob výuky, který jsem jim dosud předkládala, je pro ně opravdu vhodný. Jednoduše řečeno, jestli to dělám dobře.

Tuto otázku jsem si nejvíce kladla po absolvování modulu speciální pedagogiky a při přípravě a psaní ročníkové práce, zaměřené na integraci dítěte se speciálními potřebami,  jsem ji pokládala za zásadní.

 Teď už vím, že jsem některé problémy přehlížela nebo jsem je jenom „neuměla vidět“. Ono, když se snažíte najít to, co je špatně, ale nevíte, co a jak hledat, tak se vám to většinou najít nepovede. Takže teď jsem ve fázi, kdy vím co hledat, a tak hledám a snažím se porozumět.

Další pozitivní věc, kterou jsem tímto vzděláváním získala, je jistota, že už mohu něco ze svých vědomostí a zkušeností nabídnout a předvést i svým kolegyním s magisterským vzděláním. A ony samy za mnou dokonce chodí, když si s něčím nevědí rady, a můj názor je zajímá. Zajímal je i celý průběh a způsob e-learningového studia, zajímaly je otázky i řešení předkládaných problémů. Při zmíněné ročníkové práci jsem dokonce vycházela ze spolupráce s nimi a z nutnosti změnit i jejich pohled a přístup k dané problematice.

A co dalo vzdělávání mně osobně? Mám nyní větší sebevědomí, cítím se v práci více potřebná, jistá tím, co dělám, mám prostě ze své práce mnohem lepší pocit.

Markéta Machatá, absolventka SPVČ
ŠD při ZŠ Dolní Ředice

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Markéta Machatá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým.