Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Společnou cestou k uznávání neformálního vzdělávání
Odborný článek

Společnou cestou k uznávání neformálního vzdělávání

8. 11. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Vlasta Kohoutová

Anotace

V přažském hotelu Pyramida  se ve dnech 2.–3. listopadu 2011 konala konference k uznávání neformálního vzdělávání, která vyvrcholila podpisem Memoranda o podpoře uznávání výsledků neformálního vzdělávávní, o spolupráci mezi poskytovateli neformálního vzdělávání, zaměstnavateli a vzdělavateli.

Akci pořádal Národní institut dětí a mládeže, který spolu s ministerstvem školství realizuje projekt Klíče pro život na podporu a zkvalitnění zájmového vzdělávání mladé generace. Jedním z cílů tohoto projektu je pomoci v praxi všem, kteří pracují s dětmi a mládeží v zájmovém a neformálním vzdělávání a získávají profesní dovednosti nad rámec svého původního vzdělání, nemají však žádný doklad uznávající další kvalifikaci. Takových lidí je u nás několik desítek tisíc a je škoda je nechat bez povšimnutí. Konference se proto snažila představit, jaké kompetence nabývají pracovníci s dětmi a mládeží, jak je lze rozpoznat a využít k lepšímu uplatnění na trhu práce. A nabídla cesty, jak je lze i formálně uznávat.

To vyzdvihl i jeden ze signatářů „Memoranda o podpoře uznávání výsledků neformálního vzdělávání při práci s dětmi a mládeží“, generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy ČR Zdeněk Liška: „Oceňuji neformální vzdělávání ve sdruženích dětí a mládeže a střediscích volného času jako dobrou přípravu do života. Svaz průmyslu a dopravy ČR je součástí konsorcia, které definuje podmínky uznávání kompetencí v rámci Národní soustavy kvalifikací a Národní soustavy povolání. I tam je prostor pro uznání těchto forem učení.“ Na to navázal náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jan Kocourek, když řekl, že „uznání kvalifikací získaných mimo školu, při práci s dětmi a mládeží, je důležité, protože se zabývá velkou skupinou lidí, povětšinou mladých, kteří se ve svém volném čase věnují výchově a vzdělávání mladé generace, často bez nároku na odměnu. A na tyto lidi se soustředí také  letošní Evropský rok dobrovolnictví. V České republice právě probíhá Týden dobrovolnictví, koordinovaný naším ministerstvem, a toto jednání do něj příhodně zapadá“.

Konference představila dílčí výstupy projektu Klíče pro život v oblasti uznávání neformálního vzdělávání, zejména tzv. minimální kompetenční profily pro různé pozice při práci s dětmi a mládeží, vzdělávací programy a příklady dobré praxe, sebeevaluační nástroje a tzv. Osobní kompetenční portfolio. Tento doklad v budoucnu může napomoci všem, kteří se věnují práci s dětmi a mládeží, popsat zkušenosti získané při této práci a podpořit schopnost představit je případně potenciálním zaměstnavatelům. Jak však podotkla manažerka projektu Klíče pro život Irena Hošková, „stojíme dosud na počátku dlouhé cesty, na kterou stále hledáme další partnery pro uznávání. Ti jsou také zváni k připojení se k memorandu a především k jeho naplňování“. Znění memoranda najdete na webu věnovaném osobnímu kompetenčnímu portfoliu www.nidm.cz/okp/.

PR projektu Klíče pro život

 

 


 

 

 
 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Vlasta Kohoutová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňovat, být připraveni řešit své sociální i ekonomické záležitosti, být finančně gramotní;