Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Ptáte se, co dnešní děti vlastní?
Odborný článek

Ptáte se, co dnešní děti vlastní?

24. 4. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Miroslav Bocan
Spoluautor
Jiří Zajíc

Anotace

Přinášíme čtvrté pokračování prezentace dílčích vůstupů z komplexního výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let uskutečněného v rámci projektu Klíče pro život. Tentokrát se podíváme, jak jsou naše děti vybavené různými předměty - mobilem počínaje a herní konzolí konče. 

     Slovo "moje" je jedno z prvních, které se člověk naučí. A také větička mezi dětmi "máš to a to..." je velmi častá. V jejich případě je to pochopitelné. Chtějí se poměřit s kamarády nebo prostě jen ukázat, že jejich rodina je "dost dobrá".

     V dotazníku jsme se dětí zeptali, které z daných předmětů přímo vlastní, či jej mají třeba ve svém pokoji:

     Jak lze vidět zcela jasně, vede mobilní telefon, který vlastní téměř 80 % dotázaných respondentů. Jako druhý skončil MP3 přehrávač, který má téměř polovina dětí.

    Tato data však nemůžeme brát za úplně konečná. Každé vlastnictví souvisí s věkem. Asi není žádným překvapením, že čím jsou děti starší a zvyšuje se jejich autonomie, tím více toho vlastní. Například mobil vlastní téměř všichni dotázaní ve věku 13 - 15 let, 65% z nich má MP3 přehrávač a 57% má ve svém pokoji počítač. Poněkud zarážejícím by se však mohl zdát fakt, že téměř 30 % dětí ve věku 6 - 9 let uvedlo, že mají ve svém pokoji televizi, přičemž spolu s věkem se tento trend zvyšuje. Podobně je to i s počítačem, ale jeho funkce jsou na rozdíl od televize poněkud rozmanitější.

     Je televize v pokoji dětí nutná? Nabízí se odpověď, že řada rodičů její pomocí řeší způsob trávení volného času svých dětí, a nebo dokonce můžeme říct, že takto řeší svůj vlastní volný čas. Dítě si pustí televizi a rodiče "nejsou rušeni". Otázkou je, co z takového dítěte bude za pár let?

Miroslav Bocan, garant výzkumů

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Miroslav Bocan

Hodnocení od uživatelů

Jana Petrů
25. 4. 2011, 10:15
Když porovnám tuto část a části "televize nebo internet" a úvodní "jaké jsou české děti" (povinnosti v domácnosti), rýsují se z toho zvláštní výchovné metody českých rodičů a dalo by se usuzovat i na příčiny různých problémů ve škole...

Miroslav Bocan
17. 5. 2011, 10:53
Na sledování televize či surfování na internetových stránkách nemusí být nic špatného. Záleží ovšem v jaké míře se děti těmto činnostem věnují a jaké pořady nebo webové stránky sledují. Proto je zarážející, že v našem výzkumném šetření 11 % dětí ve věku 6 - 9 let uvedlo, že jim rodiče nikdy žádný televizní pořad nezakazuje a dětí ve věku 13 - 15 let tuto skutečnost uvedlo 45 % dotázaných. A naopak, 18 % dětí ve věku 6 - 9 let uvedlo, že jim rodiče nikdy žádný televizní pořad nedoporučují a dětí ve věku 13 - 15 let tuto skutečnost uvedlo 36 % respondentů. Podobně je to s internetem, kde jsou čísla ještě vyšší. Dá se tedy předpokládat, že takto nekontrolovaná konzumace televize a internetu může především u dětí významně zaměňovat vnímání běžně žité reality s realitou virtuální a z těchto důvodů pak skutečně může docházet k mnohým výchovným problémům. 

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií;
  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu;
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí;