Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Maminka je hodná, s tatínkem je zábava, ale oba lžou
Odborný článek

Maminka je hodná, s tatínkem je zábava, ale oba lžou

23. 4. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Miroslav Bocan

Anotace

Jaké vlastnosti připisují děti tzv. "klíčovým hráčům" v jejich životech? To přináší třetí pokračování seriálu o výzkumu Hodnotové orientace dětí od 5 do 6 let, který se uskutečnil v první polovině roku 2010 v rámci projektu Klíče pro život. Kompletní zpráva o výzkumu bude k dispozici od září 2011.

Rodiče, učitelé/ky nebo třeba kamarádi/ky patří mezi důležité osobnosti v životech dětí. Vybrali jsme jedenáct vlastností a děti jsme nechali vyjádřit se, zdali podle nich tito lidé danou vlastnost mají, nebo nemají.

Tak například o mamince a tatínkovi si myslí, že jsou přibližně stejně chytří (77% x 74%), ale maminku oproti tatínkovi vnímají jako hodnější (86% x 59%) nebo tak, že jim spíše pomůže (82% x 68%). Tatínek je podle dětí vnímán jako přísnější než maminka (59 % a 38 %), ale na druhou stranu je s ním zase větší zábava (70% x 54%).

Na nejlepším kamarádovi si děti nejvíce cení toho, že je s ním oproti rodičům větší zábava, ale například to, že je hodný, si myslí pouze 63 % dotázaných (stejně jako u tatínka), a to, že nikdy nelže, uvedlo dokonce jen 31 % dotázaných dětí.
O svých vyučujících si děti v 72 % myslí, že jsou chytří, což je v těsném závěsu za rodiči, ale dále si o nich ve srovnání s rodiči nebo kamarádem příliš mnoho pozitivního nemyslí. Překvapivé je, že pouze 31 % dotázaných dětí uvedlo, že jim jejich učitel/učitelka důvěřuje, a 33 % si myslí, že nikdy nelže.

V závěrečné zprávě se na tyto otázky podíváme poněkud detailněji. Respondenti budou rozděleni do tří věkových kategorií (6 - 9, 10 - 12, 13 - 15 let) a také budou děleni podle vybraných sociodemografických charakteristik i dalších znaků. Poté budeme moci vyvozovat konkrétnější závěry. Je na co se těšit.

Miroslav Bocan, garant výzkumů NIDM - Klíče pro život

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Miroslav Bocan

Hodnocení od uživatelů

Jana Petrů
25. 4. 2011, 10:24
Tak tahle část je přímo alarmující. Polovina všech dětí má pocit, že na ně rodiče nemají dost času, polovina dětí pochybuje o pravdivosti toho, co jim dospělí říkají (rodiče i učitelé). Trochu mě mrzí to slůvko "nikdy" (je příliš absolutní) u lhaní. Kdyby tam nebylo, vyznělo by to možná (snad) jinak.
Miroslav Bocan
17. 5. 2011, 10:20
Ano, máte pravdu, výsledky jsou poměrně překvapivé. Z podrobnější analýzy dále vyplynulo, že čím jsou děti starší, tím více jich vnímá skutečnost, že rodiče na ně nemají dostatek času a tím méně si jich myslí, že rodiče nikdy nelžou. Slůvko "nikdy" jsme do otázky dali záměrně, aby se dítě muselo jasně rozhodnout. Nicméně toto jsou závěry dotazníkového šetření, kdy se respondent musí v daný okamžik rozhodnout "ano" x "ne". Pokud bychom se podívali "pod povrch" skutečnost by mohla být jiná. Sice přibližně pouze polovina dotázaných dětí si myslí, že rodiče nikdy nelžou, na druhou stranu z kvalitativní části výzkumu víme, že dle dětí je občasné lhaní akceptovatelné, záleží na situaci apod., proto tak vnímají i své rodiče.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí;