Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Češi EUSO perfektně zvládli
Odborný článek

Češi EUSO perfektně zvládli

18. 4. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Jiří Zajíc

Anotace

V 9. ročníku European Union Science Olympiad (EUSO), která paří k nejvýznamnějším evropské studentské soutěže v přírodních vědách, se Češi ukázali jako skvělí organizátoři.

Oganizace na jedničku s hvězdičkou, soutěžící na dvě stříbrné

       Navzdory všem potížím při shánění financí na 9. ročník olympiády zemí EU v přírodních vědách - EUSO - který pořádala Česká republika, skončila tato prestižní akce jasným úspěchem českých organizátorů. Dlouhotrvajícím potleskem na otevřené scéně pro "duši organizačniího týmu" Ing. Janu Ševcovou z Talentcentra Národního institutu dětí a mládeže to potvrdili nadšení účastníci EUSA a pamětní medailí i její zakladatel dr. Michael Cotter   z Dublin City University, který přišel s myšlenkou uspořádat mezinárodní přírodovědnou soutěž pro studenty mladší 17 let. Jedná se o multidisciplinární týmovou soutěž, která integruje vědní disciplíny z o- blasti přírodovědných a technických věd, zejména pak fyziku, chemii a biologii, v jeden logicky propojený celek. Respektuje přitom věk studentů, obsah a dobu jejich studia. Z každého státu se mohou zúčastnit dvě tříčlenná družstva. Na letošním ročníku bylo nakonec 40 soutěžních týmů.

Cílem soutěže je:

• probudit zájem o studium přírodních věd u co největšího počtu mladých lidí,
• rozvíjet tvořivost a týmovou spolupráci při řešení úloh,
• podpořit vědeckou kariéru mladých nadaných studentů, rozvíjet jejich talent,
• nabídnout příležitost k porovnání sylabů a vzdělávacích trendů v přírodovědném vzdělávání mezi členskými státy EU, zlepšit přírodovědné vzdělávání na národních úrovních

Hlavní výsledky

      Soutěž probíhala 10. až 16. dubna na Pardubické universitě (Fakultě chemicko-technologické) a Univerzitě Hradec Králové (Fakultě přírodovědné). Absolutními vítězi se stali maďaršťí studenti. Další zlaté medaile získali soutěžící z Estonska, druhý tým Maďarska, Němci, Slováci a Bulhaři. Těsně za nimi první stříbnou pak získal český A tým. A stříbrnou vybojoval i náš druhý tým.
      Nebyl to tedy pro naše soutěžící tak úspěšný ročník jako ten minulý, kdy přivezli dvě zlaté včetně absolutního vítězství, ale přesto nechali za sebou většinu soutěžících i z takových zemí, jako Švédsko, Nizozemí, Belgie, Šapnělsko, Irsko či Dánsko.

Vítězní Maďaři - a Maďarky :-)


Stříbrný český tým Jiří Janka a Lubomír Grnund
(Vlastimil Hanuš už musel odjet)

Budoucí evropské vědkyně ....

Sál plný očekávání

Muž, u kterého to všechno začalo -
dr. Michael Cotter z Dublin City University.

       Ti, bez nichž by se EUSO nekonalo: Předseda sekce biologie Jan Černý, náměstkyně ministra ŠMT Eva Bartoňová a rektor university Hradec Králové Josef Hynek

Sestava českých týmů:
A: Vlastimil Hanuš (bilogie), Lubomír Grund (fyzika) a Jiří Janek (chemie)
B: Klára Tabášková (bilogie), Jan Hachran (chemie) a Jakub Rösler (fyzika);

Komplatní výsledky naleznete zde

Další podrobnosti o této úspěšné akci - včetně rozhovorů s hlavními organizátory a českými reprezentatny - přineseme v dalším vydání :-)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jiří Zajíc

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaným informacím, být mediálně gramotní.
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností;