Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > ICM a moderní doba
Odborný článek

ICM a moderní doba

31. 3. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Gabriela Hrdinová
Spoluautor
Gabriela Hrdinová

Anotace

Článek regionální koordinátorky za kraj Liberecký projektu Klíče pro život v aktivitě "Podpora informačního systému pro mládež" Petry Handlířové přináší podnětné informace o setkání zástupců Informačních center pro mládež (ICM) na valné hromadě Asociace pro podporu rozvoje ICM v ČR, která se konala v Lomnici nad Popelkou.

Být informován správně a včas je obzvlášť pro mladého člověka velkou devizou. Neuteče vám zajímavý koncert, možnost zúčastnit se dobrého projektu nebo dokonce příležitost získat práci snů. Kde ale takové informace sehnat? Je možné sledovat všechny weby, facebookové profily, číst noviny a časopisy a ještě se poptávat po známých? A je to vůbec potřeba?

Majákem v moři informací se snaží být pro mladého člověka specializovaná informační střediska – Informační centra pro mládež. Ale jak se jim to daří a jak je jejich pojetí v současné době aktuální a pro progresivního, moderních technologií znalého mladíka či slečnu přínosné a atraktivní?

Nejen nad těmito otázkami se zamýšleli zástupci Informačních center pro mládež (ICM) na valné hromadě Asociace pro podporu rozvoje ICM v ČR, která se konala v Lomnici nad Popelkou. Pracovníci jednotlivých ICM a jejich hosté z řad Národního institutu dětí a mládeže - oddělení NICM, Libereckého kaje, ale také zástupci Slovenského ZIPCeM (Združenie Informačných a poradenských centier mladých v Slovenskej republike) si kladli důležité otázky.

  • Jak by podle nás mělo vypadat ICM za dva roky nebo pět let?
  • Jak to udělat a co potřebujeme k tomu, abychom se nestali dinosaurem?
  • Jak vyjít vstříc potřebám dnešních mladých lidí v moderní informační době?

Michal Dobiaš, předseda ZIPCeM, správně připomněl všem přítomným, že oblast politiky informací pro mládež by měla být brána jako celoevropská zakázka, kterou stát implementuje. Na jejich vlastním vývoji ukázal, že stát by měl jednat s jedním silným partnerem a pokud se jím má stát AICM, je zapotřebí, aby se všechna ICM v ČR spojila a táhla za jeden provaz. V tom by Asociaci měl podpořit Národní institut dětí a mládeže, tak jako slovenská IUVENTA (Slovenský institut mládeže) podporuje ZIPCeM. I naši sousedé si však své postavení museli vydobýt. Koncepce rozvoje informační sítě pro mladé nepřicházela, tak s ní přišli sami. „Tehdy jsme to možná postavili trochu na hranu, ale my jsme už neměli co ztratit,“ komentoval tehdejší situaci kolem vyjednávání budoucnosti ZIPCeM a jednotlivých íček na ISlovensku s ministerstvem Dobiaš. Zástupcům MŠMT, Národního institutu a AICM proto nabídl návštěvu na Slovensku, kde by se mohli inspirovat jejich systémem podpory práce jednotlivých ICM.

Ale nejen stýskání si na současnou roztříštěnou situaci kolem Informačního systému pro mládež u nás se na valné hromadě ozývalo. Prezentovali se tu i dobré příklady z praxe. Některá Informační centra se například zapojila do projektu SYTYKIA a Petr Šimůnek z vlastní praxe mohl potvrdit, že v Lomnici a okolí je na školách o tento modul seznamující studenty s Evropskými informacemi docela žádaný. Také náš Remix a vzdělávací aktivity kolem Klíčů pro život jsou v mnoha ICM úspěšně využívány. Řada íček vydává vlastní brožurky například o brigádách v regionu nebo pořádá mezinárodní projekty.

Ale jaká je ta skutečná budoucnost informací pro mladé? Jak se na to díváte vy, mladí? Potřebujete mít „kamenné íčko“, kde bude pracovník, který vám pomůže najít odpovědi na vaše otázky? Chybí vám ve vašem městě centrum, kde by pořádali besedy, vzdělávací akce nebo zajímavé projekty pro mladé? Nebo nic takového nepotřebujete, máte toho dost ve škole? Napište nám!


Petra Handlířová, Regionální koordinátorka-redaktorka, Kraj Liberecký
petra.handlirova@nidm.cz

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Gabriela Hrdinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet;
  • Neformální vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí;