Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Neseď na gauči, rozjeď to!
Odborný článek

Neseď na gauči, rozjeď to!

28. 3. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Gabriela Hrdinová
Spoluautor
Gabriela Hrdinová

Anotace

Pavlačové drbny si na začátku minulého století chodily stěžovat na lampárnu, kam má jít člověk dnes? Jestli jste, aspoň duší, mladí a chcete si nejen stěžovat, ale také něco začít dělat, zúčastněte se projektu O nás s námi, aneb hrajeme o náš kraj.

     Pavlačové drbny si na začátku minulého století chodily stěžovat na lampárnu, kam má jít člověk dnes? Jestli jste, aspoň duší, mladí a chcete si nejen stěžovat, ale také něco začít dělat, zúčastněte se projektu O nás s námi, aneb hrajeme o náš kraj.

     Je spousta věcí, které se mladým lidem na jejich okolí, v jejich životě, ve škole i ve městě nelíbí nebo by je chtěli jinak. Tak proč pro to nezkusit něco udělat?
Mít možnost vyjádřit svůj názor a svobodně nakládat se svým životem jsou základní principy demokracie. Mnozí si je však vysvětlují po svém. Svoboda slova neznamená, že budeme jen kritizovat a pomlouvat.

    „Jestli máme na něco názor, je dobré mít možnost ho vyjádřit, ale měli bychom také poslouchat argumenty druhých. A když si myslíme, že je něco špatně, měli bychom se sami zamyslet, jak bychom to mohli udělat jinak,“ vysvětluje koordinátorka místních setkání nazvaných Rozjeď to! Zuzka Tvrzská.

     „Projekt O nás s námi je realizovaný právě kampaní Rozjeď to!. Ve spolupráci s místními partnery, většinou Informačními centry pro mládež, místními parlamenty mladých a Domy dětí a mládeže pořádáme celodenní workshop na téma participace mladých. Jde o to, že nechceme jen kritizovat a bavit se „o politice“, ale chceme mladým lidem i dospělým odborníkům ukázat, že společnou diskusí a když je chuť něco opravdu změnit, tak se věci mohou pohnout,“ doplňuje Zuzka.

     První setkání pořádali lektoři organizace Liberecká občanská společnost, před vánoci v Lomnici nad Popelkou. Sešlo se tam přes dvacet mladých lidí z Lomnicka a Semilska a přes deset místních politiků, úředníků, pedagogů ale třeba i zástupce Policie ČR.

     „Jako největší téma se ukázal v Lomnici klub mladých a v Semilech fungování školní rady a jídelny na gymnáziu. Po  vánocích se nám účastníci ozvali se zprávami o tom co je nového – v Semilech uspořádali na škole projednávání a podle studentů se na základě toho zlepšil stav v jídelně a v Lomnici se intenzívně vyjednává o provozu klubu v prostorách, které město mladým nabídlo. Takže si myslím, že opravdu když je vůle na obou stranách a když mladí ukážou, že něco opravdu chtějí a jsou ochotni pro to také něco udělat, tak se věci pohnou,“ pochvaluje si Zuzka.

     Máte také svoje témata? Jsou věci kolem vás, které by stály za to je prodiskutovat a navrhnout co s nimi? Tak neváhejte a rozjeďte to! Projekt se s kampaní Rozjeď to! vydává do dalších koutů Libereckého kraje. V České Lípě se mladí sejdou v úterý 1. března v DDM Libertin, v pátek 4. března se sejdou liberečáci, jablonečáci a turnováci v Liberci ve V-klubu a 7. dubna se Rozjeď to! vydá do Frýdlantu. Tak mrkněte na web www.rozjedto.net a přihlašte se na některé ze setkání!

Článek byl převzat z webu http://remix.icm.cz
Petra Handlířová, Regionální koordinátorka-redaktorka, Kraj Liberecký

www.rozjedto.net

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Gabriela Hrdinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje;
  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky;