Odborný článek

Daniel 2011

24. 3. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Svatava Šimková

Anotace

Přinášíme vám rozsáhlou zprávu o slavnostním vyhodnocení soutěže včetně úplných výsledků.

V úterý 22. března 2011 se uskutečnilo slavnostní vyhlášení výsledků 8. ročníku literární, historické a fotografické soutěže Daniel. Tato soutěž, která vznikla u příležitosti 27. ledna - Dne památky obětí holocaustu a prevence zločinů proti lidskosti, je vyhlašována MŠMT a jejím garantem je Národní institut dětí a mládeže MŠMT ve spolupráci s Kulturním a vzdělávacím centrem Židovského muzea v Praze. Letošní ročník se konal pod záštitou kardinála Miloslava Vlka a spisovatele a dramatika Arnošta Goldflama.

V tomto roce bylo do soutěže přihlášeno 119 prací, z toho 76 literárních, 7 historických a 36 fotografických. Oceněno bylo celkem 12 prací: 9 literárních, 2 historické a 1 fotografie, dále bylo uděleno 9 čestných uznání. Slavnostní vyhlášení výsledků probíhalo v příjemném prostředí Kulturního a vzdělávacího centra Židovského muzea. Celou slavnost provázela slovem Renata Klusáková z ČRo, stanice Vltava. Hudební část programu obstarali studenti Hudebního gymnázia Jana Nerudy z Prahy, ukázky prací četly Magdaléna a Kateřina Rysovy a Karolína Fruhbauerová. Ocenění za 1. – 3. místa předávali kardinál Miloslav Vlk a Ing. Karel Sedláček (ICEJ), za organizátory soutěže pak PaeDr. Eva Schneiderová a Mgr. Barbora Šteflová, za nejlepší fotografii fotograf Luboš Marek.

„Holocaust je výrazem ideologie nenávisti. Nenávist je ideologie proti životu a je se životem neslučitelná. Přeji vám, abyste uvěřili v lásku a láska aby byla silou, která váš život nese a bude orientovat a dovede vás ke štěstí, po kterém každý člověk touží,“ řekl oceněným mladým lidem kardinál Miloslav Vlk. Zástupce ředitele NIDM Jiří Zajíc k tomu dodal: „Albert Schweitzer, ten velký doktor, který založil nemocnici v gabunském Lambarene, řekl: Náš svět by vypadal úplně jinak, kdyby všichni zůstali věrni svým ideálům ze čtrnácti let. Lidé, kterým je čtrct let, většinou ještě mají ideály. Ty ideály tak nebo onak souvisí s láskou a já bych vám moc přál, abyste vy ty ideály nepoztráceli. To, že jste se účastnili téhle soutěže, dává naději, že se vám to povede.“

Vítězkou literární části soutěže se v I. kategorii (8. a 9. ročník ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií) stala Karolína Peřinová z Gymnázia Uničov s prací Čas se zastavil. 1. místo ve II. kategorii (střední školy) si odnesla Dita Stehlíková z Gymnázia v Moravském Krumlově za povídku Terezínský Otčenáš. Vítězkou historické části se staly Štěpánka Oliveriusová a Kristýna Zemanová z Líbeznice za práci Osudy židovských občanů obce Líbeznice. Ve fotografické části soutěže, která se letos konala poprvé, byla oceněna komponovaná fotografie Michaely Matějkové, studentky SZŠ v Ústí nad Labem, která nesla název Terezín – symbol útisku.

Po slavnostním vyhlášení a převzetí cen se ujala slova paní Růžena Blechová, která jako dítě prošla Terezínem. Podělila se s přítomnými o své zážitky z dětství a předala své poselství mladým lidem: „Já jsem šla do transportu jako úplně malá holčička. Chtěla jsem zapomenout, ale ono to nešlo. Takže jsem to v sobě nosila, ale nikdy jsem o tom nemluvila. Potom šel svět tak, jak šel, a najednou se objevily řeči o tom, že si ty hrůzy Židi vymysleli a že není pravda, že plynové komory vraždily lidi, že se dělo něco tak strašného. Tak jsem se začala bát a říkala jsem si, že už vlastně mlčet nesmím. Ale nemluvím o tom ráda a nemluví se mi o tom dobře. Byla bych radši, kdyby se zapomenout mohlo, ale myslím si, že se zapomenout nesmí. Aby se to nemohlo opakovat.“

Paní Růžena Blechová pak byla i zasvěcenou průvodkyní účastníků při exkurzi po nejvýznamnějších památkách starého židovského města, kterou byla celá akce ukončena.

Svatava Šimková, NIDM

Úplné výsledky letošního ročníku soutěže najdete zde.
 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Svatava Šimková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah.
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • opírat své mravní rozhodování o živé, dialogické svědomí
  • Neformální vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně;