Článek je převzat z Moderního vyučování.
Dosud byla práce učitelů hodnocena podobně jako na našich školách. Jediný rozdíl spočíval v tom, že místo inspektora posuzoval práci učitele člen vedení školy. Nový způsob hodnocení má lépe podporovat cíle kurikulární reformy.
Podstatou nového způsobu hodnocení je to, že zkoumá práci učitele opravdu důkladně. Hodnocení není založeno na jedné nahodilé návštěvě v hodině, ale na podrobném studiu učitelových příprav, žákovských prací, opakovaných cílených hospitacích a rozhovorech s učitelem. Hodnocení je zaměřeno na následující čtyři oblasti práce učitele: plánování a příprava, hodnocení práce žáků, výuka a spolupráce s kolegy. Systematickým hodnocením své práce projde každý učitel jednou za 3 roky. V ostatních dvou letech volí mezi dvěma metodami alternativního hodnocení. Může si vytvářet portfolio, do kterého zakládá materiály dokumentující, co se mu v daném školním roce v práci podařilo. Typickým příkladem takového materiálu jsou například ukázky zdařilé práce žáků. Učitelé mohou také utvořit se svými kolegy neformální skupinu "kritických přátel". Učitelé, kteří jsou v ní zapojeni, spolu hovoří o své práci, vzájemně se navštěvují v hodinách a poskytují si zpětnou vazbu. V tomto příspěvku se budeme věnovat systematickému hodnocení práce učitele. Pro každou ze čtyř hodnocených oblastí uvádíme kritéria, kterými se hodnocení řídí, tak jak jsou uvedena v příručce, která je k dispozici všem zaměstnancům školy.
Při hodnocení úrovně přípravy a plánování se zkoumá, zda a jak učitel:
Při hodnocení evaluačních metod se zjišťuje, zda a jak učitel:
Při hodnocení výukových strategií se zjišťuje, zda a jak učitel:
Při zkoumání spolupráce s kolegy a podílu učitele na spoluutváření učící se společnosti ve škole se zkoumá, zda a jak učitel:
Zajišťovat cílené a promyšlené učení pro všechny žáky může učitel například tak, že:
Zprostředkovat autentické učební situace, které poskytují žákům možnost vlastní volby i spolupráci s ostatními a vedou je k přijímání zodpovědnosti, může učitel například tak, že:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.