Seznámit žáka s první latinskou gramatikou. K tomu je využita metoda přirozené výuky jazyka.
Metoda výuky latiny podle učebnic Lingua Latina per se illustrata je známá po celém světě. Postupně se začíná používat také v našich končinách. Důkladný popis této metody najdete např. na stránkách Pražského latinského kroužku http://circulus.xf.cz/www/. V tomto článku bych se s vámi ráda podělila o svůj pohled na to, jak žákům přiblížit první lekci učebnice Familia Romana.
Každá lekce v této učebnici je rozdělena na tři části. V první a druhé části se postupně naučíme novou slovní zásobu a nová gramatická pravidla. Ve třetí části je shrnutí za pomoci nějaké zcela nové situace. Nejinak je tomu i v první lekci. V závislosti na složení třídy můžeme v jedné vyučovací hodině probrat celou kapitolu, ale také třeba jen jednu její část. Proto jsem i své metodické poznámky rozdělila a nejprve se spolu podíváme na první část lekce, tedy řádky 1–21.
Ráda bych upozornila, že při výuce pomocí této metody není nutné používat český jazyk. To ale neznamená, že se to nesmí. Učitelé v České republice obvykle latinu ovládají pasivně, neumí ji aktivně používat. Byla by ale škoda, pokud by učebnice LLPSI kvůli tomu zavrhovali. To, že na žáky mluvíme česky, nikoli latinsky, nevadí. Jen musíme odolat pokušení hned od první lekce popisovat všechny gramatické jevy. Není to potřeba.
Připravíme si mapu Římské říše – použijeme mapu ze strany 6 v učebnici. Je dobré ji zvětšit nebo naskenovat na interaktivní tabuli. Čteme z mapy jednotlivé zeměpisné názvy: Hispānia, Āfrica, … (Nevnímám jako problém, že v mapě nejsou označeny délky. Jsou napsány v textu, který budou žáci za několik málo chvil číst, a i nejistý učitel se tak má o co opřít. Navíc dnešní žáci se s podobnou situací umí rychle vyrovnat – učitel už v 1. třídě píše na tabuli ONE a čte WAN.)
Stále pracujeme s mapou. Učitel ukazuje jednotlivá místa a používá krátké věty: Rōma in Italiā est. Italia in Eurōpā est. Graecia in Eurōpā est. Hispānia in Eurōpā est. Gallia in Eurōpā est, atd. Je vhodné, pokud žáci – zvláště ti mladší – opakují jednotlivé věty. Při výslovnosti klademe důraz na dlouhou samohlásku ablativu. (Znovu apeluji: nevysvětlujeme žákům, že používáme nějaký ablativ, ani nedoplňujeme, že „in“ na otázku „kde“ atd. Žádné pravidlo v tuto chvíli není nutné.)
... a přečteme si první odstavec, tj. stranu 7, řádky 1–4. Není nutné ani žádoucí věty překládat. Pokud by kdokoli z žáků ale chtěl slyšet český překlad, nebraňte mu a nechte ho, ať si větu přeloží.
... ale je vhodné je viditelně napsat na tabuli – nikoli složitě vysvětlovat. Doporučuji napsat 2 věty:Opravdu zapomeňte na pojmy jako ablativ, singulár atp. Na všechny dojde, ale zatím nejsou potřeba.
... řádky 5 až 10. Záporu žáci rozumějí, pouze slovo quoque může být zpočátku neznámé. Pokud význam slova nepochopí z vět, můžete uvést další příklady, popř. slovo přeložit. Rovnou můžeme číst 3. odstavec.
... řádky 11–15. Máme zde otázky Estne? a Ubi?
Znovu se podíváme do mapy. Učitel (žák) položí otázku – další žák odpoví. Nevymýšlíme složité věty, inspiraci můžeme najít v učebnici a dokonce nevadí, pokud použijeme jen věty z učebnice.
Obvykle tady ve výkladu končím a zbývající odstavec první části si nechávám až k výkladu u druhé části. Pro úplnost ale doplním:
Objevuje se zde nové slovo fluvius a také nová gramatika – 2. deklinace, nominativ sg. a pl. (Není nutné hned používat tyto pojmy, nedoporučuji to.)
Opět bych na tabuli napsala nové pravidlo:
Použijte cvičebnici, cvičení 1 a 2. Pravděpodobně to pro žáky nebude obtížné. Cvičení tři využijte ke společné práci. Jeden žák přečte otázku, druhý na ni odpoví. Jako domácí úkol nechte odpovědi vypracovat písemně, vyučující tím získá zpětnou vazbu o znalostech žáků a žák je výrazně motivovaný, protože získá důležitý pocit, že je již sám schopen něco latinsky napsat.
K domácímu upevnění získaných vědomostí můžete žáky odkázat na video, které jsem vytvořila právě k opakování první části první lekce. Odkaz na video zde.
Při tomto postupu není důležité, zda vyučujete žáky starší, dospělé či malé děti. Můžete stejným způsobem postupovat u všech věkových kategorií. Na začátku hodiny jsou žáci plni očekávání, s čím se v latině potkají. Na jejím konci jsou překvapeni, že umí popsat země na mapě a vůbec se jim to nezdá těžké. Navíc si mohou spolu ve dvojici již na první hodině povídat: klást otázky a odpovídat si na ně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Familia Romana - cvičení.
Ostatní články seriálu: