Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak zvýšit kvalitu škol pomocí otevřeného vzdělávání – tipy a rady pro ředitele a zřizovatele škol
Odborný článek

Jak zvýšit kvalitu škol pomocí otevřeného vzdělávání – tipy a rady pro ředitele a zřizovatele škol

21. 4. 2016 Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Ondřej Neumajer Ph.D.

Anotace

Příručka představuje hlavní výhody, které může přinést zapojení principů otevřeného vzdělávání do českých škol. Počínaje finančními úsporami a konče zvýšením celkové kvality výuky a prestiže českých škol.

Otevřené vzdělávání a jeho principy se po zahraničí začínají uplatňovat i na českých školách a významně posouvají jejich kvalitu a možnosti výuky pro žáky. Díky dostupnosti internetu na všech školách a díky tomu, že řada dětí vlastní chytré telefony nebo tablety, je možné přímo ve výuce využívat zdarma a rychle vše, co se pro vzdělávání na síti nabízí.

Vedle učebnic a knih mohou děti využívat například internetové encyklopedie, kde mohou dokonce samy vytvářet hesla, nebo hesla doplňovat. A nejen to. Žáci sami mohou všechny tyto materiály podrobovat kritice, ověřovat, vylepšovat a zase dále sdílet a vystavovat na internet. Mohou se sami aktivně podílet na jejich tvorbě či spolutvorbě. Mohou využívat internetové přednášky, výklady pomocí zajímavých animací apod., které jsou pro ně zajímavější než výklad v klasické učebnici. Mohou diskutovat s kamarády ze školy v zahraničí, provést je virtuálně po své škole a po svém městě a trénovat tak nejen svoje jazykové dovednosti. A bylo by možné jmenovat další desítky možností. Pokud s nimi umí pedagogové zacházet, mohou učinit výuku žáků zajímavější, kvalitnější a pestřejší.

Chceme vám proto v tomto krátkém textu představit hlavní výhody, které může přinést zapojení principů otevřeného vzdělávání do českých škol. Počínaje finančními úsporami a konče zvýšením celkové kvality výuky a prestiže českých škol. Na konci textu pak najdete několik ryze praktických tipů, co konkrétního můžete udělat pro zapojení otevřeného vzdělávání na školách právě vy, ředitelé a zřizovatelé.

Obsah příručky:

  • Otevřené vzdělávání proniká do českých škol
  • Co všechno je otevřené vzdělávání
  • Proč je opravdu výhodné využívat na školách otevřené vzdělávání?
  • 5 nejčastějších výhrad vůči otevřenému vzdělávání
  • Proč se otevřené vzdělávání stále více uplatňuje
  • Otevřené vzdělávací zdroje
  • Otevřený přístup
  • Otevřená data
  • Co může ředitel a zřizovatel školy udělat pro podporu otevřeného vzdělávání
  • Odkazy na české a zahraniční zdroje
  • Poznámky

O příručce

JAK ZVÝŠIT KVALITU ŠKOL POMOCÍ OTEVŘENÉHO VZDĚLÁVÁNÍ – tipy a rady pro ředitele a zřizovatele škol

Autor: Ondřej Neumajer

Koordinace: Michal Kaderka, Tamara Kováčová, Zdeněk Slejška

Editorka: Lucie Slejšková

Grafika: Zora Sokolová

Praha 2016

Tento dokument byl vytvořen s využitím zdrojů a odkazů uvedených výše (viz příručka ke stažení).

[CC BY-SA] Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní. Pro zobrazení licenčních podmínek navštivte http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.

Publikace vznikla za podpory grantu nadace Open Society Foundations.

Publikace je dostupná na www.otevrenevzdelavani.cz.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
2.33 MB
PDF
Publikace ke stažení

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Ondřej Neumajer Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Jan Maršák
21. 4. 2016, 20:30
Zajímavá a užitečná publikace.
E Kocourek
24. 4. 2016, 20:29
Chválím pana autora, že v této upoutávce na příručku důsledně (až na jediné selhání) dodržuje formulaci "mohou", případně "je možné". Děti mohou využívat internetové encyklopedie, děti mohou samy vytvářet hesla, žáci mohou materiály podrobovat kritice, ověřovat, vylepšovat a zase dále sdílet a vystavovat na internet, žáci mohou využívat internetové přednášky a mohou diskutovat s kamarády ze školy v zahraničí. A pedagogové mohou učinit výuku žáků zajímavější, kvalitnější a pestřejší. Až sem nejde o nic světoborného.
Ale dále se tu píše, že zapojení principů otevřeného vzdělávání do českých škol může přinést výhody. Ano, může, a také nemusí - dokonce i když budou splněny autorem zmiňované podmínky. Obávám se nepochopení a nepatřičně optimistických očekávání na straně adresátů příručky. A dokonce ani když otevřené vzdělávání přinese naznačované výhody, zvýšení kvality vzdělání nenastane automaticky.
Zaujala mě formulace "Díky dostupnosti internetu na všech školách a díky tomu, že řada dětí vlastní chytré telefony nebo tablety, je možné přímo ve výuce využívat zdarma a rychle vše, co se pro vzdělávání na síti nabízí." Rychlé využívání a chytré telefony a tablety vlastněné dětmi naznačují, že by děti měly využívat materiály z internetu samostatně a nezprostředkovaně, bez ověření kvality oněch materiálů učitelem. To nepovažuji za dobrý nápad.
Práce dětí s vlastní encyklopedií, lhostejno zda internetovou či lokální, je vynikající vzdělávací činnost. Vytvářet hesla nebo hesla doplňovat bude děti bavit a naučí se tím nejrůznější činnosti s informacemi. Ale informační hodnota takto vytvářené encyklopedie je nezaručená. Zajisté to může být otevřený vzdělávací zdroj, ale uvádět to jako (významný) příklad otevřeného vzdělávání? Možná by stálo za to vymezit, co není otevřené vzdělávání.
Bořivoj Brdička
25. 4. 2016, 09:55
Pane Kocourku, dovolím si připomenout Spomocníkův článek Desatero SKAV a technologie, kde je doslova napsáno:"Pozor ale, nejnovější výzkumy ukazují, že samotné otevření možností vzdělávat se bohužel nevede ke snižování rostoucích rozdílů ve vzdělanosti příslušníků různých socioekonomických a kulturních skupin. Bude nutné zavádět ještě další opatření."Jen si vzpomeňte, otevřeně jste se přihlásil k tomu, že nám budetet toto úsilí mařit. Budiž, ale pak budete muset tyto své názory též veřejně obhajovat. To znamená víc, než jen kritizovat. To znamená mít též nějaké konkrétní návrhy, co lepšího dělat!

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.