Příklad dobré praxe: Mezinárodní koncept počítačové gramotnosti ECDL a výuka informatiky v Gymnáziu Cheb
Od školního roku 2005/2006 mají naši žáci v sextě a ve druhém ročníku čtyřletého cyklu možnost vybrat si jako volitelný předmět Testy ECDL. V nabídce předmětů je kromě toho také deskriptivní geometrie, programování, příprava na státní jazykovou zkoušku, psaní všemi deseti a třetí cizí jazyk. Výuka je dvouletá. V počátečních letech jsme otevírali vždy jednu skupinu s cca 16 žáky, v posledních dvou letech se ale zájem zdvojnásobil. Pro příští školní rok budeme otevírat dvě skupiny po 16 žácích, některé žáky musíme z kapacitních důvodů dokonce odmítnout.
Z hlediska vyučujícího jsou Testy ECDL velmi „pohodovým“ předmětem. Nemusí vymýšlet žádné plány, protože existuje veřejně dostupný mezinárodně jednotný a závazný Sylabus ECDL, kde jsou podrobně vypsány všechny požadavky ke každému za sedmi modulů – oblastí počítačové gramotnosti. Jediné, co tedy musí učitel promyslet, je pořadí, v jakém testy skládat, resp. jak sladit jednotlivé testy s náplní výuky. My jsme zvolili následující postup:
- 1. rok, 1. pololetí: Modul 1 – teoretický, Modul 2 – správa souborů;
- 1. rok, 2. pololetí: Modul 3 – textový editor, Modul 7 – Internet a elektronická pošta;
- 2. rok, 1. pololetí: Modul 4 – tabulkový kalkulátor, Modul 6 – prezentace;
- 2. rok, 2. pololetí: Modul 5 – databáze; zařazen jako poslední, protože se nám jeví jako nejobtížnější; se všemi ostatními tematickými oblastmi se již totiž žáci potkali (alespoň částečně) při povinných hodinách informatiky
v předcházejících ročnících.
S potěšením konstatuji, že zatím máme stoprocentní úspěšnost. Ne že by tu a tam někdo v nějakém z testů neuspěl, ale všichni, kteří dvouletou výuku absolvovali, nakonec ECDL certifikát obdrželi. Zhruba 80 % žáků prošlo všemi moduly napoprvé. Procesní pravidla konceptu ECDL jsou velmi tvrdá a nelze je prakticky obejít. Díky tomu jsou tyto výsledky skutečně objektivní a odpovídají realitě i mezinárodním standardům. Závěrečné ECDL testy sice probíhají na půdě našeho gymnázia (máme vlastní akreditovanou testovací místnost), ale vlastní realizaci testů provádí Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně, které je akreditovaným testovacím střediskem ECDL (děkujeme za dlouholetou spolupráci).
Dosud jsme veškerou výuku i testování prováděli na platformě Windows XP a Microsoft Office. Protože koncept ECDL je platformou nezávislý a naše škola si je současně vědoma, že ne celý počítačový svět se točí jen kolem Windows a produktů společnosti Microsoft, rozhodli jsme se od letošního roku využívat při výuce také jiné softwarové produkty, například balík kancelářských aplikací Open Office, webový prohlížeč FireFox a poštovní klient Thunderbird. Naši žáci tak získávají podstatně širší přehled a univerzální znalosti a dovednosti, což je podstata počítačové gramotnosti.