Odborný článek

Chemikův chaos

12. 3. 2010 Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Jitka Kloučková

Anotace

Pracovní list Chemikův chaos je zaměřen na základní pomůcky a nádobí chemické laboratoře. Lze jej využít při opakování a upevňování znalostí o základních laboratorních pomůckách.

Pracovní list Chemikův chaos je určen mladším žákům, kteří se poprvé setkávají s praktickou chemií, vybavením laboratoře, chemickým nádobím a laboratorní technikou. Předložené podklady mohou dobře posloužit jako pomůcka pro úvodní motivaci do praktických cvičení, pro upevnění a zopakování základních laboratorních pomůcek.

Úkolem žáků je po seznámení se základními laboratorními pomůckami rozstříhat třetí stranu pracovního listu na jednotlivé obrázky laboratorního nádobí a pomůcek, roztřídit a nalepit je do příslušných kolonek. Během lepení si žáci nádobí prohlížejí a opakují. V průběhu laboratorní práce (hodiny) si tak žáci vytvoří učební pomůcku. Na závěr je vhodné chemické nádobí zopakovat společně.

Literatura a použité zdroje

[1] – ŠULCOVÁ, Renata. Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. Praha : UK v Praze, 2008. 120 s. ISBN 978-80-86561-66-0 .
[2] – KLOUČKOVÁ, Jitka. Aktivizace žáků v přírodovědném vzdělávání pomocí projetové výuky. Praha : (rigorózní práce), 2008.
[3] – VACÍK, J. Chemie I. pro první ročník . Praha, 1984.
[4] – CÍDLOVÁ, Hana. Pexeso – laboratorní pomůcky. - viz odkazy,
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
172.85 kB
PDF
Chemikův chaos – pracovní list
pdf
207.03 kB
PDF
Chemikův chaos – řešení

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jitka Kloučková

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
15. 3. 2010, 14:42
Termín "chaos" má v současnosti v přír.vědách (a tím i v chemii) svůj specifický význam a proto ho není vhodné používat ve výuce ve významech jiných.
Martin Rusek
15. 3. 2010, 18:08
V předložené podobě aktivita působí poněkud "suše". Atraktivitě by dodaly živější fotografie chemického nádobí.
Setkávají-li se mladší žáci s chemickým nádobím poprvé, je podle mého názoru nejlepší, aby se seznámili s konkrrétními předměty. Představovaná aktivita může sloužit k zapamatování pojmenování předmětů. Není-li k nim přístup, nemá smysl je žáky ani učit.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní list, nůžky, lepidlo, chemické nádobí dle možností školy