Obsahem seminářů jsou praktické realizace ve vizuálně obrazných prostředcích zahrnující co nejširší škálu a vycházející zejména ze zájmu studentů a aktuálních uměleckých trendů, jejichž účelem je nastolení komunikace prostřednictvím vizuálně obrazných prostředků. Obsah seminářů by měl vycházet především ze zdrojů umění druhé poloviny 20. století, s důrazem na konceptuální umění, objektovou a prostorovou tvorbu (instalace), performance, land-art, body-art, mediální umění, postmodernistické a pluralitní tendence. Toto vymezení nevylučuje klasické postupy, jako malba, kresba, grafika, modelování, sochařství, avšak posunuje je k bezprostřední reflexi jejich účinku a k jejich dialogu s těmito aktuálními tendencemi (např. malba jako kaligrafie, modelování jako haptický prožitek apod.).
Obsah seminářů může být učitelem samostatně vytvořen na základě dále uvedených obecných kritérií. Může být také přejat nebo modifikován z uvedených příkladů.
Semináře by měly být koncipovány tak, aby umožňovaly žákovi především:
Semináře mohou klást různý důraz na uvedená kritéria, Neměly by však žádné vylučovat či být s ním v imanentním protikladu.
Analýzy výtvarného díla v různých úrovních. Tvorba vlastní textové (kritické, teoretické) reflexe, tvorba mimoslovní reflexe uměleckých děl na základě těchto analýz i na základě mimoslovního cítění.
Tvůrčí realizační etudy a cvičení mají umožnit studentovi vlastní experimentování bez zátěže dosažení definitivního výsledku. Umožňuje studentovi prožít a procítit stav hledání a experimentu na základě podnětů experimentů uměleckých avantgard a tím otevírá odvahu k vlastní originální tvorbě.
Cílem vlastní tvorby studentů je odhalit umělecký proces jako jednotu tvůrčího akru, podmínek šíření díla a připravenosti pro jeho recepci. Tvorba v tomto semináři nemá tedy charakter pouhého vytvoření díla, ale také vytváření jeho komunikačního uplatnění (prezentace díla, jeho interpretace). Tvorbu uměleckého projektu lze realizovat nejen na vlastních dílech účastníků semináře, ale také na dílech přejatých, již vytvořených, např. účastníky dalších seminářů.
Seminář sleduje aktuální technické prostředky (fotografii, video, digitální technologie, zvukové technologie) a jejich možnosti v dokumentaci a vlastní tvorbě v jejich specifických, ničím nenahraditelných možnostech (např. animace, interaktivita apod.). Jako zásadní věc odhaluje neoddělitelnost obsahu dokumentace od subjektu toho, kdo dokumentaci vytváří a zpracovává, oproti představě její „objektivní“ povahy. Vybavuje studenty k podílení se na reálné komunikaci a zapojuje je do ní (tvorba stránek na internetu, vydávání vlastních tiskovin, účast v dalších médiích).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.