Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Koronavirus a digitální gramotnost u nás ve škole (gymnázium) – 2. část
Odborný článek

Koronavirus a digitální gramotnost u nás ve škole (gymnázium) – 2. část

9. 4. 2020 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Jitka Jarníková

Anotace

V článku popisuji průběh vzniku výuky prostřednictvím připojení se s žáky přes počítače v naší škole v době nástupu karantény z důvodu koronaviru Covid-19. Popisuji, jaké překážky se objevily, jak jsme je postupně odstraňovali a v jakém stadiu se naše výuka nachází v tuto dobu, těsně před velikonocemi. Autorkou článku je paní učitelka z gymnázia, jejíž jméno nebude uvedeno. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

3. týden od 23. 3. do 27. 3.

Tento týden opět pokračuji ve smluvených časech s mými třídami na Jitsi. Žáci si vylepšují domácí techniku, já se pokouším vylepšovat a zpestřovat výuku o různé aplikace a mé dokumenty. Nicméně na Jitsi Meet nejde nic ukládat. Stále potřebujeme ten školní SP nebo školní poštu.

Musíme občas upravit časy našich setkání, protože ostatní kolegové už začínají častěji se studenty pracovat, nicméně ještě ne prostřednictvím online konference.

Stále dostáváme z různých stran do e-mailů odkazy na zdarma nabízené aplikace pro výuku všech předmětů, videa, odkazy na stránky zpracovaných vyučovacích materiálů do některých předmětů. S kolegy si přeposíláme webovky na matematiku a fyziku, doporučujeme si, co je lepší… začínáme hodně spolupracovat.

Nicméně je komunikace náročná: pořád všichni používáme školní poštu, SP, Bakaláře s Komens a osobní poštu. Nikdo nevíme, co dříve procházet a kontrolovat. Žáci také nevědí, kam nám dříve napsat své dotazy a připomínky. Je to docela chaos.

SP je přetížený, tzv. „padá“, žákům se často nepodaří uložit, to co mají. I nám se to nedaří. Musíme pracovat pozdě večer, kdy už není na školním serveru takový provoz a tolik to „nepadá“.

Libuji si, že s žáky mohu aspoň něco probrat při těch videokonferencích. Zdá se mi, že to opravdu práci s nimi vylepšuje. Doporučuji i kolegům.

Ve čtvrtek 26. 3. přichází zpráva ze školy, že naše IT oddělení instaluje ve škole Office 365, a v rámci toho Teamsy, a že všichni budeme používat tento systém pro dálkovou výuku.

Tak hurá! Konečně asi skončí chaos.

Takže 26. 3. máme možnost se dostavit do školy na „školení“ o Teamsech a jejich využití. Samozřejmě všichni v rouškách, a kdo nechce, může sledovat „online“.

Žákům ve čtvrtek večer posílám pozdrav, že v pátek 27. 3. jsme naposledy na Jitsi a od pondělí už jedeme na Teamsech. A to v časech podle rozvrhu.

Žáci dostávají od našeho IT oddělení také pokyny i s vysvětlením, kde lze dokumenty ukládat, jak budou vytvořeny kanály = třídy atd...

Já trávím hodně času o víkendu tím, že se seznamuji s novým prostředím Teams a chystám se na pondělí, abych na nich mohla vyučovat přes videokonferenci. Ještě v sobotu stihnu přes Teams pozvat své třídy na výuku od pondělí, a to již podle rozvrhu celé školy. Žáci díky tomuto propojení dostávají informaci do školní pošty.

Nicméně v neděli se strhne na chatu učitelů bouřlivá diskuse o tom, jak se mi povedlo žáky pozvat na výuku, že jim to nefunguje. A opravdu, v neděli již tato možnost v Teamsech není. Zjišťujeme, že některé funkce v Teamsech mizí, asi z důvodu přetížení, nevíme, neřešíme a musíme použít chaty s jednotlivými třídami a zvát je na „online“ výuku pomocí vzkazu na chatu. Třeba to začne časem fungovat.

4. týden od 30. 3. do …

V pondělí 30. 3. poprvé využíváme Teamsy. Většina z učitelů je zkouší používat, ale ještě ne všichni formou videokonference. Já se studenty ladím pomocí jejich dotazů, jak budeme spolu komunikovat, které chaty budeme používat, kam budou ukládat vypracované úkoly apod. Žáci se účastní už v plném počtu (kdo nemůže, mi dokonce píše omluvenku). Jsem ráda, že jsem začala ty první 2 týdny na Jitsi, protože si žáci už zvykali na tento způsob komunikace: už umí ve stanovenou dobu být u PC, už většina z nich vychytala trable se zvukem, s monitorem, už zjistili, že je lepší být u PC a ne někde v kuchyni připojený přes mobil.

Kolegové již také začínají pracovat přes videokonference, ale píší své problémy a stěžují si. Myslím, že i jim se vše podaří vyladit. Také zjišťují, že výklad matematiky a fyziky není žádná procházka rajskou zahradou, a pracují také dlouho do noci na přípravách. No a k tomu už i na opravách úkolů nebo testů.

I já se stále snažím. Začínám zkoušet „psaní na tabuli“ přes tablet, protože matematika a někdy i fyzika bez křídy a tabule nejde.

Pokouším se připojit na Teamsy přes tablet, ale nejde na něm spustit konference (je to Apple iPad), jak to? Koupila jsem si „writing pen“, že ho budu využívat i jako tabuli a budu ji žákům sdílet. Aha, tak tudy cesta nevede.

Dobrá, prosím svou dceru, jestli mi půjčí její Samsung tablet – bohužel se chová stejně jako ten iPad. Bože, pomoz mi (nám), začínám trochu vyšilovat.

Ok, zkusím si od dcery půjčit grafický tablet Wacom (Intuos Pro). Připojuji ho ke svému PC, instaluji a potom psát v programu Malování. A hurááá! Funguje to!

Takže po 23. hodině večer zkouším přes Teams kontaktovat kolegyni matikářku a testuji na ní, zda vidí sdílený obrázek, který tvořím před jejíma očima. Ano vidí! Je chudák znavená svými přípravami, ale ještě ochotně přijímá můj noční hovor.

Skvělé, možná se tím mé možnosti „online“ výuky zase vylepší. Uvidím, co tomu zítra řeknou studenti.

Potom mohu doporučit kolegům, alespoň matikářům, fyzikářům a chemikům. Ale kde oni vezmou tuto techniku? Koupí si ji? Dá jim někdo na ni peníze? Nebo aspoň část peněz? Koupí je škola a zůstanou tyto grafické tablety škole?

Uvidíme.

Vše si „sesedá“, my všichni – učitelé i žáci – si zvykáme, a ono to půjde. Chce to čas. Rychleji to asi nezvládneme. Hodně záleží na každém z nás. Jak hodně cítíme, že chceme, abychom žákům předali vědomosti co nejefektivněji a nefňukali, že je to těžké, že k tomu moc pomůcek nemáme, že je to únavné, že nás to vyčerpává… Musíme bojovat, pokud chceme, aby žáci i v tuto dobu nabývali vědomosti, schopnosti, rozvíjeli kreativitu, ale současně nebyli přehlceni!

A jak proběhl týden s Wacom tabletem? Mám z toho dobrý pocit, už nemusím ústně diktovat řešení příkladů v matematice člen po členu a řádek po řádku. Žáci vidí můj zápis (i když kostrbatý), rychleji reagují na případné nejasnosti. Grafy goniometrických funkcí jsou kreslené v průběhu výkladu a to je pro žáky velice cenné. Sice ladím „rukopis“, ale myslím, že další týden už budu psát krasopisně a kreslit grafy stejně zkušeně jako na tabuli. Dokonce využívám možnosti nastavit i jinou barvu psaní, což umožňuje dobře vyznačit v grafech postup jejich konstrukce, zvýraznit důležité prvky ve výuce, ve fyzice zpřehlednit nákresy schémat elektrických obvodů při jejich řešení pomocí Kirchhoffových zákonů, v geometrické optice odlišovat obraz a předmět, atd.

Jsou před námi velikonoční prázdniny a to bude jistě období, kdy budeme nabírat vypotřebovanou energii a sílu. Určitě i naši žáci.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Jitka Jarníková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.