Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Finanční gramotnost maturantek
Odborný článek

Finanční gramotnost maturantek

29. 1. 2020 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Zdeňka Pecharová

Anotace

Podle průzkumů několika organizací včetně Spolku pro ochranu žen tvoří tři čtvrtiny prostitutek v ČR maturantky a vysokoškolačky. Spolek pro ochranu žen se věnuje sociální prevenci prostituce, tedy prevenci prostituce tím, že budeme řešit sociální příčiny, jako je neplacení výživného, nedostupné bydlení nebo exekuce. Chceme, aby maturantky věděly, jak řešit finanční problémy jinak než prostitucí, například jak sestavit rozpočet, jak se nezadlužit, ale také jak reagovat na ztrátu zaměstnání nebo domácí násilí. To vše jsou rizikové faktory pro vstup do prostituce. Můžeme to změnit rozšířením výuky finanční gramotnosti, schopnosti řešení problémů a životních situací.

Týdeník Euro uvedl dne 22. května 2019 v článku o legalizaci prostituce, že tři čtvrtiny dnešních prostitutek mají maturitu nebo vysokou školu. Článek najdete zde: https://www.euro.cz/byznys/na-uniku-z-sede-zony-regulace-prostituce-je-nejbliz-od-revoluce-1452073.

My jako Spolek pro ochranu žen to můžeme jen potvrdit. Podle nás k tomu přispívá nedostatečná finanční gramotnost maturantek. To mimo jiné způsobuje, že řada z nich neví, jak řešit finanční problémy jinak než prostitucí. Naším úkolem je poukazovat na takové jevy a navrhovat řešení. Myslíme si, že problém není v učitelích. Ti dělají maximum, co jim dovoluje ŠVP a časová dotace. Podle nás je problém v RVP pro střední vzdělávání, které nepočítá s tím, že může k takovým jevům docházet. 

Proto jsme oslovili ministra školství pana Roberta Plagu a požádali ho o revizi rámcových vzdělávacích programů pro střední školy tak, aby maturantky uměly řešit finanční potíže, ale také ztrátu zaměstnání, neplacení výživného nebo domácí násilí. To vše jsou sociální důvody, proč se nejen maturantky a vysokoškolačky uchylují k prostituci. Pan ministr Plaga nám odpověděl během necelých dvou týdnů. Před tímto problémem se neschovával a navrhl řešení. Informoval nás, že změny RVP právě v oblasti finanční gramotnosti už probíhají a jsou tzv. „v procesu“. Doporučil nám informovat o zmíněném problému např. zde na Metodickém portálu RVP.CZ a snažit se předávat naše poznatky přímo pedagogům a vedení škol.

Přikládám text, který jsme umístili na sociální sítě a který měl okamžitou pozitivní odezvu od pedagogů. Zároveň přikládám vyjádření pana ministra k této problematice.

„Dobrý den, jsem absolventka pedagogické fakulty a pracuji pro Spolek pro ochranu žen. Podle zjištění několika organizací včetně té naší převažují mezi prostitutkami v ČR maturantky. My se věnujeme sociální prevenci prostituce, takže to chceme změnit. Trvám na tom, že problém je v obsahu RVP a ne v učitelích, kteří dělají maximum, na co jim síly stačí. Tisícům maturantek chybí návyky, jak se vyhnout zadlužení, jak sestavit rozpočet a řešit různé životní situace, jako je ztráta zaměstnání, neplacení výživného nebo i domácí násilí. To vše jsou rizikové faktory. Jak jsem řekla, trvám na tom, že problém je v obsahu RVP, ne ve vás. Než dojde někdy v budoucnu k rozšíření tématu finanční gramotnosti v RVP pro střední vzdělávání, chtěli bychom vás na toto upozornit a budeme moc rádi, když se na to více zaměříte. Držíme vám palce do další práce a přikládáme odkaz na vyjádření MŠMT.“

 

Autor díla: Zdeňka Pecharová

 

Autor díla: Zdeňka Pecharová

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Zdeňka Pecharová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.