Předmět: Německý jazyk
Ročník: oktáva (B2 podle SERR)
Délka vyučovací jednotky: 45 minut
Tematický celek: Komunikace mezi lidmi - Genderové rozdíly
Pomůcky: zadání úloh do skupin, flipchart nebo tabule, barevné lístečky
Evokace
10 minut
Učitel vyzve žáky, aby napsali na připravené kartičky lidské vlastnosti. Každý žák pracuje samostatně a po napsání připevní kartičku na nástěnku s již připravenými nadpisy:
1. vlastnosti typicky ženské,
2. vlastnosti typicky mužské.
Učitel upozorní žáky, aby se v této fázi přidělování vlastností zdrželi komentářů. Tato část hodiny je vedena v německém jazyce.
Zadání pro žáky:
Napište na kartičky alespoň dvě vlastnosti:
Tyto kartičky nalepte do příslušných sloupců, které jsou připraveny na flipchartu. V této fázi o dané problematice nediskutujte.
Vhodná metoda: aktivizační - vybavení vlastností a přiřazení, brainstorming
Uvědomění si
25 minut
Žáci jsou rozděleni do čtyř skupin a každé skupině je zadán jeden úkol k prodiskutování a k následné prezentaci. Úkoly jsou připraveny písemně na lístečcích a každá skupina obdrží jeden z nich. Poté jednotlivé skupiny prezentují své výsledky a ostatní žáci se mohou po prezentaci ptát, doplňovat, argumentovat, diskutovat. Tato část je vedena v německém jazyce, nesrovnalosti mohou být vyjasněny v mateřštině.
Zadání pro žáky:
Rozdělíme se do čtyř skupin. Každá skupina prodiskutuje problém a prezentuje výsledky své práce (10 min příprava, 4 x 4 min na prezentace). Příprava i prezentace probíhají v německém jazyce.
Skupina 1: Jaké výhody přináší mužům „mužské vlastnosti" či okolím očekávaná přítomnost těchto vlastností?
Skupina 2: Jaké nevýhody nebo omezení přináší mužům „mužské vlastnosti" či okolím očekávaná přítomnost těchto vlastností?
Skupina 3: Jaké výhody přináší ženám „ženské vlastnosti" či okolím očekávaná přítomnost těchto vlastností?
Skupina 4: Jaké nevýhody nebo omezení přináší ženám „ženské vlastnosti" či okolím očekávaná přítomnost těchto vlastností?
Skupiny prezentují, k čemu došly.
Vhodná metoda: vnitřní diskuse, prezentace
Reflexe
10 minut
Učitel diskutuje v plénu se žáky o dané problematice se zaměřením na:
Tato fáze je vedena převážně v mateřštině.
Diskuse začíná následujícími otázkami:
Jak se vám ve skupině pracovalo? Bylo snadné se shodnout na typických vlastnostech? Vznikl u některých vlastností konflikt? Připisoval je někdo opačnému pohlaví? Čím je dána obtížnost úkolu?
Jaké výhody a nevýhody převládají u mužů a jaké u žen? Byly hodnoceny některé vlastnosti, které jsou považovány za výhody mužů, jako nevýhody žen a naopak? Čím to může být dáno? Která skupina našla nejvíce výhod nebo nevýhod? Týkaly se mužů nebo žen? Pokud se počet nevýhod lišil, pokuste se vysvětlit proč. Které z nevýhod byste nejraději odstranili? Jak toho lze dosáhnout?
Proč si lidé myslí, že ženy a muži musí mít odlišné vlastnosti? Jak vypadal soubor společných vlastností z první části? Jsou některé vlastnosti typicky mužské, nebo ženské (to znamená, že je mají všichni muži a žádná žena a naopak)? Jsou větší rozdíly mezi jednotlivými lidmi bez ohledu na pohlaví, nebo mezi ženami a muži? V čem nás jako celek může posílit a v čem omezit vytváření rozdílů v mužských a ženských rolích?
Vhodná metoda: řízená diskuse
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.