Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Kaizena – nástroj pro zpětnou vazbu

Ikona informativni

Kaizena – nástroj pro zpětnou vazbu

Autor: Nikola Laporčáková
Anotace: Článek popisuje funkce nástroje Kaizena a jeho možnosti využití ve výuce.
Klíčová slova: Kaizena, Dokumenty Google, Google Disk, hlasový komentář, textový komentář, zpětná vazba, feedback

Text článku:

Kaizena je nástroj, fungující jako doplněk do služby Dokumenty Google v Disku Google, jehož hlavním cílem je poskytování zpětné vazby žákům. Existuje i jeho samostatná aplikace, která byla předchůdcem, ale s novou verzí již byla plně integrována do cloudových Dokumentů.
 
Jednou z užitečných funkcí Kaizeny je možnost přidání hlasového komentáře k vybranému textu. Žáci tak mají personalizovanou zpětnou vazbu, která může fungovat stejně, jako kdyby byla poskytována osobně s výhodou toho, že není zbytečně ztracen žádný čas ve výuce. Vše je navíc přehledně zvýrazněno v jejich textu, takže je hned zřejmé, k čemu se jaký komentář pojí.
 
Učitel má navíc možnost vytvořit si tzv. Lessons a Skills, které lze také přiřazovat k jednotlivým částem textu. Smyslem „Skills“ je vytvoření a zaznamenání určité dovednosti, včetně úrovně zvládnutí této dovednosti žákem. Učitel může přidat ke každé úrovni detailní popis a k příslušnému úryvku tuto dovednost přiřadit. Tato vlastnost se může nesmírně hodit např. při rozboru textu, kdy žáci mají za úkol použít různé metody, které může učitel náležitě ocenit.
 
 
Některé komentáře a připomínky se budou týkat podobných věcí a budou se vyskytovat u více žáků najednou. V tomto případě lze využít Lessons, tedy ve své podstatě často se opakující komentáře. Do tohoto typu lze vložit jak textový, tak i hlasový komentář. Textový komentář lze také přidat samostatně, bez nutnosti výskytu v „Lekci“.
 
V poslední řadě tu máme administrační rozhraní, kde nám Kaizena nabízí hned několik možností. V první řadě si můžeme vybrat, jestli jsme žák, nebo učitel, případně jiná pozice, a následně na jaké konkrétní škole. V Sekci „Skills“ máme přednastavené vzorové položky, ze kterých lze také vybírat. Dále tu máme sekci „Groups“, kde můžeme vytvářet skupiny žáků, se kterými pak lze jednoduše sdílet Lekce nebo Dovednosti.
 
 
Velkou výhodou Kaizeny je také možnost žáků odpovídat na zpětnou vazbu učitelů, čímž může vzniknout vlákno diskuze, kde si žák může například obhájit své stanovisko a učitel následně má možnost označit komentář (a jeho odpovědi) za „vyřešené“, spolu s dalším hlasovým nebo jiným komentářem. Text již nebude zvýrazněn, ale vpravo v okně Kaizeny bude diskuze přítomná pro případnou budoucí revizi.
 
Kaizena je tedy nástroj pro rychlý a efektivní feedback, který umožňuje učiteli provázet žáky jejich prací a průběžně je navádět správným směrem. Díky možnosti hlasového komentáře může vyučující podle intonace hlasu rozpoznat senzitivnější jedince a sám hlasově podat konstruktivní kritiku citlivěji a tím budovat pozitivnější vztahy s žáky, než je tomu v případě textových komentářů. Další výhodou je možná absence neustálého opakování stejných poznámek, ke kterým svádí právě písemná forma. Pro více info navštivte https://kaizena.com/.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 25. 06. 2018
Zobrazeno: 277krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
LAPORČÁKOVÁ, Nikola. Kaizena – nástroj pro zpětnou vazbu. Metodický portál: Články [online]. 25. 06. 2018, [cit. 2018-07-17]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/21780/KAIZENA---NASTROJ-PRO-ZPETNOU-VAZBU.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.