Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Komunikace klient–server (CS Unplagged)

Ikona prakticky

Komunikace klient–server (CS Unplagged)

Ikona inspirace
Autor: Petr Brand
Anotace: Článek popisuje možnou aktivitu v hodinách informační technologie a přibližuje výukovou aktivitu, která využívá metody CS Unpluged. Tato metoda se zaměřuje na vyučování počítačových technologií bez použití počítačů a snaží se přiblížit činnosti počítače tím, že místo počítače vykonávají činnosti sami žáci.
Tato práce vznikla při studiu Informačních technologii na PedF UK.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Gymnázium » Kompetence k řešení problémů » je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran
Očekávaný výstup:
  1. gymnaziální vzdělávání » Informatika a informační a komunikační technologie » Informatika a informační a komunikační technologie » Digitální technologie » využívá teoretické i praktické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru k tvůrčímu a efektivnímu řešení úloh
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: Informační a komunikační technologie, Informatika, ICT, IT, CS Unplagged

Text článku:

Aktivita zaměřená na procvičení komunikace mezi počítači v režimu klientserver. Využívá metody CS Unplagged (věda o počítačích bez počítačů). Tato metoda se snaží poskytnout možnost vyzkoušet si aktivity, které dělá počítač. Umožní to lepší pochopení činností počítače. 

Popis:

Komunikace v režimu klientserver spočívá v dotazech, které vytváří klient, a odpovědích, které vytváří server. Klient je odkázán na fungování serveru a bez jeho odpovědi nemůže sám rozhodovat. Aktivita simuluje tuto komunikaci. Umožňuje tak žákům lepší pochopení toku dat v počítačové síti a závislosti klientských PC na serverech.

Předpokládané znalosti:

  • princip fungování klientserver
  • základy algoritmizace

Doporučené pro:

  • 2. stupeň základních škol
  • SOU, SOŠ, 4letá gymnázia

Potřebné materiály:

K aktivitě je vhodné vytvořit pracovní listy dle vlastního uvážení (tématu komunikace). Další materiály nejsou funkčně závislé.

Pravidla:

  1. klient nesmí sám nic řešit, pouze zadává dotazy a vykonává instrukce serveru;
  2. server nesmí přijímat víc dotazů, vždy zpracovává pouze jeden, a dokud ho nedokončí, nepřijme další;
  3. klienti dávají dotazy serveru postupně, nepředbíhají se a čekají „ve frontě“;
  4. klient smí dát pouze jeden dotaz, pro další dotazy se musí zařadit na konec fronty.

Provedení:

  1. žáci jsou seznámeni s aktivitou, vysvětlili se jim pravidla a úkoly;
  2. je vybrán zástupce serveru (jeden žák, popřípadě učitel);
  3. ostatní dostali instrukce (popřípadě pracovní listy);
  4. probíhá samotná aktivita (plnění úkolů, nebo pracovního listu);
  5. diskuze nad výhodami a nedostatky tohoto principu komunikace.

Příklad provedení

Pomůcky:

  • registrační formulář
  • přihlašovací formulář
  • značka „přihlášen“

Popis:

Klient se chce přihlásit do systému. K tomu je potřeba, aby se registroval (uživatelské jméno a heslo). Po registraci bude klient veden v seznamu, poté může vyplnit přihlašovací formulář a přihlásit se.

Server vede v evidenci registrace (nabízí registrační formulář klientům) a ověřuje přihlašování (kontroluje přihlašovací formuláře s registračními). Pokud je shoda přihlašovacího jména a hesla na přihlašovacím formuláři s registračním, dá klientovi status „přihlášen“.

Předpokládaný postup:

  1. klient se chce registrovat;
  2. server poskytne registrační formulář;
  3. klient vyplní registrační formulář;
  4. server uloží registrační formulář;
  5. klient se chce přihlásit;
  6. server poskytne přihlašovací formulář;
  7. klient vyplní přihlašovací formulář;
  8. server porovná přihlašovací údaje s registracemi;
  9. pokud přihlašovací údaje souhlasí s registračními, předá klientovi značku „přihlášen“.

Pozn.: klient nesmí udělat více bodů za sebou, při každé činnosti musí přijít na řadu. Server může zpracovávat vždy jenom jeden požadavek.

Možná témata k diskuzi:

  • Jak zlepšit efektivitu práce?
  • Jak zrychlit odbavování klientů ve frontě?

Vzory formulářů:

Registrační formulář

Jméno:......................................................................................................................................

Heslo:.......................................................................................................................................

 

Přihlašovací formulář

Jméno:......................................................................................................................................

Heslo:.......................................................................................................................................

 

PŘIHLÁŠEN

Pozn.: rámečky rozmnožte, vytiskněte a dejte k dispozici žákům, kteří budou reprezentovat servery.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 20. 12. 2017
Zobrazeno: 632krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 2.3333

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3.3333333333333335
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
2 uživatelé Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRAND, Petr. Komunikace klient–server (CS Unplagged). Metodický portál: Články [online]. 20. 12. 2017, [cit. 2018-04-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/21423/KOMUNIKACE-KLIENT-SERVER-CS-UNPLAGGED.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 20. 12. 2017 10:05
Technika CS Unpluged není příliš známá. Umožňuje pochopit principy počítačových systémů, které jsou skryté "pod povrchem" i žákům s nedostatkem technické představivosti. Může sloužit jako docela příjemné zpestření výuky. Možná, že žáci objeví podobné principy, jako je kooperace klient - server i reálném životě (čekárna u lékaře, na poště, apod.).