Code Week 2016 aneb Jak jsme se neučili programovat
Cíl výuky
- naučit programovat jiné;
- naučit se připravit, vytvořit a spravovat online kurz;
- naučit se pracovat projektově.
Perex
V evropském týdnu kódování (Code Week), konaném pravidelně kolem poloviny října, či v tom světovém (Hour of Code), pořádaném vždy druhý týden v prosinci, se od učitelů obvykle očekává, že přitáhnou studenty k programování. Protože, kdy už jindy? Co když ovšem učíte studenty oboru programování a navíc v posledním ročníku střední školy? Pak se možná začnete na celé téma dívat trochu z druhé strany.
Code Week a jak jej zařadit do výuky
Sedím v křesle a vymýšlím přípravu pro následující týden. Snažím se uvažovat v kontextu. Co se odehraje ve světě ICT v nadcházejících dnech a týdnech a jak to dostat do mého aktuálního tematického plánu. Fakta se přede mnou postupně zjevují a moc nadějně to nevypadá:
- proběhne Code Week,
- začínám týden výukou předmětu Aplikace se studenty 4. ročníku oboru IT,
- počet studentů: 2 skupiny po 15 studentech,
- časová dotace na skupinu: 90 minut/týdně,
- studenti programují již od 1. ročníku (C++, C#, Java, PHP),
- já nejsem programátor a programování učím jen na úrovni bloků (Blockly, Scratch, LabVIEW).
A téměř okamžitě vyvstávají zásadní otázky a spolu s nimi i odpovědi:
- Co já mohu v programování učit tyto studenty? Nic.
- Co oni mohou naučit mě? Hodně.
- A dokázali by naučit něco i někoho jiného? To je otázka za milion korun.
Code Week 2016 nebude tentokrát jen o programování
Přicházím do třídy a seznamuji své studenty s právě začínající akcí Code Week 2016. Není to něco, o čem by už dříve neslyšeli od mých kolegů a kolegyň v předchozích letech. Na začátku čtvrtého ročníku střední školy, oboru IT, bych se hodně divil, kdyby tomu bylo jinak. Za dosavadní tři roky studia si vedle programování v C++, C# a Javy postupně prošli všemi těmi Code.org projekty, Scratchem i prostředím LEGO Mindstorms LabVIEW. S tím jsem tak trochu počítal a vlastně jsem v to dokonce tiše doufal.
Vidím na nich, že zrovna nadšením nepřekypují. Jejich výrazy ve tvářích mi napovídají, na co asi myslí: zase další psaní kódu, jako bychom toho neměli dost v samotném předmětu Programování.
„Tentokrát to uděláme jinak,“ obracím se k nim a jdu rovnou k věci.
„Vaším úkolem bude vytvořit online kurz, ve kterém se pokusíte naučit jeho účastníky programovat ve vámi vybraném programovacím jazyku.“
Zírají na mě a já si uvědomím, podle toho, jak se tváří, že tu máme první problém, se kterým jsem dopředu nepočítal. Nikdy žádný online kurz netvořili, a jak vzápětí zjistím, jen dva z nich nějaký online kurz v minulosti absolvovali. Napadá mě, že nejlepší bude začít stručným představením konceptu MOOC.
Detailní plán projektu Code Week online kurzy
Následně je seznámím s naším novým projektem, který nazvu Code Week online kurzy, jehož cíle jsou:
- naučit programovat jiné,
- naučit se připravit, vytvořit a spravovat online kurz,
- naučit se pracovat projektově,
a chci po nich, aby:
-
vytvořili 2–4členné týmy,
-
zvolili si téma (co budou chtít účastníky kurzu naučit) a cílovou skupinu (pro koho bude kurz určen),
-
navrhli tři úvodní lekce výuky programování dle předem dané struktury, charakteristické pro online kurz, obsahující:
-
seznámení s tématem lekce
-
představení teorie
-
ukázka vzorových úloh
-
připravení úloh k procvičení
-
ověření pochopení probraného tématu
-
vyhodnocení a postup do další lekce
-
vybrali si prostředí pro tvorbu online kurzu, které jim bude nejvíce vyhovovat (sám doporučím Edmodo a Schoology, ale nechám na nich, aby se s nimi seznámili sami),
-
dle bodu tři naplnili kurz jednotlivými lekcemi s připraveným obsahem,
-
kurz otestovali v roli účastníků,
-
pozvali do kurzu své spolužáky a mě, coby první, testovací účastníky kurzu, kteří jim dají zpětnou vazbu,
-
nasdíleli konečnou verzi vzorového, připraveného kurzu do společného prostoru.
Na závěr stanovuji časový rozsah projektu, 4 x 90 minut, podrobně takto:
- 1. setkání (ve zbývajícím čase) realizovat bod 1 a 2
- 2. setkání – bod 3 a 4
- 3. setkání – bod 5 a 6
- 4. setkání – bod 7 a 8
Jak to dopadlo
Čekal jsem od studentů víc po všech stránkách: stránce odborné (naučí víc a půjdou do větší hloubky), obsahové (naplní všechny sekce dané kapitoly, viz bod 3 výše) a nakonec i té formální (podobou a strukturou kurzu). Byl jsem zklamán.
A také jsem očekával větší nasazení a zaujetí tématem. Byl jsem zklamán podruhé.
Nemohl jsem se, jako už tolikrát v minulosti z jiných tříd, zbavit pocitu, že studenti udělali jen to nejnutnější, aby splnili úkol, bez jakýchkoliv ambicí kurz rozšířit a nakonec otevřít široké veřejnosti.
Přesto jsem nikdy v průběhu projektu ani po něm nenabyl pocitu, že tvořit online kurzy v rámci Code Weeku je špatným nápadem. Opět, jako už v minulosti tolikrát, mi v konečném důsledku nešlo až tolik o samotný obsah jednotlivých kurzů jako o to, co si studenti z celého projektu odnesou a jestli jim to celé v budoucnu k něčemu bude.
Závěrečná poznámka
Vzhledem k datu realizace projektu (říjen 2016) nejsou již kurzy dostupné k nahlédnutí. Myslím, že to tolik nevadí. Mnohem důležitější je myšlenka na trochu jiné pojetí týdne kódování, možná jen pro specifickou skupinu studentů. I když, kdo ví?
Reflexe
Viz kapitola Jak to dopadlo.