Slavné dny pro SŠ: Den vraždy Martina Luthera Kinga
Cíle:
Žáci:
- jsou schopni popsat události druhé poloviny USA ve 20. století,
- ocení činnost Martina Luthera Kinga
- jsou schopni porovnat Kingovy názory s dalšími dobovými alternativami
- jsou schopni reflektovat důležitost zvolení Baracka Obamy prezidentem USA.
Délka:
45 minut
Postup:
- Učitel v předcházející hodině zadá úkol pro vybrané konkrétní žáky. Variantou je, že vyučující připraví minipřednášku na následující témata sám, případně obě možnosti kombinuje.
Na základě osobní zkušenosti tuto variantu preferuji – učitel si připravil dva úryvky, dva si připravili žáci – plánovaný rozsah cca 2 minuty. U jednoho tématu jsem nechal třídu pracovat kombinací brainstormingu, rozpomínání, kladení otázek).
Následující tabulka popisuje rozdělení dle charakteru jednotlivých činností, lze ovšem modifikovat v rámci konkrétní situace.
Téma Způsob práce Poznámka 14. dodatek US ústavy společně Arkansas, Little Rock Nine referát scéna z Forrest Gump Civil Right Act učitel Malcolm X – smrt referát J. Jařab: Masky a tváře černé Ameriky film Malcolm X Násilnosti - Detroit a jinde učitel - Učitel rozdá pracovní listy a žáci pracují podle pokynů. Žáci vypracovávají jednotlivé body – vždy jen velmi krátký čas na vypracování:
I.a: 3 minuty, po kterých následuje zhruba stejně dlouhá rekapitulace formou hlasitého komentáře. Pokud se objeví zajímavá, problematická otázka, učitel ji napíše na tabuli, flipchart. Lze předpokládat, že některé otázky budou vyřešeny v průběhu aktivity. Žáci si zapisují do tabulky.
I.b: Nejprve jen komentáře k bodu označenému A. - Následují příspěvky v chronologickém pořadí k jednotlivým bodům označeným v tabulce jako B, žáci si velmi stručné poznámky doplňují do tabulky. Po zaznění příspěvku učitel vždy vyzve žáky, aby ve dvojici své zápisy konfrontovali.
- Společné sledování filmu ze série Slavné dny, nebo práce s textem z knihy Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.
- Žáci pracují podle zadání III.a,b: po každém bodu je vhodné dát zaznít alespoň jeden žákovský komentář.
- Skupinové čtení úryvků podle zadání III.c: učitel dá pokyn, aby četli ve trojici společně všechny úryvky. Při nedostatku času čte každý žák z trojice jen jeden úryvek a ostatní s obsahem seznámí.
- Žáci vypracovávají zadání IV. z pracovního listu, učitel moderuje krátkou diskusi. Je vhodné, aby si žáci zvolili jeden z úkolů, v případě časového presu lze zadat za domácí úkol. Práce jsou psány na zvláštní listy papíru proto, aby mohly být vystaveny a okomentovány. Během vypracovávání zadání IV. lze pustit píseň U2 Pride (In the Name of Love), úryvky z velmi jednoduchého anglického textu lze použít jako inspiraci pro splnění tohoto zadání.
Slovníček méně obvyklých anglických výrazů: pride – hrdost, justify – ospravedlnit, overthrow – svrhnout, barbed wire – ostnatý drát, fence – plot, betray – zradit.
Reflexe:
Reflexe probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná úkolem 7 (IV. z pracovního listu), ve kterém je klíčové, aby žáci dokázali prostřednictvím argumentů obhájit své názory.
Poznámka a zdroje:
(viz příloha metodika pro učitele)
Doporučení:
Důležité životní mezníky M. L. Kinga naleznete v knize Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.
Kapitolu Den vraždy Martina Luthera Kinga z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/574019/den-vrazdy-martina-luthera-kinga-4-duben včetně příloh.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 386 kB | Metodika pro učitele k tisku | |
![]() | 305 kB | Pracovní list pro SŠ |