EVOKACE
Účastníci dostanou barevné lístečky s texty určenými k dramatizaci. Každý text má svou barvu, rozdáme je v tom počtu, kolik potřebujeme herců pro přehrání dané scénky. Podle barev se rozdělí do 4 skupin. Během 5 minut se připraví na dramatizaci. Texty se nemusí učit zpaměti.
Základem pro dramatizaci je upravený text knihy Zadie Smith Bílé zuby (Praha: BB art, 2003, s. 113 - 115).
(Syčivým šepotem pronášená výměna názorů mezi Samádem a Alsanou Iqbálovými, zatímco seděli vzadu na středečním setkání členů školní rady.)
Alsana: „Dej tu ruku dolů."
Samád: „Nedám ji dolů."
Alsana: „Dej ji dolů, prosím tě."
Samád: „Nech mě na pokoji."
Alsana: „Proč mě chceš pořád tak zahanbovat, Samáde? Dej ji dolů."
Samád: „Mám svůj názor. Mám právo mít svůj názor. A mám právo ten názor vyjádřit nahlas."
Alsana: „Ano, ale musíš ho vyjadřovat tak často?"
(Rozhovor probíhá na pravidelném setkání školní rady.)
Katie Miniverová: „Ano, pane Iqbále?"
Samád Iqbál: „Ano, ano. Mám návrh. Mám návrh."
Další členové školní rady: (Jemná manifestace povzdechů, krátká fáze měnění polohy, škrábání, křížení nohou, krámování v taškách, urovnávání kabátů na židlích...)
Katie Miniverová: „Další, pane Iqbále?
Samád Iqbál: „Ó ano, paní Miniverová."
Katie Miniverová: „Jenom, že jste už dnes večer předložil dvanáct návrhů; domnívám se, že by snad někdo jiný -"
(Rozhovor probíhá na pravidelném setkání školní rady. Samád se podíval do svých desek, podtrhnul cosi třikrát tužkou a znovu se otočil ke sdružení rodičů.)
Samád Iqbál: „Svátek díkůvzdání."
Další členové školní rady: (Přesunování, křížení nohou, urovnávání kabátů...)
Katie Miniverová (tiše): „Ano, pane Iqbále?"
Samád Iqbál: „Co to má všechno kolem Svátku díkůvzdání znamenat? Co to je? Proč je to? A proč to musí moje děti oslavovat?"
(Ředitelka školy, paní Owensová, elegantní žena s jemnou tváří, naznačí, že se s tím vypořádá ona.)
Paní Owensová: „Pane Iqbále, záležitost náboženských svátků jsme poměrně důkladně probrali v podzimní zprávě. Jsem si jista, že si jste vědom toho, že škola uznává pestré množství různých náboženských a světských událostí; například Vánoce, ramadán, čínský Nový rok, díválí, jom kipur, chanuka i úmrtí Martina Luthera Kinga."
Samád Iqbál: „Chápu. A je v Zámecké škole hodně pohanů?"
Paní Minivereová: „Pohanů - obávám se, že nero-"
(Setkání školní rady. V pozadí sedí a přihlížejí Alsana - Samádova manželka, Janin a Ellen.)
Paní Owensová: „Ano, ehmm... dobrá, budeme o návrhu hlasovat?"
(Paní Owensová se nervózně rozhlédla po místnosti a hledala zvednuté ruce.)
Katie Miniverová: „Podpoří návrh někdo další?"
(Samád stiskl Alsaninu ruku. Kopla ho do kotníku. Dupl jí na nohu. Štípla ho. Ohnul jí malíček a ona neochotně zvedla pravou paži.)
Paní Owensová: „Děkuji, paní Iqbálová."
(Janin a Ellen shlížejí na Alsanu se slitovným úsměvem vyhrazeným pro utiskované muslimské ženy.)
Po přehrání scének na improvizovaném jevišti (8 židlí s cedulkami, aby bylo jasné, kdo koho hraje, a účastníci se mohli lépe v ději orientovat) následuje krátká diskuse: Jaká očekávání ve vás budí tento text? Jakému tématu se asi budeme věnovat? (Podle odpovědí může lektor přizpůsobit otázky během čtení s předvídáním.)
Po dramatizaci se účastníci usadí na židlích, odkryjeme jim flip s náčrtkem vztahů mezi jednotlivými postavami:
Samád a Alsana Iqbálovi
(manželé arabského původu, z Bangladéše)
synové Magid a Millat (dvojčata)
Jamajčanka a Angličan, spřátelená rodina
dcera Irie
Na stejném flipu máme napsaná pravidla čtení s předvídáním:
Základem pro čtení s předvídáním je text knihy (s drobnými jazykovými úpravami) Zadie Smith Bílé zuby (BB art, Praha 2003, s. 132 - 137). Text je rozstříhán na 6 částí, jde tedy o 6 archů A5 sešitých sponkou, na poslední arch můžeme připojit informace o autorce a o knize.
Po přečtení pokládáme účastníkům následující otázky. Po položení otázky necháme vždy prostor na přemýšlení (několik vteřin ticha).
Po kratší diskusi se vrátíme k textu, otočíme na další list. Lektor přečte první slova, aby bylo jasné, že všichni čtou stejnou část.
Po přečtení pokládáme účastníkům následující otázky:
Po přečtení pokládáme účastníkům následující otázky:
Po přečtení pokládáme účastníkům následující otázky:
Po přečtení pokládáme účastníkům následující otázky:
Po přečtení pokládáme účastníkům následující otázky:
Narodila se roku 1975 v Londýně ze smíšeného manželství Jamajčanky a Angličana. U nás byly dosud přeloženy tři její romány. Prvotina Bílé zuby (BB art 2003), Sběratel autogramů (BB art 2003), O kráse (BB art 2006). Bílé zuby byly oceněny cenou Guardinu za prvotinu. Za poslední román O kráse získala jednu z nejprestižnějších britských literárních cen Orange Prize.
Aby se opravdu všichni vyjádřili, poprosíme účastníky, aby si vybrali 1 - 2 citáty, které je opravdu zaujaly, a napsali k nim, proč si je zvolili. Po 5 - 10 minutách si lístečky vymění ve dvojici (trojici) a soused jim do třetího sloupečku připíše, zda ho daný citát také oslovil či ne a proč. Po 5 minutách se lístky vrací původnímu majiteli a následuje krátká diskuse ve dvojici o zápisech, popřípadě diskuse ve skupině. Pro každého připravíme list A4 (na šířku) se 3 sloupečky:
Vraťte se znovu k přečtenému textu. Vyberte citát (větu, slovo, slovní spojení), který vás zaujal. Zapište ho.
|
Do tohoto sloupce zapište svůj komentář. Proč jsem si uvedený citát vybral/a?
|
Do tohoto sloupce vám připíše svůj komentář soused. Zaujal vás také něčím tento citát?
|
|
|
|
Po skončení diskuse spojené s čtením s předvídáním můžeme účastníky poprosit, aby vytvořili živý obraz, který naznačí vztahy mezi jednotlivými postavami. Vrátíme se do prostoru, kde se odehrávala úvodní dramatizace, využijeme židle s cedulkami. Doprostřed dáme cedulky se jmény postav z knihy, účastníci si je postupně rozebírají a připojují se do obrazu. Cedulky se jmény mohou být následující:
Samád Magidův kamarád (3x)
Alsana Katie Miniverová
Magid ředitelka Owensová
Irie Janin
Millat Ellen
člen školní rady (4x)
Na 4 místa v místnosti (nejlépe do 4 rohů) umístíme plakáty s následujícími otázkami:
Rozdělíme účastníky do 4 skupin. Každá skupina začíná u jednoho z plakátů. Přečtou si otázku, prodiskutují ji, formulují odpověď a tu zapíší (jednotlivé skupiny mohou psát fixy různých barev). Po 5 minutách se skupiny u plakátů vystřídají po směru hodinových ručiček, opět danou otázku prodiskutují a zapíší odpověď. Až se skupiny vystřídají ve všech rozích, čtou lektoři jednotlivé otázky a odpovědi, vyjasňují nejasné (sporné) body, odpovídají na otázky k průběhu lekce.
Pokud máme dost času, rozdělíme účastníky do skupin a předložíme jim text, který se pokusí upravit ke čtení s předvídáním = rozdělí jej na jednotlivé části a vymyslí otázky, které po jejich přečtení budou čtenářům pokládat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.