Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 2. část
Odborný článek

Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 2. část

14. 11. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Eva Zelendová
Spoluautor
Emil Calda

Anotace

Spojitost mezi náměty k výuce matematiky, které byly zveřejněny před mnoha lety, s pojetím vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia.

V první části našeho seriálu jsme se seznámili s profesorem Ypsilonem i jeho duchovním otcem docentem Emilem Caldou. Snažili jsme se nalézt spojitost mezi náměty k výuce matematiky, které byly zveřejněny před mnoha lety, s pojetím vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia. Nejinak tomu bude i v části druhé.

Články, které vám předkládáme dnes, vedou žáky kromě jiného k:

  • analyzování problému a vytváření plánu řešení, k volbě správného postupu při řešení úloh a problémů, k vyhodnocení správnosti výsledků vzhledem k zadaným podmínkám
  • přesnému vyjadřování a zdokonalování grafického projevu, k porozumění matematických termínů, symbolice a matematickému textu
  • důvodu matematických postupů, k obhajobě vlastního postupu

(Viz Cílové zaměření vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia.) Naplňují se tím následující očekávané výstupy (viz Vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP G):

ARGUMENTACE A OVĚŘOVÁNÍ

Očekávané výstupy
žák

  • čte a zapisuje tvrzení v symbolickém jazyce matematiky
  • zdůvodňuje svůj postup a ověřuje správnost řešení problému

ČÍSLO A PROMĚNNÁ

Očekávané výstupy
žák

  • provádí operace s mocninami a odmocninami, upravuje číselné výrazy
  • upravuje efektivně výrazy s proměnnými ...
  • rozkládá mnohočleny na součin vytýkáním a užitím vzorců ...

Za zmínku jistě stojí i přesah článků směrem ke vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, a to jak k oboru Výchova ke zdraví, tak k oboru Tělesná výchova:

Zařazení oblasti Člověk a zdraví do vzdělávání umožňuje prohloubit vztah žáků ke zdraví, posílit rozumové a citové vazby k dané problematice a rozvinout praktické dovednosti, které určují zdravý životní styl a kvalitu budoucího života v dospělosti. Tělesná výchova usiluje o trvalý vztah k pohybovým činnostem a o optimální rozvoj tělesné, duševní a sociální zdatnosti. Vychází především z motivující atmosféry a zájmu žáků (viz Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a zdraví v RVP G).

Vraťme se ještě na chvíli k postavě profesora Ypsilona. Čtenářům, kteří znají autora článků, jistě neuniknou autobiografické rysy této postavy. A tak mi dovolte, abych popřála panu profesorovi při jeho jubilejním – třicátém – startu na Velké kunratické hodně zdaru a do dalších let zdravý životní styl!

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
107.42 kB
PDF
Profesor Ypsilon na Velké kunratické
pdf
135.74 kB
PDF
Profesor Ypsilon nad tiketem sportky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Eva Zelendová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Nadaní žáci