Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Zajímavé aplikace pro Google Chrome ve vzdělávání
Odborný článek

Zajímavé aplikace pro Google Chrome ve vzdělávání

6. 5. 2011 Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Michal Černý Ph.D.

Anotace

Google Chrome je webový prohlížeč, jehož popularita neustále roste především díky jeho rychlosti a jednoduchosti. Před několika měsíci byl spuštěn Chrome web store. Jak již název napovídá, jedná se o obchod s aplikacemi, které jsou určené pro prohlížeč Chrome i připravovaný operační systém Chrome OS. Většina aplikací je ale dostupná zdarma a nabízí poměrně efektivní využití ve školním prostředí.

Jakým způsobem instalace aplikací do prohlížeče vlastně probíhá? Stačí mít Google účet a pak již jen navštívit stránky Chrome web store, kde si vyberete požadovanou aplikaci a kliknete na instalovat. U placených je nutné použít Google Checkout. Po klepnutí na tlačítko instalovat u aplikace se provede poměrně krátké stažení instalačního souboru a jeho instalace do prohlížeče. V panelu s náhledy na nejčastěji navštěvované stránky pak vznikne ještě jedna oblast, která bude zobrazovat již nainstalované aplikace.

Není třeba řešit, kam se který nástroj nahraje, jaké jsou jeho hardwarové požadavky atp. Vše pobíhá velice jednoduše a rychle, takže by tento úkon měl zvládnout opravdu každý uživatel bez větších potíží. Jistě nemá význam popisovat všechny aplikace, které se v Chrome web store objevily v sekci věnované vzdělávání, neboť jich každý den poměrně rychle přibývá a již nyní je jich k dispozici několik stovek. Následující přehled vnímejme tedy spíše jako ukázku možností podobných aplikací a jejich možného praktického využití.

Graph.tk

Jednou z velmi zajímavých aplikací pro výuku matematiky je Graph.tk (http://graph.tk/). Jak již název napovídá, je určený k vykreslování grafů. Není tedy žádný problém s ním vytvořit graf funkce ex, sin(x), ale také podstatně složitější. Aplikace podporuje tvorbu derivací funkcí, faktoriál, součty jednotlivých funkcí, ale také nekonečných řad. Poslouží tak výborně například při vysvětlování geometrického významu konvergující řady.

Každá křivka je jinak barevná, což zvyšuje čitelnost a přehlednost grafu. Pomocí kolečka u myši lze snadno nastavit měřítko grafu. Aplikace nalezne své místo jak při výuce matematiky, tak také ve fyzice nebo informatice. Nabízí žákům snadný zisk představy o tom jak se daná funkce chová, jaký má průběh nebo co se mění změnou toho kterého parametru.

Planetarium

Planetarium (http://www.neave.com/planetarium/) je velmi jednoduchá aplikace která dokáže zobrazit hvězdy, které jsou viditelné na určitém místě země v určitém čase. Hvězdy spojí do souhvězdí, k nimž přiřadí jména. Pojmenovány jsou také jednotlivé hvězdy. Ač nejsou možnosti této aplikace nijak veliké, pro běžné rychlé zjištění toho, co se právě dnes bude vyskytovat na noční obloze a kde to uvidíme, je velice užitečný. Pro systematické pozorování je ale lepší sáhnout po nějakém robustnějším programu.

Weespr

Weespr (http://www.weespr.com) představuje ideálního pomocníka pro multimediální výchovu. Představuje online alternativu známé aplikace MS Publisher a slouží pro výrobu časopisů, magazínů či novin. Nabízí vše, co bychom dnes od podobného nástroje mohli očekávat – návaznost na komunitní sítě, online alba nebo možnost spolupráce více lidí na tvorbě obsahu.

K dispozici je relativně značné množství různých šablon, takže výsledný vzhled časopisu je možné poměrně dobře nastavit. Pro vkládání textů je připraven pohodlný editor. Studenti se s tímto nástrojem mohou naučit základní dovednosti nutné při tvorbě médií a rozdělit si své role – jeden je šéfredaktor, další dodávají texty, jiní mají na starosti fotobanku, někdo sazbu, další korekturu textů. Pokud tedy chcete aby si studenti osvojili práci v týmu a zažili reálnou atmosféru redakční práce, pak může být tento nástroj určený právě pro vás.

Výsledné dílo je pak možné buď exportovat do PDF souboru, ze kterého je možné tisknout, nebo je k dispozici poměrně kvalitní čtečka a pak je možné užít prohlížení souboru přímo z okna prohlížeče. Samozřejmostí je pak možnost propagace prostřednictvím sociálních sítí. Jeho využití je ale podstatně širší – mimo šablon na narozeniny či gratulace, které při běžné výuce příliš neužijeme, je možné jej nasadit pro tvorbu jednoduchých studijních materiálů, které budete vyrábět buď vy osobně, nebo třeba ve spolupráci se studenty.

Udemy

Udemy (http://www.udemy.com/) nabízí poměrně bohatou nabídku v oblasti tvorby kurzů. Ke každému tématu můžete vložit video, připojit prezentaci, napsat text, nahrát mp3 soubory nebo vypsat živý vstup. Nabízí se tak poměrně široká nabídka tvorby kurzů, které mohou opakovat či prohlubovat již probranou látku ve škole. Můžete například nahrát na diktafon svůj výklad a spolu s prezentací jej dát na web. Studenti tak mohou znovu projít obtížnější místa, připravit si dotazy nebo si zopakovat látku před písemkou.

Jedná se také o poměrně dobrý distribuční kanál pro materiály, které rozšiřují či doplňují výuku. Přístup ke kurzům mohou mít buď všichni, nebo jen pozvaní uživatelé. Je zde také možnost kurzy zpoplatnit. Ke každému projektu pak může být připojena diskuse.

Oproti Moodle je zde k dispozici asi jednodušší ovládání a intuitivnější práce s kurzem. Snazší je také asi i přístup pro studenty. Na druhé straně zde chybí například zkušební či testový aparát nebo možnost odevzdávat práce.

CoboCards

CoboCards (http://www.cobocards.com) využívá populárních flashcards, které slouží ke snazšímu a přehlednějšímu učení. Jedná se o stránky, na kterých může být obrázek, text, případně vzorec a které se vztahují k určitému tématu. Student (či učitel studentům) si takto vytvoří vlastní databázi flashcards, ze které se může učit zábavnější formou než jen nudnými výpisky. Právě možnost užít obrázky a hezčí vzhled je jedním ze zásadních motivačních prvků.

Výhodou této služby je také možnost tyto kartičky sdílet s ostatními uživateli, číst je na iPhone či telefonu s Android. Dalším lákadlem může být inteligentní učící algoritmus, který by měl celý proces výuky ulehčit, zautomatizovat a zefektivnit – je založený na tom, že studentovi „podstrkuje“ právě ty kartičky, které umí méně, tak dlouho, dokud se je nenaučí. Mimoto zařazuje i známé kartičky pro zopakování. Pokud jste fanoušky této metody učení, pak CoboCards může svým studentům vřele doporučit.

Vyew

Zatímco Udemi je založené na asymetrické komunikaci, kde jedna strana nahraje obsah a druhá jej kdykoli v čase konzumuje, Vyew (http://vyew.com/s/) nabízí něco zcela jiného. Komunikaci v reálném čase s reálnými uživateli. Podporováno je až pět kamer a tři mikrofony. K dispozici je IM, na který se mohou připojit pozvaní uživatelé, klást otázky, hlásit se, tleskat.

Otěže dění má ale v rukou pedagog. Ten může sdílet svojí stránku s ostatnímu uživateli a to v reálném čase. Na ni může psát, kreslit, vkládat na ní snímky obrazovky, dokumenty a do nich pak něco črtat atp. To vše může doprovodit slovním komentářem. Jedná se tedy o ideální nástroj, kterým lze realizovat distanční výuku, například pro nemocné studenty nebo provádět distanční konzultace. Vaše náčrtky jsou navíc ukládány a můžete je následně dát studentům k dispozici.

Celkové možnosti této aplikace jsou tedy bohaté a jistě je možné jejím prostřednictvím značně inovovat výuku nebo konzultace či doučování. Výhodou je právě dostupná interakce se studenty. Velkým pozitivem je také sada nástrojů, které vám umožní plánovat a spravovat jednotlivé výukové místnosti – například podle tříd nebo osob, což zvyšuje soukromí a zajišťuje potřebnou diskrétnost.

Learn Foreign Languages

Poměrně malá jednoduchá aplikace (http://imendi.com/) slouží k výuce cizího jazyka. Jako mateřský či známý je brána angličtina a z ní je možné pak překládat jednotlivá slovíčka do španělštiny, italštiny nebo francouzštiny. Podporována je také čeština, takže je možná výuka slovíček anglicko-česká. Můžete si nastavit lekci a jazyk a pak jen k jednotlivým slovíčkům přiřazujete překlady pomocí metody táhni a pusť. Vše rychle a jednoduše. Po každém cvičení se pak objeví tabulka, která sdělí úspěšnost a upozorní na chyby. Jedná se o pěkný doplněk pro výuku cizích jazyků.

ConnectedMind

ConnectedMind (http://connected-mind.appspot.com/) je nástroj pro tvorbu myšlenkových map. Jeho ovládání je sice trochu těžkopádnější, než bývá u klasických aplikací zvykem, ale přesto nabízí základní paletu funkcí pro práci s těmito objekty. Výsledek je vizuálně zajímavý a téměř vše je možné si poměrně dopodrobna nastavit. K uloženým mapám pak můžete snadno přistupovat a používat je tedy jako jeden z užitečných nástrojů při výuce. Do mapy je možné připojit také poznámky, popisky cest atp.

Závěrem

Nástrojů je k dispozici samozřejmě mnohem více a jsou určené pro všechny věkové kategorie; od první třídy až po gymnázia či univerzitu. Společné mají především to, že nabízejí snadnou často snadnou spolupráci mezi uživateli a snaží se být dostupné odkudkoli. Pokud svojí výuku chcete posunout dále směrem ke studentům a učinit pro ně výuku zajímavější, mohou představovat tyto aplikace zajímavou a perspektivní cestu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Michal Černý Ph.D.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
6. 5. 2011
Podobných informací není nikdy dost :-). Určitě je řada učitelů ocení.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Informatika a informační a komunikační technologie