Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Výzkumný ústav: Školy by měly brát reformu...

Ikona informativni

Výzkumný ústav: Školy by měly brát reformu jako svobodu k výuce

Autor: ČTK
Anotace: Vzdělávací ústavy by měly brát školskou reformu jako možnost realizovat svoje záměry a vyjít vstříc potřebám svých žáků, myslí si zástupci Výzkumného ústavu pedagogického (VÚP). Podle náměstkyně ředitele VÚP Stanislavy Krčkové je chybou, když se školy soustředí pouze na povinnou tvorbu školního vzdělávacího programu. "Pedagogové by měli plánovat, jak má škola celkově vypadat, a na základě toho by se měli domluvit, kdo bude co učit," řekla na dnešní tiskové konferenci ke školské reformě.

pap mal mkv

Vzdělávací ústavy by měly brát školskou reformu jako možnost realizovat svoje záměry a vyjít vstříc potřebám svých žáků, myslí si zástupci Výzkumného ústavu pedagogického (VÚP). Podle náměstkyně ředitele VÚP Stanislavy Krčkové je chybou, když se školy soustředí pouze na povinnou tvorbu školního vzdělávacího programu. "Pedagogové by měli plánovat, jak má škola celkově vypadat, a na základě toho by se měli domluvit, kdo bude co učit," řekla na dnešní tiskové konferenci ke školské reformě.

Aktivních základních škol, které podle vlastních vzdělávacích programů začaly vyučovat už v letošním roce, je podle ředitele VÚP Jaroslava Jeřábka 350 až 400. Ostatní základní školy musí začít s výukou podle vlastních programů v prvním a šestém ročníku v září 2007. První školní programy vznikají také na gymnáziích.

Krčková si myslí, že je na školách zapojených do pilotních projektů vidět, že reforma skutečně funguje. "Málokde se používají klasické lavice, děti sedí v kroužku na zemi, výuka je volnější. Přesto mají žáci v porovnání s ostatními školami stejné, nebo dokonce lepší vědomosti," tvrdí. Také rodiče údajně dávají při výběru těmto školám přednost.

Ne všechny školy však svobodu, kterou jim reforma přináší, vítají. "Samozřejmě existuje skupina učitelů, kteří provádějí reformu povrchně, čekají na důchod nebo na volby, po kterých povinnost zavádět školní programy někdo zruší," tvrdí Jeřábek. Stát by podle něj měl vyvíjet na takové školy přiměřený tlak, aby byly aktivnější, na stav programů by se měli tázat zřizovatelé škol.

Učitelé si opakovaně stěžují, že jim příprava programů zabere mnoho času, který nedostanou zaplacený. "Nikdo školy nenutí, aby vytvářely tisícistránkové dokumenty, jaké mají pilotní školy, stačí připravit kvalitní útlý materiál," myslí si Krčková, které se nelíbí, že pedagogové považují přípravu programů za aktivitu nad rámec svých povinností. Aktivní školy podle ní navíc dokáží získat na tvorbu programů finance z evropských strukturálních fondů.

Některé školy ale přesto raději přenechávají práci na programech profesionálům. "Školy, které si na přípravu školních vzdělávacích programů najímají agentury, nepochopily smysl školské reformy," myslí si Krčková. Zaměstnanci agentury podle ní neznají prostředí školy, nemohou tak vytvořit dokumenty, které by odpovídaly možnostem instituce a potřebám žáků.

VÚP pro školy, které potřebují s tvorbou programů poradit, pořádá dvoudenní konferenci. Základním školám je určený Pilot Z, díky kterému se mohou inspirovat zkušeností 14 pilotních škol. Vytvářet školní vzdělávací programy podle pilotních škol mohou také gymnázia. Jim určený projekt Pilot G odstartoval před dvěma roky, od září začalo 16 gymnázií podle vlastních programů vyučovat. Dvacítku programů, které za dva roky vytvořila, najdou zájemci na metodickém portálu www.rvp.cz.

Pilotní gymnázia spolupracovala i na tvorbě rámcového vzdělávacího programu, dokumentu, ze kterého jednotlivé školy při tvorbě vlastních programů vycházejí. Gymnázia ho mohou do konce listopadu připomínkovat. "Chceme, aby program na jaře schválilo ministerstvo a školy jeho definitivní podobu získaly do konce školního roku. Potom budou mít dva roky na přípravu vlastních programů, než podle nich začnou v roce 2009 vyučovat," plánuje Krčková.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 27. 11. 2006
Zobrazeno: 2413krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ČTK . Výzkumný ústav: Školy by měly brát reformu jako svobodu k výuce. Metodický portál: Články [online]. 27. 11. 2006, [cit. 2019-11-14]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/1027/VYZKUMNY-USTAV-SKOLY-BY-MELY-BRAT-REFORMU-JAKO-SVOBODU-K-VYUCE.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.