Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Tomáš Pavlas: Připravíme žáky na měnící se svět
Odborný článek

Tomáš Pavlas: Připravíme žáky na měnící se svět

27. 11. 2006 Gymnaziální vzdělávání
Autor
iHNed.cz

Anotace

Rozhovor se zástupcem ředitele gymnázia v Rumburku Tomášem Pavlasem.

Gymnázium v Rumburku patří mezi ta, která si už zkusila reformu středního školství na vlastní kůži. Už dva roky učí podle vlastních osnov. "Po reformě by měli být studenti připravenější na dobu, ve které budou žít," říká zástupce ředitele gymnázia Tomáš Pavlas.

HN: Jak se vaše vlastní školní programy projevily ve výuce?
Řada kolegů začala přemýšlet nad svou prací. Zkoušíme některé nové metody.
Náš učební plán obsahuje některé nové předměty. Ať už je to předmět, který integruje zeměpis a dějepis do předmětu "Poznáváme svět a naši republiku", nebo integruje fyziku a chemii do předmětu "Úvod do přírodních věd."
Rozhodli jsme se také integrovat informatiku na vyšších stupních gymnázia do předmětů, jako je matematika, český jazyk nebo cizí jazyk, tam, kde to žáci mohou prakticky využít. Domníváme se, že než je učit něco teoreticky, tak je praktičtější ukázat jim, kde to využít.

HN: Narazili jste při zavádění svých osnov na nějaké problémy?
Většina kolegů je zvyklá na rigidní systém výuky. Prostě na to, že se musí vyučovat kvůli přijímačkám na vysoké školy. Snažíme se je od toho trošku osvobodit, aby učili volněji.

HN: Vidíte v přípravě reformy ze strany ministerstva nějaký problém?
Velký problém je v osvětě a mediální propagaci reformy. Pro nás to bylo hledání toho, co to vlastně reforma je. Bylo by lepší, kdyby nám ministr jasně řekl, co to znamená. Takhle jsme si k tomu museli dojít sami.

HN: Co by tedy měla reforma přinést?
Přináší principiální zlom v přístupu k práci ve škole. To, že se budou zavádět nové metody, je fajn, ale není to jen o nových metodách. Každá učitelská metoda má nějakou možnost. Jde o to podívat se zpět, zda metoda má nějaké výsledky, a případně si upravit vlastní cestu dál. Je to o nepřetržitém procesu zavádění změn.

HN: Mluvíte o učitelích, ale jde přece hlavně o to, co si odnesou žáci...
Pro ně platí to samé. Jde o to, aby byli připraveni na dobu, ve které budou žít. Budou umět lépe reagovat na změny, které přináší například globalizace. Jde prostě o to, aby byli samostatní a nečekali, kdo jim co řekne.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
iHNed.cz

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.