Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Výtvarné setkání v MŠ I.

Ikona teoreticky

Výtvarné setkání v MŠ I.

Ikona aplikace
Autor: Radmila Michlíčková
Anotace: Příspěvek je praktickým námětem pro zážitkovou formu výtvarných setkání dětí předškolního věku - setkání s artefiletikou v mateřské škole.
Je zpracován formou prezentace (v příloze) a rozdělen do tří částí.
Obsahem I. části je teoretické vymezení pojmů a cílů, včetně prezentace úvodních prožitkových činností.
Podpora výuky jazyka: Čeština
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a svět » vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý - jak svět přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru apod.)
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí
Klíčová slova: kreativita, představivost, akce, myšlení, artefiletika v MŠ, výtvarná senzibilita, experimentace, prožitková činnost, zážitkové pole

Věková skupina: 4,5 – 6,5 let
Integrovaný blok: SVĚT KOLEM NÁS
Tématický celek: PODZIM ČARUJE
Námět činnosti: JAKÉ ŠATY MAJÍ STROMY

Obsah

Teoretické vymezení

a) pojmu artefiletika;

b) hlavního cíle a rozměru výtvarné výchovy;

c) cílů výtvarné výchovy podle Slavíka - specifikace úkolu výtvarné výchovy podle Slavíka;

d) dílčích vzdělávacích cílů vycházejících z RVP PV.

 

Úvodní prožitkové činnosti – zážitkové pole dětí - specifikace konkrétního úkolu a jeho vrstev, souhrn základních materiálně didaktických prostředků

a) zážitkové pole dětí v prostředí přirozeném;

b) zážitkové pole dětí v prostředí uměle vytvořeném;

c) vlastní prezentace dětí - hry, činnosti a aktivity s barvami.

 

a) Artefiletika je reflektivní, tvořivé a zážitkové pojetí vzdělávání a výchovy, které vychází z vizuální kultury nebo jiných expresivních kulturních projevů (dramatických, hudebních, tanečních).

Vizuální kulturou zde rozumíme výtvarné umění, vizuální stránky médií a estetické stránky hmotné kultury a přírody.

Cílem artefiletiky je obohacování kulturního kapitálu žáků, rozvíjení jejich sociálních kompetencí a prevence psycho-sociálních selhávání prostřednictvím uměleckých aktivit reflektovaných v žákovské skupině.

www.artefiletika.cz

 

b) Hlavní cíl a rozměry výtvarné výchovy

Cílem výtvarné výchovy je výchova vzdělaného, citlivého a tvořivého člověka. Má rozměr:

- poznávací;

- komunikativní;

- výtvarně estetický;

- humánní;

- cest k poznání;

- prožívání;

- chtění;

- učení;

- socializace;

- duševních a duchovních hodnot.

 

c) Cíle výtvarné výchovy podle Slavíka

1. rozvoj specificky vizuálně-výtvarných dispozic;

2. rozvoj výtvarných znalostí v pojmech;

3. rozvoj tvůrčích a exploračních schopností;

4. rozvoj vizuálně-výtvarných komunikačních schopností;

5. rozvoj dispozic hodnotově-orientačních;

6. rozvoj dispozic sociálně-psychických.

 

Teoretické vymezení - specifikace cílů výtvarné výchovy podle Slavíka

1. rozvoj specificky vizuálně-výtvarných dispozic

  • výtvarné senzibility - schopnosti organismu vnímat smyslové podněty a výtvarně je vyjádřit;
  • představivosti - schopnosti organismu rekonstruovat vnímanou skutečnost;
  • myšlení - nejvyšší formy odrazu objektivní skutečnosti.

2. rozvoj výtvarných znalostí v pojmech

  • papír - vyrábí se převážně z drobně rozdrceného dřeva, které se vaří s látkami rozpouštějícími nežádoucí příměsi; jde většinou o rostlinná vlákna, která se zplstí, slepí a usuší do tuhé vrstvy, následně se zválcují nebo uhladí;
  • tužka - psací a kreslící náčiní, skládající se z části barvící tuhy a pouzdra z pevnějšího materiálu;
  • štětec - výtvarná pomůcka k malování, skládající se ze štětin a pouzdra z pevnějšího materiálu; měkké štětce mají sobolí, veverčí, či hovězí štětiny; tvrdé štětce mají štětiny prasečí nebo štětiny ze syntetických vláken;
  • barva - výtvarná hmota k malování;
    • barva temperová - Vzniká rozemletím práškového pigmentu do pojicího prostředku;
      • barva akvarelová - Vzniká stejným složením jako barva temperová, pouze v jiném poměru pigmentu a pojidel;
    • tuš - černá krycí tekutina; suspenze sazí, částečně koloidního charakteru;
    • obraz - výtvarné dílo - U dětí předškolního věku jde o přirozené vyjádření jejich vztahu k vnímané skutečnosti (světu), realizované výtvarnými prostředky (kresbou, malbou) ve vlastním tvořivém procesu;
    • socha - výtvarné dílo zobrazené v trojrozměrném objektu;
    • model - předloha sloužící k následnému zobrazení;
    • malíř/ka - člověk malující nebo kreslící obrazy;
    • ilustrátor/ka - člověk, který svým výtvarným projevem doprovází psaný nebo tištěný text knih, novin nebo časopisu (kresbou, malbou, grafikou).

    3. rozvoj tvůrčích a exploračních schopností

    • kreativita (tvořivost) - Aktivita realizovaná v tvůrčím procesu, jejímž výsledkem je artefakt (dílo, reálné řešení daného problému); jde o základní psychickou potencialitu člověka, která se rozvíjí z prvotní formy dispozice do aktivní a vůlí ovládané schopnosti tvůrčí produkce.
    • experimentace (pokusu) - Jde o proces ověřování zamýšleného postupu nebo výsledku, a to zkoušením jednotlivých dílčích úkazů akce tvůrčí činnosti.

    4. rozvoj vizuálně-výtvarných komunikačních schopností

    • sdílení zkušeností;
    • sdílení a porozumění.

    5. rozvoj dispozic hodnotově-orientačních

    Tzn. zaměřenosti směrem ke kulturním hodnotám, jež vznikly v minulosti, ale svým významem přesahují dobu svého vzniku.

    6. rozvoj dispozic sociálně-psychických

    • tvořit s druhými;
    • být k druhým vnímavý.

     

    d) Dílčí vzdělávací cíle vycházejících z RVP PV

    - rozvoj a užívání všech smyslu;

    - rozvoj komunikativních dovedností neverbálních;

    - rozvoj tvořivosti (ve výtvarném projevu);

    - rozvoj poznatku, schopností, a dovedností umožňující pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit;

    - rozvoj dovedností kooperativních;

    - rozvoj schopnosti projevovat se autenticky;

    - rozvoj estetického vkusu;

    - rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách.

     

    Úvodní prožitkové činnosti - specifikace konkrétního úkolu a jeho vrstev

    Zážitkové pole dětí: Vnímat proměny podzimu, vyjádřit jeho barevnost a jedinečnost na základě vlastních prožitků a získaných poznatku.

    souhrn materiálně didaktických prostředků

    CD přehrávač;

    CD relaxační hudba - Harfa I;

    sušené-lisované listí;

    různé druhy přírodnin;

    barevné papíry;

    výkresy (A1, A2, A3, A4);

    štětce (kulaté č. 6-8, ploché č. 12-14);

    akvarelové barvy;

    akvarelové – prstové barvy;

    temperové barvy;

    barevné foukací fixy;

    klovatina, tuhé lepidlo;

    dětské nůžky;

    šablony;

    lupy;

    sklenice s vodou;

    pracovní hadříky;

    pracovní zástěry;

    omyvatelné ubrusy;

    reprodukce obrazu;

    ilustrace z dětských knih.

    využitý prostor

    lesy v okolí MŠ;

    městské parky;

    školní zahrada;

    herna, třída.

     

    Zážitkové pole dětí

    a) V prostředí přirozeném (les, park, školní zahrada):

    dopolední setkávání v listnatém lese (buk, dub);

    dopolední setkávání v městském parku (javor, platan, lípa);

    dopolední setkávaní na školní zahradě (vrba, bříza).

     

    - pozorování a vnímání barevnosti listu;

    - hledání rozmanitosti (škály) barev;

    - pozorování a srovnávání tvarů a velikostí listů;

    - hledání rozmanitosti proporcí, detailů, podobností;

    - pozorování „obrazu“ koruny stromu s přivřenými víčky = vnímání „obrazu“ barev;

    - pozorování detailu barevného listí přes lupu;

    - pozorování a srovnávání změn v „barevnosti“ krajiny:

    a) při svitu slunce (lesklost listí, odlesk barev);

    b) při podmračené obloze;

    c) v mlze;

    - vnímání podzimu hmatem (sběr listí a jeho třídění podle druhu, tvaru, barvy, velikosti, struktury);

    - vnímání podzimu sluchem (poslech zvuků při chůzi v suchém listí; zvuků listí ve větru);

    - vnímání podzimu čichem (vůně X pachy, teplota vzduchu).

     

    b) V prostředí uměle vytvořeném (prostor třídy a herny) - prožitkové chvilky v koutku „podzimu“:

    - poslech relaxační hudby (vnímání vůně listí současně s melodií a tempem hudby; porovnávání zvuku hudby X zvuku listí) CD s nahrávkou relaxační hudby;

    - poslech příběhu O stromu (vnímání vůně listí současně s obsahem příběhu; rozvoj představivosti a fantazie; následná práce s ilustracemi) - FREYOVÁ, L. Sbírka motýlů;

    - poslech a pohybové ztvárnění písně Vítr Škudibítr, s.37; (vnímaní vůně listí; rozvoj tvořivosti a fantazie - soulad zpěvu a pohybu) - JANOVSKÁ, O. JANECEK, O. Zpěvník pro materské školy Malým zpěváčkům;

    - poslech příběhu Kam se schoval nuž (vnímání vůně listí současně s obsahem příběhu; následná práce s ilustracemi) - PETIŠKA, E. Kam se schoval nůž;

    - práce s básněmi Jak si hrají lesy, s.10; Jak si hraje vítr, s.12; Jak si hrají stromy s.17; rozvoj představivosti a fantazie; následná práce s ilustracemi - HILAROVÁ, D. Jak si hraje příroda;

    Listí
    1. Listí
    Autor © Radmila Michlíčková

     

    - vnímání barev nasbíraného listí;

    - vnímání „zvuku“ nasbíraného listí;

    - vnímání barev barevných papíru;

    - vnímání „zvuku“ barevných papíru.

     

    Nasbírané listí X barevné papíry

    - výběr korespondujících barev podzimu;

    - porovnávání barev, třídění barev, přiřazování barev list X papír.

    Barevné papíry
    2. Barevné papíry
    Autor © Radmila Michlíčková
    Barevné papíry
    3. Barevné papíry
    Autor © Radmila Michlíčková

     

    c) Vlastní prezentace dětí (prostor třídy a herny) - hry, činnosti a aktivity s barvami:

    - zapouštění barev do vody (sklenice s vodou);

    - zapouštění barev do vlhčeného výkresu;

    - malování spektra barev akvarelovými barvami (kombinování, překrývání);

    - malování listí temperovými barvami (neředěnými); prožitek z barev a lesku listí – odlesk barev ve slunečním svitu;

    - znázornění rozmanitosti proporcí, tvaru a barev listu prostřednictvím jiných výtvarných prostředků (výkresy A1, A2, šablony, dětské nůžky, barevné foukací fixy);

    Bukodub
    4. Bukodub
    Autor © Radmila Michlíčková

     

    - znázornění rozmanitosti proporcí, tvaru a barev listu, prostřednictvím jiných výtvarných prostředků;

    - hledání podobnosti tvaru list X otisk dlaně (výkresy A1, A2, akvarelové barvy, akvarelové barvy-prstové, dětské nůžky);

    Bukodub
    5. Náš strom
    Autor © Radmila Michlíčková

     

    - znázornění rozmanitosti proporcí, tvaru a barev listu, prostřednictvím jiných výtvarných prostředků;

    - vyjádření reálného prožitku = koláž listu barvou, vnímání detailu pod lupou (výkresy A4, temperové barvy, nůžky).

    Javoráček
    6. Javoráček
    Autor © Radmila Michlíčková
    Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Výtvarné setkání v MŠ.

    Ostatní články seriálu:

    Citace a použitá literatura:
    [1] - SLAVÍKOVÁ, V. Dívej se, tvoř a povídej!. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2. 
    [2] - SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění, 1. díl. . Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-066-8 . 
    [3] - SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl. Praha : UK, 2004. ISBN 80-7290-130-3 . 
    Přílohy:
    NáhledTypVelikostNázev
    Odstranitppt7902 kBVýtvarné setkání v MŠ I.
    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 16. 11. 2010
    Zobrazeno: 19917krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 3.5

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    MICHLÍČKOVÁ, Radmila. Výtvarné setkání v MŠ I.. Metodický portál: Články [online]. 16. 11. 2010, [cit. 2019-07-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/7475/VYTVARNE-SETKANI-V-MS-I.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    1.Autor: Recenzent1Vloženo: 16. 11. 2010 17:25
    Zajímavá prezentace, jak děti předškolního věku seznámit s artefiletikou.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.