Otvírání lesů a studánek
Tento projekt podporuje vytváření vztahu dětí k přírodě. Učí děti všímat si drobných živočichů a rostlin, vnímat jejich vlastnosti a pozorovat jejich chování v různých ekosystémech (voda, louka, les). Vede děti k rozvoji empatického cítění a chování k druhým lidem, zvířatům i rostlinám. Připravujeme a prožíváme s dětmi tajemné obyčeje a zvyky jara.
Dílčí vzdělávací cíle
- posilování přirozených poznávacích citů, zvídavosti, zájmu, radosti z objevování
- získávání schopností řídit své chování, vůli a ovlivňovat vlastní situaci
- rozvíjení schopností žít ve společenství ostatních lidí, přijímání základních hodnot v tomto společenství uznávaných
- vytváření a upevňování pocitu sounáležitosti s přírodou a se světem
Organizační a materiální podmínky
Tento integrovaný blok je přímo předurčen pro organizaci v přírodě a my jej i tak pojímáme. V co největší míře, dle počasí a možností jej uskutečňujeme v přírodě, která okolí mateřské školy obklopuje, využijeme především lesíky v okolí Všetat a kopec Cecemín. Dále je možná spolupráce s majiteli hospodářských zvířat v naší obci, kterým se narodí v tomto období mláďata. Dále děti navštíví zahradnictví (skleníky s jarními a letními květinami).
Spolupráce a zapojení rodičů
Za pomoci a doprovodu rodičů je v našich možnostech návštěva statků s domácími a hospodářskými zvířaty a zahradnictví plné květin. Zapojení rodičů do příprav akcí pořádané mateřskou školou.
Časový rozsah: 4 – 5 týdnů
Věk: 3 až 6 let
Vnitřní tematické okruhy
- jarní probuzení
- domek pod leknínem
- víly Pomněnky
- malá čarodějnice Pamprlice
- brouci a kytky
Dílčí výstupy
- všímat si změn a dění v nejbližším okolí, v přírodě kolem nás
- osvojit si elementární poznatky o lidových zvycích
- koordinovat lokomoci
- sladit pohyb se zpěvem
- vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
- uvědomovat si krásu a rozmanitost živé přírody v jarním období
- uvědomovat si a přemýšlet o nutnosti ochrany živé i neživé přírody
- dokázat vytvářet výtvarná díla na základě vlastních zážitků a zkušeností
Vzdělávací nabídka činností
- Činnosti relaxační a odpočinkové, při kterých je navozována příjemná atmosféra a pohoda prostředí. Hry a aktivity podporující rozvoj poznatků o dění v přírodě, smyslové hry a tvořivé činnosti podporující znalosti o lidském i zvířecím těle a jeho částech, o vývoji jedinců v přírodě (mláďata, dospělí jedinci).
- Řečové a komunikativní hry, vyprávění, rozhovor, pohádky, příběhy. Záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, jejich charakteristických znaků a funkcí. Spontánní hry, námětové činnosti, činnosti zajišťující spokojenost a radost, výlety do okolí.
- Činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, ve kterém dítě žije – příroda živá i neživá v okolí Všetat. Společné hry s různým zaměřením, společenské hry, společné sdílení a naslouchání druhému – květinové kruhy. Poslech a vyprávění pohádek a příběhů s etickým obsahem.
- Hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí, tématické hry seznamující s různými druhy zaměstnání, řemesel a povolání, s různými druhy pracovní činnosti a pracovními předměty, dopřáváme dětem příležitosti k praktickým činnostem.
- Přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, procházky do přírody s možností sledování rozmanitosti a změn v přírodě. Činnosti a experimenty s živou i neživou přírodou – setí, pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, zařazujeme činnosti směřující k péči o životní prostředí, o okolní krajinu, praktické činnosti a tvořivé činnosti, kognitivní činnosti.
![]() |
Jak se prožívá radost (autor © J. Darášová). |
Hodnotící záznam integrovaného bloku |
|
Poznámky k integrovanému bloku. |
Integrovaný blok splnil stanovené cíle, byly zde zastoupeny všechny oblasti předškolního vzdělávání. Děti hry a činnosti zaujaly. Pomůcky vyhovovaly a byly pro děti stimulující. Ve velké míře byla využita okolní příroda, lesní i vodní plochy. Tělesné aktivity byly zařazovány v hojné míře a děti je každodenně vyžadují. Byla nastartována chuť přírodě pomáhat a zajímat se o možnosti její ochrany (opatrné zacházení s broučky, hlemýždi, švadlenkami, netrháme květiny v přírodě, protože na jaře je potřebují včelky a jiný hmyz apod.). |
Zájem dětí o činnosti, znalosti a dovednosti dětí. |
Zájem dětí o činnosti v tomto bloku byl bez problémů. Je vždy nutné aktivity ve třídě i v přírodním prostředí prokládat herními činnostmi, které si děti volí, zvláště u mladší věkové skupiny dětí. Děti mají velmi dobré znalosti o přírodě a to i proto, že si mohou vše přímo pozorovat a na téměř vše si také sáhnou. Vímání smysly se nám jeví jako velice důležité. |
Co se zdařilo, nezdařilo, čeho se příště vyvarovat. |
V tomto projektu nám přálo počasí, a proto jsme mohli spoustu aktivit a pozorování provádět přímo v přírodě. Hry a aktivity v přírodním prostředí jsou našimi dětmi velice oblíbené. Nepodařilo se nám najít malé rybky, je nutné zjistit, jestli se ještě v Klokoči nachází nebo jsme je neviděli z důvodu dlouhé zimy. Naplánováno je společné pátrání po rybkách kolejuškách. |
Individuální přístup, plánování, opakování. |
IP je nadále potřebný v oblasti hrubé motoriky, konzultace o bezpečnostních opatřeních s rodiči, pokud je potřeba. V současné době, je velmi dobrá zpětná vazba v této oblasti u chlapce, který IP v této oblasti potřebuje. Návrh k návštěvě ortopeda byl rodiči akceptován a zpětně nás informovali o nálezu a dalším možném vývoji. Individuální přístup je dále potřebný u dětí z méně podnětného prostředí a zajišťování opakování pro získání dovedností a vědomostí. |
Projevená přání dětí a jejich nápady, postřehy k činnostem a k tématu. |
Děti si vybíraly procházky do přírody a vždy zvítězily procházky ke Klokoči a pozorování malých vodních kaskádek. Děti chtěly najít víly a vidět malé rybky kolejušky. Ty jsme ale bohužel ještě nespatřili. Děti si chtěly hrát na pískovištích. Po zimním období je tato herní činnost dětmi velice často volena jako vítězná. |
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 11023 kB | Příloha – Fotoalbum | |
![]() | 87 kB | Příloha – Jarní probuzení | |
![]() | 70 kB | Příloha – Domek pod leknínem | |
![]() | 10697 kB | Příloha – Malá čarodějnice | |
![]() | 63 kB | Příloha – Víly pomněnky | |
![]() | 48 kB | Příloha – Kytky a brouci |