Květiny
Příprava:
Předem stanovíme den, kdy se budeme zabývat tématem květin. Žákům oznámíme, že jednotlivé aktivity budou probíhat dvojjazyčně.
Popis činnosti:
Evokace (5 minut)
Představení tématu projektu.
Ledolamka - děti si vylosují lísteček s názvem květiny (rose, sunflower, daisy) - viz Příloha č. 1 Květiny - Flowers. Jejich úkolem je vytvořit skupiny tak, aby každý v tříčlenné skupině měl jinou květinu.
Aktivita - skupinová práce: Květiny kolem nás (45 minut)
Učitel dá každé skupině Pracovní list Květiny - Flowers - Zadání úkolů (viz Příloha č. 2) a upozorní je, že na tomto listě mají zadání všech svých úkolů. Ukáže jim, kde mají k dispozici informační zdroje (encyklopedie, učebnice, počítač s připojením na internet, herbáře atd.) a řekne jim, že bude k dispozici, pokud budou potřebovat název květiny. Čas na splnění úkolu - 30 minut.
Skupiny zpracovávají zadané úkoly. Učitel monitoruje dění ve třídě, je dětem k dispozici zejména při práci s informačními zdroji.
Prezentace jednotlivých skupin. Po každé prezentaci následuje zhodnocení spolužáků týkající se správného řazení názvů květin podle abecedy a diskuse o zařazení rostliny (pokojová, luční, zahradní aj.). Vedoucí skupiny zhodnotí spolupráci ve skupině, a jak fungovali jednotliví členové týmu ve svých rolích (časoměřič, zapisovač).
Jednotlivé výstupy učitel vyvěsí ve třídě.
Aktivita - práce ve dvojicích: Výtvarné ztvárnění vybraných květin (35 minut)
Žáci si vytvoří dvojice.
Mají za úkol z vyvěšených květin jednu vybrat a výtvarně ji ztvárnit. Materiál k použití - různé barvy krepového papíru, velké čtvrtky - A2, lepidlo. Informační zdroje jim pomohou si ujasnit, jak květina vypadá a jak se jmenuje anglicky. Její anglický název napíšou na horní část čtvrtky.
Učitel vystupuje v roli prodavače - krepový papír si u něj žáci musí „koupit" (použijeme papírové peníze anebo hrajeme, „jako" že platíme). Učitel: "What colour would you like?" Žák: "Yellow, please." Učitel: "Here you are." Žák: "Thank you. Good bye."
Reflexe (5 minut)
- z hotových výstupů učitel vytvoří „galerii", kterou si žáci prohlédnou
- názvy květin žáci připíší na flip se slovní zásobou ktématu projektu
(Poznámka - místo angličtiny lze použít jakýkoli jiný cizí jazyk.)
Přílohy:
Příloha č. 1 - Lístečky s názvy květin
Příloha č. 2 - Pracovní list pro žáky