Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Abeceda ICT ve vzdělávání ve 140 znacích...

Ikona teoreticky

Abeceda ICT ve vzdělávání ve 140 znacích aneb kdybychom měli víc času, napsali bychom to kratší

Ikona odbornost
Autor: Ondřej Neumajer
Spoluautor: Daniela Růžičková
Anotace: Formou tweetů – příspěvků sociální sítě Twitter v rozsahu do 140 znaků – předkládáme slovníček technologií ve vzdělávání. Hlavně hravě.
Téma příspěvku:Informační a komunikační technologie
Klíčová slova: abeceda, ICT, Twitter, tweet

A

Autorské právo v digitální době kritizováno. Soubor licencí Creative Commons je jeho nadstavbou, nikoli popřením. Ideální licence pro sdílení ve vzdělávání.

B

Blog deníček, kam na webu napsat a zveřejnit, o čem přemýšlím. Twitter – tvrdý oříšek, kam napsat a rozeslat svým známým totéž, ale ve 140 znacích.

C

Cloud computing – IT trend, on-line dostupná služba ukládající data na server poskytovatele.
Pro školy často zdarma, viz například on-line kancelář Google Apps.

Č

Efekt Červené královny – L. Carroll: „Zde, jak vidíš, musíš běžet ze všech sil, abys zůstala na místě. Chceš-li se dostat někam jinam, musíš utíkat aspoň dvakrát tak rychle.“

D

Digitální Učební Materiály – recenzované pracovní listy, prezentace, testy, videa atp., které lze zdarma stáhnout z Metodického portálu a použít ve výuce. Učitelé učitelům.

E

eTwinning – projekt se zahraniční školou, rozvíjející dovednosti 21. století: ICT gramotnost, jazyky, práci v projektu, komunikaci, multikulturalitu.

F

Facebook, sociální sítě volnočasová aktivita dnešního žáka, digitální doupě, kde se setkává s přáteli a sdílí radosti i trable, každá škola i třída ho může mít zdarma.

G

Geocaching – turistická hra s GPS, komunita geokačerů hledá kešky dle zeměpisných souřadnic. Propojuje technologické dovednosti s geografií a pohybem venku.

H

Hry přirozený způsob učení, v digitální podobě ve výuce málo využívané, což je velká škoda, mají ohromný potenciál do budoucna a děti je milují.

I

Interaktivní tabule je synonymem moderní interaktivní výuky, skutečnou aktivitu žáka vyvolává jen v dobře připravených aktivitách šikovných učitelů.

J

1:1 (jedna k jedné) aneb co žák, to počítač, lhostejno, zda velký nebo malý, školou podporovaný či zakazovaný. Fenomén, kterému se, zdá se, nelze vyhnout.

K

Konektivismus teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí, koncepce nová, neznámá a cizí současným pedagogům, a přitom tak nevyhnutelně nezbytná.

L

LMS,  Moodle vzdělávací prostředí on-line, připojením k internetu a pár kliknutími je k dispozici učitel, spolužáci, učebnice – učení, sdílení a spolupráce.

M

Metodický portál on-line prostředí podporující reformu, ve kterém se mohou učitelé navzájem inspirovat a informovat o svých zkušenostech, http://www.rvp.cz/.

N

Netbook – levný, malý, lehký počítač s velkou výdrží, často připojený k internetu, vejde se do školní aktovky i do dámské kabelky, nastartoval fenomén 1:1.

O

On-line – průvodní znak dnešní mládeže, dříve si děti hrály před domem, později paty z domu nevytáhly a hrály hry na počítači, dnes jsou s kamarády on-line.

P

Podcasting pravidelně odebírané zvukové nebo video záznamy, skvělý způsob sledování vzdělávacích pořadů Českého rozhlasu nebo reportáží žáků vaší školy.

Q

WebQuest – výzva, problém a dobrodružství z reálného života, který žáci řeší s pomocí internetu a podporou učitele typicky v týmu, například na http://www.webquest.cz/.

R

RSS umožňuje přihlásit k odběru novinek z konkrétního webu, řešení pro zaneprázdněné, trochu jako monitorovací elektronická výstřižková služba.

S

Storytelling vyprávění digitálních příběhů je o smyslu a hodnotě prožitků, podporuje sebevyjádření, sebeuplatnění žáků v kombinaci s tréninkem ICT dovedností digitálními nástroji.

Š

Škola 21. století nepoužitelné vědomosti v naší mysli se stávají přítěží, když prostředí, pro které byly vybudovány, již neexistuje. Změnit: dnešní žáci, zítřejší dospělí, včerejší metody.

T

Technologie lákavé a znejisťující, otevírají světy mnoha možností a staré odsunují, překonávají a zároveň tvoří bariéry, trochu času šetří, mnoho ho pohltí.

U

Učitel může se zdát, že rozvojem ICT ztrácí půdu pod nohama, ač obklopen technologiemi, přesto nejdůležitější a stále nenahraditelný činitel ve vzdělávání.

V

Vize vedení školy – zcela zásadní předpoklad pro uskutečnění změn a inovací ve škole, základem je kompetentní, vzdělaný a vzdělávající se ředitel.

W

Web 2.0 – obsah webů úzké skupiny autorů nahrazen prostorem pro sdílení a společnou tvorbou obsahu celých komunit uživatelů, decentralizace autorit.

X

XY Na internetu nikdo neví, že jsi pes. Anonymita, stejně jako detailní informace o sobě zveřejněné dětmi jsou nemalým problémem bezpečnosti.

Y

YouTube nejrozšířenější nástroj sdílení videa aneb buď kreativní a dej to vědět. Každý může natočit a sestřihat krátký film a ukázat ho celému světu.

Z

Zetta – ještě neznáte? Víte, kolik informací se skrývá v datových mracích kolem nás? 1 ZB = 270 B = 1 180 591 620 717 411 303 424 B = 1021 bajtů.

Zoho Office neznáte? Pointa ICT abecedy. Svět je pestrý, neexistuje jediné správné řešení, každý si vybírá sám, musí na to být připraven. Nejlépe už ze školy.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 01. 03. 2010
Zobrazeno: 9488krát
TOP příspěvek
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 5

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.333333333333333
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
2 uživatelé Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
NEUMAJER, Ondřej. Abeceda ICT ve vzdělávání ve 140 znacích aneb kdybychom měli víc času, napsali bychom to kratší. Metodický portál: Články [online]. 01. 03. 2010, [cit. 2019-10-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/8081/ABECEDA-ICT-VE-VZDELAVANI-VE-140-ZNACICH-ANEB-KDYBYCHOM-MELI-VIC-CASU-NAPSALI-BYCHOM-TO-KRATSI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Jan ZouharVloženo: 01. 03. 2010 10:43
To je dobrý počin. a šlo by tento slovníček dále doplňovat. Já často narazím na neznámý pojem z této oblasti.
2.Autor: Lucie SlejškováVloženo: 01. 03. 2010 11:29
Dobrý počin. Neuvažovali jste o tom, že by slovníček byl ve wiki? Ostatní by jej mohli doplňovat, sešly by se zajímavé podněty. V duchu hesla Zoho Office, ne? :-)
3.Autor: Alena ČernáVloženo: 01. 03. 2010 15:45
Přidávám se k návrhu. Napadlo mě při čtení anotace, že zrovna Twitter by si zasloužil ve slovníčku být. Zklamalo mě, že není...
4.Autor: Alena ČernáVloženo: 01. 03. 2010 15:48
Aha, čte nepozorně... Je tam i Twitter. Akorát ne pod T.
5.Autor: Ondřej NeumajerVloženo: 02. 03. 2010 09:53
Dobrý den, původně byla tato abeceda míněna jako jisté mapování toho, co se v ICT ve vzdělávání aktuálně děje a především měla sloužit k připomenutí, co považujeme za současné technologické prostředky, že je nelze zužovat pouze na PC a interaktivní tabuli. Nakonec jsme z toho měli docela zábavu. Z původních cca 500 znaků u každého hesla jsme museli redukovat a redukovat až na těch zmíněných 140. Což je moc zajímavý literární žánr, doporučuji:-) Často vznikl ne zcela přesný popis daného pojmu a tak nevím, zda to do wiki opravdu patří. ON
6.Autor: Lucie SlejškováVloženo: 02. 03. 2010 10:35
Ondřeji, myslím, že ano - wiki přece není oficiální pedagogický nebo jakýkoliv jiný slovník, ale místo, kde lze dotvářet, přidávat, upravovat, souhlasit, nesouhlasit, dokládat odkazy... Zrovna ty odkazy by byly moc zajímavé u jednotlivých pojmů. Zvažte to :-).
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.