Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > gymnaziální vzdělávání > Notebookové učebny – příklady z praxe

Ikona teoreticky

Notebookové učebny – příklady z praxe

Ikona odbornost
Autor: Ondřej Neumajer
Anotace: Klesající ceny přenosných počítačů umožňují školám vytvářet nová netradiční řešení mobilních počítačových učeben. Nejedná se však pouze o rozmístění počítačů či vhodný ergonomický nábytek, ale také o různé cíle, které mají tyto učebny splňovat. Příspěvek zachycuje několik příkladů škol, které se rozhodly do trendu mobilních učeben nastoupit.
Téma příspěvku:Informační a komunikační technologie
Klíčová slova: počítač, ICT, , notebook, informační a komunikační technologie, 1004, 1012, učebna

Klesající ceny přenosných počítačů umožňují školám vytvářet nová netradiční řešení mobilních počítačových učeben. Nejedná se však pouze o rozmístění počítačů či vhodný ergonomický nábytek, ale také o různé cíle, které mají tyto učebny splňovat. Příspěvek zachycuje několik příkladů škol, které se rozhodly do trendu mobilních učeben nastoupit.

Notebook pod lavicí

Netradiční a odvážný nápad uvedli v realitu ve Vyšší odborné škole, Střední pedagogické škole a Obchodní akademii v Mostě (www.vos-oamost.cz). Tato velmi progresivní škola se v roce 2005 rozhodla, že si ke svým stávajícím dvěma počítačovým učebnám pořídí třetí, tentokráte čistě notebookovou. Multimediální učebna, která takto vznikla, má nezvyklé vybavení. Skládá se z jedenatřiceti na zakázku vyrobených stolků pro notebooky a dalších třiceti žákovských lavic. Unikátní řešení uspořádání počítačového pracoviště, které si v Mostě sami navrhli, je vidět na obrázku č. 1 a č. 2.

Počítačové pracoviště VOŠ, SPgŠ a OA v Mostě slouží jako běžná lavice, po odemknutí zámečku a odklop
1. Počítačové pracoviště VOŠ, SPgŠ a OA v Mostě slouží jako běžná lavice, po odemknutí zámečku a odklopení víka je možné pracovat na přenosném počítači. Žáci mohou místo touchpadu používat počítačovou myš.

 

Multimediální učebna mostecké školy v okamžiku, kdy se využívá jako tradiční přednášková místnost.
2. Multimediální učebna mostecké školy v okamžiku, kdy se využívá jako tradiční přednášková místnost.

 

 

V roce 2005 nebyly ceny přenosných počítačů tak příznivé, jako je tomu letos a tak bylo potřeba někde ušetřit. První možností bylo nakoupení všech počítačů dohromady jako celku od jednoho dodavatele, což při počtu 30 kusů znamenalo zajímavou slevu. Druhým úsporným, trochu netradičním krokem, bylo rozhodnutí, že notebooky nebudou vybaveny akumulátorem. Tím se cena o další významnou část snížila.

V současné době je učebna v provozu již třetí rok a Ing. Ivana Drážďanská, ICT koordinátor školy, konstatuje, že to byla dobrá volba. Dokonce tak dobrá, že v roce 2008 škola plánuje další notebookovou učebnu založenou na obdobném principu. Tentokráte se bude jednat o plně funkční přenosné počítače. Na základě zkušeností bude konstrukce nových stolků pozměněna, aby měl žák vedle počítače více prostoru pro psaní do sešitu.

Obecnou výhodou takovýchto zařízení je kromě významného snížení spotřeby elektrické energie i snížení hluku, protože komponenty přenosných počítačů je ze své podstaty nutné chladit mnohem méně, nežli komponenty stolních počítačů. Mobilní procesory jsou právě pro nízkou spotřebu a vysokou efektivitu takto konstruovány.

Teorie počítačové učebny

Většina škol si pořizuje učebnu přenosných počítačů právě pro jejich mobilitu. Didaktika informatiky hovoří o třech typech požadavků, které by počítačová učebna měla splňovat. Pedagogické požadavky reflektované v rozmístění notebooků musí umožňovat realizaci zvolené výukové metody směřující ke stanovenému cíli výuky. Didaktické požadavky stojí na vícesmyslovém zapojení žáka: vizuálně (zrakem), auditivně (sluchem) a nejlépe i taktilně (hmatem). Psychologické požadavky hovoří o respektování individuálních potřeb žáků, jejich motivaci, či o vztazích uvnitř kolektivu. Tyto požadavky by měly být brány v potaz při plánování konkrétních způsobů využívání prostředků ICT.

Mobilní uzamykatelná počítačová skříň pro ukládání a dobíjení přenosných počítačů.
3. Mobilní uzamykatelná počítačová skříň pro ukládání a dobíjení přenosných počítačů.

 


Mobilní uzamykatelná počítačová skříň pro ukládání a dobíjení přenosných počítačů.

 

Přenosné počítače do kmenových tříd

Zmíněné požadavky může učitel ovlivňovat také uspořádáním učebny a samotným rozmístěním počítačů. Přenosné počítače, které jsou po určitou dobu nezávislé na dodávce proudu z elektrické sítě, jsou ideální pro rychlé změny uspořádání. Toho si všimli i výrobci, a tak je dnes např. možné zakoupit pojízdnou skříňku, ve které jsou umístěny poličky pro jednotlivé notebooky. Na přestávku žáci vracejí notebooky do příslušné poličky, kde je připojí k síťovému adaptéru, který je ve skříňce pro každý počítač připraven. Notebooky si tak mohou alespoň částečně nabít své akumulátory elektrickou energií. Pokud se nepoužívají, je možné zatáhnout a zamknout hliníkovou roletu, která by měla počítače uchránit nenechavých ručiček. Z celé pojízdné soupravy vede pouze jeden síťový kabel, kterým se skříňka připojuje do zásuvky 230 V. Toto zajímavé řešení umožňuje používat běžné kmenové třídy pro výuku vyžadující počítače. Všechny dnes běžně vyráběné notebooky jsou vybaveny bezdrátovou technologií Wi-Fi a tak by neměl být problém je připojit do školní počítačové sítě a odtud případně do Internetu. A to vše bezdrátově.

Se svobodnými programy zdarma do dílen

Dalším příkladem školy, která razí nové možnosti využívání počítačů je ZŠ a MŠ Máchovo náměstí v Děčíně (www.machovka.cz). Z původní klasické učebny vznikla nová odborná učebna, která v sobě kombinuje pracovnu na dílny s mobilní počítačovou učebnou. Dvanáct přenosných počítačů je uloženo ve skříni, a když se učitel rozhodne jejich služeb využít, tak je ze skříně vyjme a žákům rozdá. Ti je položí na upravené stoly vyrobené na zakázku, ve kterých je rozveden přívod elektrické energie a počítačové sítě. Díky tomuto opatření je možné učebnu využívat nejen jako dílnu, ale i jako počítačovou učebnu. Ideou takto kombinované učebny bylo ukázat využití počítačů v praxi - žáci si na počítačích sestrojí trojrozměrný technický výkres vytvářeného výrobku a poté jej vlastními silami za využití nástrojů v učebně i vyrobí.

Mobilní počítače v učebně dílen ZŠ a MŠ Máchovo náměstí v Děčíně. Po vytvoření 3D návrhu výrobku jej
4.
Mobilní počítače v učebně dílen ZŠ a MŠ Máchovo náměstí v Děčíně. Po vytvoření 3D návrhu výrobku jej žáci ve stejné učebně začnou vyrábět. Foto: Martin Lána.

Učitel informatiky Mgr. Martin Lána upřesňuje, že mobilitu notebooků využila škola také např. na nedávném výjezdním semináři, na kterém se vytvářel školní vzdělávací program. Počítače byly výborným nástrojem pro tvorbu textu strategického dokumentu.

Další zajímavostí této počítačové učebny je skutečnost, že mobilní počítače nevyužívají žádnou verzi rozšířeného operačního systému Windows společnosti Microsoft. Místo toho v Děčíně vsadili na poslední verzi linuxové distribuce openSUSE. Tento operační systém spadá do kategorie Open Source, což je označení pro programy s otevřeným zdrojovým kódem a zpravidla je zdarma. Součástí tohoto systému je i značné množství doplňkových programů včetně vzdělávacích. Cestou využívání programů kategorie Open Source se poslední dobou vydává stále více škol. Zájemci se mohou inspirovat na stránkách Společnosti pro výzkum a podporu Open Source, která zveřejňuje seznam škol, které na Open Source již přešly (www.liberix.cz/rp_skoly.php).

Učebna k zapůjčení

Ve vztahu k přenosným počítačům může být inspirativním příkladem i zkušenost Střediska služeb školám v Plzni (www.pilsedu.cz/sluzbaskole). To má několikaletou zkušenost s mobilní učebnou patnácti přenosných počítačů. Ředitel organizace Ing. Tomáš Vlášek potvrzuje, že o počítače původně zakoupené z ministerské dotace v rámci SIPVZ je zájem. Nejčastěji je využívají samotní lektoři střediska. Díky možnosti bezdrátového propojení všech počítačů a připojení mobilního modemu může být na všech počítačích dostupný Internet. Na požádání je možné zapůjčení mobilní učebny školám, které o ni projeví zájem. Posledním takovým příkladem ze začátku tohoto školního roku byla škola, která měla v havarijním stavu svoji vlastní učebnu a potřebovala vyřešit několik dní výuky. Obdobné služby nabízejí na komerční bázi i některé vzdělávací společnosti.

Mobilita - jasný trend

Klesající ceny přenosných počítačů otevírají pro školní využití nové možnosti. Odborníci na vzdělávací technologie s velkým zájmem očekávají dlouho ohlášený příchod extrémně levných přenosných počítačů. Jedním z nejznámějších zástupců tohoto předvoje je počítač s názvem XO-1 vytvořený v rámci projektu One Laptop per Child (OLPC), známý spíše jako stodolarový notebook (www.laptop.org).

Jedno se zdá být jisté již dnes - přenosné počítače v blízké budoucnosti významně ovlivní způsoby vzdělávání.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 10. 03. 2008
Zobrazeno: 10420krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
NEUMAJER, Ondřej. Notebookové učebny – příklady z praxe. Metodický portál: Články [online]. 10. 03. 2008, [cit. 2019-10-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/2094/NOTEBOOKOVE-UCEBNY---PRIKLADY-Z-PRAXE.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.