Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > > > > >

Zobrazit na úvodní stránce článků

Hra na námořníky

Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Autor Anna Simonová
Spoluautor: Hana Honková

Motivace:

Při ranním kruhu se děti společně zamýšlejí, kdo to jsou námořníci, proč se vydávali na moře, jak si představují, že takový námořník vypadá. Poté si společně vytvoříme námořnickou čelenku – pruh bílé čtvrtky kolem hlavy a na něm barevný krepový papír.

Cesta za moře:

S dětmi poté vyrobíme loď z polikarpové stavebnice (možné využít i jiné materiály) a plachtu z bílého prostěradla na tyči. Do lodi naskládáme zásoby do lodi (hračky nebo případně ve spolupráci s jídelnou malou svačinu, např. jablka, banány).

Děti-námořníci nasednou do lodě a společně plují po klidném moři. Během plavby si ukazujeme si, co můžeme na moři vidět: obrázky delfínů, lodí, ostrovy, sluníčko, mraky apod. S písní Vangelis 1492 s dětmi hrajeme na ztroskotání lodě – voláme o pomoc, máváme rukama, dalekohledem hledáme, zda neuvidíme pevninu, až rozbijeme vlastní loď a leháme si na zem (ztroskotání na pevnině). Děti poté motivujeme ke stavění přístřeší/domečků z dek/dalších předmětů, aby měly kde strávit noc. Hledáme zásoby, které se „vyplavily“ na pevninu, a shromažďujeme je k sobě.

Hlavní činnosti:

Kapitán-učitel/ka děti motivuje, že od jednoho starého piráta zaslechla, že je na tomto ostrově zakopaný poklad. K nalezení pokladu je ale nejdříve potřeba mapa, která je ukryta někde nedaleko.

Při hledání mapy plní děti úkoly ve skupinkách. Když zadaný úkol splní všechny děti, obdrží kousek mapy, dokud ji nesloží celou.

 1. Sběr rozsypaných korálků

Domorodkyně poztrácely korálky. Pomůžete jim je sesbírat?

Dvě děti soutěží proti sobě, kdo nasbírá rychleji 10 korálků do plechové krabičky. Tato hra podporuje motorické dovednosti.

2. Přenášení želvích vajec

Želvy nakladly vajíčka na pláž příliš blízko moře, kde je může odnést příliv. Pomůžete vajíčka přenést o kus dál?

Děti dostanou lžíci a vajíčka/pingpongové míčky, které musí přenést na předem určené místo. Je možné postavit jim do cesty i překážky, které musí obejít. Tato aktivita podporuje pohybovou koordinaci a soustředění.

3. Lov ryb

Jste na ostrově už nějakou chvíli a začínáte mít hlad. Jak si jako námořníci obstaráte potravu? Zkusíte si ulovit ryby?

Děti si s pomocí učitele/ky vyrobí pruty z provázku, dřívka/proutku a magnetu místo háčku. Po zemi rozmísíme další magnety či malé kovové předměty a děti se je snaží „ulovit“. Tato aktivita rozvíjí trpělivost a soustředění.

4. Osvobození zajatců.

V noci vás přepadl nepřátelský kmen. Dokážete utéct ze zajetí?

Ve dvojicích přivážeme děti k sobě provázkem za nohu a určíme vzdálenost, kterou mají takto společně ujít. Tato aktivita podporuje kooperaci a pohybovou koordinaci.

Všechny soutěže probíhají ve dvojicích, starší děti už jsou soutěživé a snaží se úkol co nejdříve splnit. Mladší děti plní úkoly buďto samostatně nebo s dopomocí kamarádů či učitele/ky. Děti obdrží kousky mapy pokladu, kde je zakreslena školní zahrada a na ní ukrytý poklad. Při skládání mapy se společně radí, kde se poklad nachází. Po nalezení pokladu jsou děti pochváleny za spolupráci a za splnění všech úkolů a rozdělí si odměnu z pokladu.

Průběh aktivity a hodnocení:

Děti byly vtaženy do děje velmi rychle. Zaujala je už jen polikarpová stavebnice, hlavně chlapci se zapojili do stavby lodě. Dívky zaujala spíše výroba čelenek. Hudba byla pro děti neznámá a tajemná a cítily z ní napětí. Tím spíše se nechaly vtáhnout do děje, nalodily zásoby, vyhlížely dalekohledem, plnily úkoly kapitána lodě a pomáhaly v okamžiku, kdy je ohrožovala bouře, a následně loď ztroskotala. Stavba domečků z dek je velmi oblíbená činnost, na kterou si děti hrají v podstatě denně. Do plnění úkolů-soutěží se pustily s nadšením a očekáváním, jaký bude poklad.

Reflexe:

Během reflexe učitel/ka s dětmi probere, co pro ně na ostrově bylo nového, co bylo jiné, než máme doma v Čechách. Děti mohou začít s tím, co už znají (Kdo z vás už někdy viděl palmu? Kdo někdy pil/jedl kokos?), až po nové zkušenosti (výměna korálků za kus mapy s domorodci apod.). Na konci se ze skupiny námořníků stávají vlastně také domorodci, protože se ostrov stal jejich novým domovem. Děti tak mohou odložit námořnické čelenky a vyrobit čelenky nové.

Tato aktivita vznikla v rámci projektu inEDU (inclusive education model for children with migrant background in pre-schools) podpořeného programem Erasmus+. Pro více informací o projektu navštivte: http://www.educentrum.eu/inedu-2016-2018.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám