Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Matematika nesmí být pro děti strašákem

Ikona informativni

Matematika nesmí být pro děti strašákem

Autor: RNDr. Eva Zelendová
Anotace: Matematická gramotnost je dle mého úsudku to, že si člověk dokáže dát dohromady matematická fakta a používat je v reálném životě. Například schopnost orientovat se v různém prostředí, odhadnout vzdálenost při jízdě autem i při chůzi pěšky, odhadnout, zda vám vyjdou peníze v peněžence na určitý nákup atd.,“ zaznělo v diskusi, která proběhla na Metodickém portálu RVP.cz na jaře loňského roku. Diskuse byla zahájena u příležitosti vydání publikace Gramotnosti ve vzdělávání, která vyšla jako první ze série šesti metodických příruček určených pro učitele.
Klíčová slova: Matematická gramotnost, Metodický portál RVP.cz

V rámci diskuse se řešila i otázka, s čím mají děti v matematice potíže. Učitelé poukazovali na to, že dětem chybí manuální zručnost (při modelování, rýsování), představivost (při pamětném počítání, modelování, rýsování), soustředění, vůle (první neúspěch komentují slovy „já na matiku nejsem…"), ochota řešit problém, schopnost porozumět textu a vybrat z něj podstatné informace.

Chyba není tragédie

Velmi zajímavý byl také názor, že častým problémem při přechodu dětí na druhý stupeň je i nízká sebedůvěra. „Ve většině případů se děti bojí prezentovat své myšlenky a postupy. Mám pocit, že je to důsledek toho, že byly nuceny memorovat poučky a pravidla bez vlastní účasti při objevování matematických vztahů. Myslím, že právě malé komunikativní dovednosti žáků jsou i důvodem jejich blokace – strach ze špatné odpovědi popř. negativní reakce spolužáků. Děti se bojí neúspěchu a správný postup při každém kroku chtějí mít schválený aspoň souhlasným pohledem učitele. Pokud překonají počáteční strach a objeví, že i chyba může být pro ně zdrojem informací a že chybovat je lidské a přirozené, je spolupráce s nimi velmi milá a tvořivá,“ uvedla jedna z diskutujících.

Slovní úlohy hrou

V diskusi se objevila i řada zajímavých, praxí ověřených nápadů, jako je přímé zapojení dětí do slovních úloh. „Když řešíme slovní úlohu, do hlavní role většinou deleguji někoho z žáků. Při jejím zadávání používám jména konkrétních dětí – a tak se scházejí na rande na půl cesty, ukládají peníze z brigády do banky, napouštějí bazén nebo zalévají zahradu, společně sázejí les či uklízejí sklad, jeden druhého honí se zapomenutým sešitem v úlohách o pohybu, společně malují třídu nebo investují peníze z pojistky,“ popsala účastnice diskuse.

Diskusní příspěvky od I. Jankové, J. Šiřické a H. Pilařové použité v tomto článku naleznete spolu s dalšími zajímavými názory, náměty, radami a zkušenostmi učitelů v diskusním fóru o matematické gramotnosti na portálu RVP.cz. Náměty pro rozvoj matematické gramotnosti žáků základní školy spolu s metodickými doporučeními a detailním rozpracováním řešených úloh z mezinárodního výzkumu PISA jsou k dispozici v publikaci Matematická gramotnost ve výuce, dostupné na stránkách NÚV.

Eva Zelendová

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 07. 06. 2012
Zobrazeno: 3222krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ZELENDOVÁ, Eva. Matematika nesmí být pro děti strašákem. Metodický portál: Články [online]. 07. 06. 2012, [cit. 2019-07-24]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/16045/MATEMATIKA-NESMI-BYT-PRO-DETI-STRASAKEM.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.