Anotace: | Druhý díl seriálu představuje aktivity pro sledování školní zralosti – zejména oblasti grafomotoriky, zrakového vnímání a orientace v čase. Nabízené aktivity využijí pedagogové při individuální i skupinové práci. | |
---|---|---|
Podpora výuky jazyka: | ||
Klíčové kompetence: | ||
Očekávaný výstup: |
| |
Mezioborové přesahy a vazby: | Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy. | |
Průřezová témata: | Nejsou přiřazena žádná průřezová témata. | |
Organizace řízení učební činnosti: | Frontální, Individuální | |
Organizace prostorová: | Školní třída | |
Klíčová slova: | grafomotorika, zrakové vnímání, školní zralost, orientace v čase, předškolák | |
Vazby článku: |
|
Příspěvek nabízí aktivity pro orientační zjištění školní zralosti předškoláků z pohledu speciálního pedagoga. Sleduje šest oblastí: předmatematické dovednosti, řeč a komunikaci, orientaci v prostoru a čase, sluchové vnímání, zrakové vnímání, jemnou motoriku a grafomotoriku.
Může je využít školní speciální pedagog základní školy při individuální diagnostice žáků v přípravné třídě; speciální pedagog, který individuálně pracuje s předškoláky; učitel mateřské školy nebo přípravné třídy. Aktivity můžeme s dětmi provádět individuálně nebo skupinově podle možností pedagoga.
Druhý díl se zaměřuje na grafomotoriku, zrakové vnímání a orientaci v čase.
GRAFOMOTORIKA
Uvolňovačka – jednotažný cvik
Dítě obtahuje pastelkou obrázek. Učitel nejdříve dítěti předvede, jak má takový tah vypadat (kreslí pastelkou přímo na pracovní list dítěte – prstem, poté pastelkou). Sleduje plynulost tahu (= uvolnění ruky), schopnost vést správně čáru i přes smyčky.
Inspirace pro jednotažky: http://dum.rvp.cz/materialy/jednotazky-4.html (Doporučuji vybrat obrázek s menším počtem smyček.)
Grafomotorické prvky – lomená čára
Dítě obtahuje a napodobuje lomené čáry (bez přerušování).
Grafomotorické prvky – horní a dolní smyčka
Dítě obtahuje a napodobuje horní a dolní smyčku.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Psací návyky
Učitel sleduje při grafomotorických činnostech (jednotažky, grafomotorické prvky, kresba postavy) držení tužky, sezení, tlak na tužku...
Vztah ke kreslení
Učitel zjišťuje od dítěte i rodiče, jestli dítě kreslí rádo, či nerado. Od kdy?
ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ
Rozlišování tvarů lišících se polohou nahoře/dole, vpravo/vlevo, detailem
Učitel připraví pracovní list se čtyřmi rámečky. V každém rámečku jsou nakresleny 3 obrázky, které se překrývají. Dítě si vybere rámeček, pojmenuje obrázky a obtáhne prstem.
Obměna: Rozpoznávání obrázků vytečkovaných, na zašrafovaném pozadí apod.
Zraková paměť
Učitel připraví dvě totožné karty s devíti obrázky. Jednu kartu ponechá, druhou nastříhá na jednotlivé obrázky. Předloží dítěti velkou kartu, společně obrázky projdou a pojmenují. Dítě si poté ještě samo po dobu 60 vteřin obrázky prohlíží, zejména jejich umístění. Následně učitel kartu schová, dítě sestavuje z jednotlivých malých karet původní sestavu. Odchylka v 1–2 obrázcích je zcela běžná i u dětí zdatnějších ve zrakové paměti.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Inspirace pro další aktivity na zrakovou paměť: http://dum.rvp.cz/materialy/zrakove-vnimani-kvarteto.html
Zrakové rozlišování – dokreslování detailů podle vzoru
Učitel si připraví pracovní list s totožnými obrázky. V levém horním rohu je vzorový obrázek, u ostatních obrázků dítě dokresluje detaily podle vzoru.
Zraková analýza a syntéza
Dítě skládá puzzle z devíti částí bez předlohy. Nejdříve obrázek učitel dítěti ukáže, poté již dítě skládá puzzle.
ORIENTACE V ČASE
Seřadí 4 činnosti jdoucí po sobě a popíše je
Učitel předloží před dítě tři karty, které znázorňují po sobě jdoucí děj/činnosti. Karty dítě dostane přeházené. Úkolem dítěte je karty seřadit časově tak, jak se činnost odehrává. Poté jednotlivé karty popíše.
Inspirace pro karty: LINC, V.: Tabulky ke čtení 1. Klett, Praha 2011, s. 26. ISBN 978-80-86906-85-0.
Roční období – přiřadí k obrázkům
Učitel předloží před dítě obrázky s ročními obdobími. Společně obrázky s dítětem popíše, dítě hledá správný název pro roční období. Není důležitá znalost/pojmenování ročních období. Ale spíše to, že dítě vnímá, jaké události se dějí v přírodě cyklicky každý rok.
Inspirace pro karty: BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Computer Press, Brno 2008, s. 135. ISBN 978-80-251-1829-0.
Inspirace pro karty: BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Computer Press, Brno 2008, s. 131. ISBN 978-80-251-1829-0.
Použitá literatura:
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Rozvoj zrakového vnímání, 2. díl. Edika, Brno 2014. 978-80-266-0555-3.
Doporučená literatura:
- BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Computer Press, Brno 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
- BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Rozvoj grafomotoriky. Computer press, Brno 2006. ISBN 80-251-0977-1.
- BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Computer press, Brno 2010. ISBN 978-80-251-4.
- BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDA, R.: Jedním tahem. DYS-centrum, Praha 2009.
- BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDA, R.: Kreslení před psaním. PPP, Brno 1998.
- LINC, V.: Tabulky ke čtení. Klett, Praha 2007. ISBN 978-80-86906-85-0.
- JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.: Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Nakladatelství D+H, Praha 2007. ISBN 978-80-903869-3-8.
Zařazení do seriálu: | Tento článek je zařazen do seriálu Školní zralost. Ostatní články seriálu: | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | |||||||||
Přiřazené DUM: |
| |||||||||
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 10873krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.