Poprvé se termín „Web 2.0“ objevil, když Tim O'Reilly a zástupci Medialive International jednali o názvu konference pořádané v roce 2004. „Web 2.0“ jim připadalo jako vhodná metafora pro rozvoj internetové podnikání po „prasknutí“ tzv. internetové bubliny v roce 2001. Zajímavá je následná stručná definice Webu 2.0, rovněž podle Tima O'Reillyho: „Web 2.0 je revoluce podnikání v počítačovém průmyslu způsobená přesunem k chápání webu jako platformy a pokus porozumět pravidlům vedoucím k úspěchu na této nové platformě. Klíčovým mezi těmito pravidly je toto: tvořte aplikace, které budou díky síťovému efektu s přibývajícím počtem uživatelů stále lepší. (Což jsem jinde nazval „zapřažením kolektivní inteligence“.)“
Shrňme si některé atributy s Web 2.0 spojované (podrobnosti naleznete v diplomové práci Adama Zbiejczuka):
Dochází k přesouvání digitálních dat on-line, ať už jde o texty, obrázky, audio nahrávky, videa či databáze. Tato data jsou ve značné míře znovupoužitelná a jsou zpravidla i veřejně sdílená. Příkladem mohou být služby Blogger jako jednoduchý redakční systém, Flickr jako úložiště fotografií nebo YouTube jako úložiště videí.
Teoretik médií Vin Crosbie uvádí, že existují pouze tři média, daná svou povahou: interpersonální média (one-to-one), masová média (one-to-many) a nyní nová média (many-to-many). Konzument má v nových médiích možnost vybírat si, personalizovat a i se zapojit do tvorby, takže dochází k rozmlžení hranice producent – konzument. Příkladem mohou být tzv. sociální sítě Facebook.com, Twitter.com nebo MySpace.com.
Tento koncept systému pro správu obsahu umožňuje okamžitou editaci obsahu příslušné webové stránky kýmkoliv. Nejznámějším příkladem je již zmíněná internetová encyklopedie Wikipedia, ale jde o obecně nasaditelný koncept, využívaný například i na českém Metodickém portálu RVP.cz.
Digitalizace zvyšuje možnost volby a posouvá společnost a její poptávku směrem ke specializacím, které dosud masová média či masová poptávka nepokrývaly. Příkladem mohou být on-line knihkupectví nebo on-line nakladatelství, jako například Amazon.com, Lulu.com nebo Knihovnicka.cz.
S dostupností velkého množství dat je problémem kvalifikovaně rozhodnout o jejich užitečnosti či kvalitě, reputační systémy agregují ohlasy a hodnocení. Takový systém pro hodnocení webových stránek využívá například i vyhledávač Google.cz, příkladem mohou být systémy Digg.com, Del.icio.us nebo český Linkuj.cz.
V posledním desetiletí došlo k výraznému nárůstu výkonu procesorů, ke zvýšení kapacity paměti a dostupné konektivity, důsledkem je kromě jiného i přechod k nabídce tzv. cloud computingu, kde jsou tyto zdroje pronajímány nebo jsou dostupné zdarma. S rozvojem mobilních telefonů a dalších mobilních klientských zařízení se rozhraním pro tyto služby stal internetový prohlížeč. Příkladem může být kancelářský balík Google Apps, grafický editor Photoshop.com, audio editor Jamglue.com nebo video editor JayCut.com.
Řada on-line služeb nabízí aplikační programové a datové rozhraní, které umožňuje tyto služby využívat a kombinovat pro vytvoření dalších služeb; například Radar.Meteopress.cz, Katastr2.appspot.com nebo Zontube.pulpsite.net.
Uvedené atributy nebo technologie s nimi spojené nejsou žádnými novinkami, řada z nich již byla běžně dostupná před deseti i více lety v době tzv. Webu 1.0. Web 2.0., tak jak ho většinou chápeme, je ovlivněn řadou kvalitativních a kvantitativních faktorů. Zde je třeba klást důraz na rozšíření osobních počítačů a připojení v domácnostech, rozvoj mobilního připojení, vzrůst výkonu počítačů a pokles ceny datových médií, růstu rychlosti připojení atd. To vše pochopitelně ovlivňuje i použití ICT ve školství a vyžaduje to i změny ve vzdělávacích programech.
Pro stručný přehled použijeme částečně předchozího členění:
[1] ZBIEJCZUK, A. Web 2.0 – charakteristiky a služby. Diplomová práce. Brno : FSS MU v Brně, 2007.
http://zbiejczuk.com/web20/>.
[2] WAGNER, J. Být 2.0, či nebýt. In: Sborník SCO 2009, Brno, 16 – 17. 9. 2009.
http://wiki.ceskaskola.cz/Home/sco-2009>.
Amazon http://www.amazon.com/> – e-shop, reputační systém
Del.icio.usm http://delicious.com/> – reputační systém
Digg.com http://www.digg.com/> – reputační systém
Facebook http://www.facebook.com/> – sociální síť, úložiště
Google Apps http://www.google.com/> – balík on-line služeb, úložiště
s podporou kooperace a komunikace
Google Gadget Editor http://code.google.com/ a http://s/gadgets/docs/tools.html#GGE/> – on-line programátorský editor, úložiště zdrojových kódů
Jamglue.com http://www.jamglue.com/> – on-line audio editor
JayCut.com http://www.jaycut.com/> – on-line video editor
Knihovnicka.cz http://www.knihovnicka.cz/> – on-line nakladatelství, e-shop
Linkuj.cz http://www.linkuj.cz/> – reputační systém
Lulu.com http://www.lulu.com/> – on-line nakladatelství, e-shop, reputační systém
MySpace http://www.myspace.com/> – sociální síť, úložiště
Photoshop.com http://www.photoshop.com/> – on-line grafický editor, úložiště
Soundation Studio http://www.soundation.com/> – on-line audio editor
Sumo Paint http://www.sumopaint.com/> on-line grafický editor, úložiště
TeacherTube http://teachertube.com/> – úložiště výukových videí, audio nahrávek a obrázků
Twitter http://www.twitter.com/> – mikroblogovací systém, sociální síť
Weby Google http://sites.google.com/> – redakční systém wiki, úložiště
Wikispaces http://www.wikispaces.com/> – redakční systém wiki
Windows Live SkyDrive http://skydrive.live.com/> – on-line úložiště dat
Yahoo Pipes http://pipes.yahoo.com/pipes/> – nástroj na agregaci a úpravu dat z on-line zdrojů
YouTube http://www.youtube.cz/> – úložiště, sociální síť
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.